På bristepunktet før årets julegryteaksjon

Frelsesarmeen setter nå ut julegrytene for 123. gang og roper samtidig et varsko om at økonomien rakner for flere og flere.

JULEGRYTENE SETTES UT: Frelsesarmeen setter ut 250 julegryter i  hele landet i desember. Her fra Oslo hvor det førstkommende søndag er den tradisjonelle julegrantenningen til Frelsesarmeen på Universitetsplassen.
JULEGRYTENE SETTES UT: Frelsesarmeen setter ut 250 julegryter i hele landet i desember. Her fra Oslo hvor det førstkommende søndag er den tradisjonelle julegrantenningen til Frelsesarmeen på Universitetsplassen. Mette Randem/Frelsesarmeen

– Frelsesarmeen opplevde i fjor en rekordstor økning i våre matkøer og i hjelp til jul. Vi trodde det var ekstraordinært, vi håpte vi nådde toppen, men dessverre har køene og behovet blitt enda større i 2023. Vi opplever en nød som vi er redd for at vil bite seg fast og vare lenge. Havner du først i fattigdom, kan du ende i en fattigdomsspiral det kan ta årevis å komme ut av. Dette jobber vi hver eneste dag med å forhindre, sier assisterende sosialsjef i Frelsesarmeen, Elin Herikstad.

Pågangen Frelsesarmeen har opplevd gjennom dyrtiden har blitt nær uhåndterlig flere steder, men organisasjonen strekker seg langt for å hjelpe alle som har behov for hjelp og er også nødt til å prioritere hardere. 2023 ligger an til å bli et nytt år med rekordmye hjelp til jul.

– Vi har omlag 70 matutdelinger rundt omkring i Norge og vi prøver å møte det økende behovet så godt vi kan. Midlene vi får inn i julegryta er helt avgjørende for at vi får hjulpet så mange som mulig. Gjennom hele året og også til jul, sier Herikstad.

Hun understreker at Frelsesarmeen er avhengig av at NAV er på sitt beste i en tid der stadig flere sliter med å få endene til å møtes.

– Mange vet ikke om at de for eksempel kan ha krav på ekstra støtte fra NAV til jul. Veiledning om NAVs tjenester er også noe vi bruker en del tid på, sier Herikstad.

Fattigdomsalarm

Hele 1 av 5 svarer at de er bekymret for om de i de hele tatt har råd til å feire jul i år i en undersøkelse Opinion har gjort for Frelsesarmeen.

– Dårlig økonomi og psykisk uhelse er også tett sammenvevd. I undersøkelsen svarer hver tredje nordmann at de har opplevd håpløshet og mangel på tro på fremtiden det siste halve året, nettopp på grunn av sin økonomiske situasjon. Dette er svært alvorlig når vi også vet at dårlig økonomi kan gi kroniske og alvorlige psykiske plager over tid, for både voksne og barn, sier Herikstad.

Frelsesarmeen setter nå ut omlag 250 julegryter på små og store steder rundt om i hele landet i desember, for også å møte et tøft 2024.

– Vi er veldig takknemlige og blir mer og mer rørt over givergleden blant nordmenn. Vi vet at mange har det veldig tøft nå, og likevel gir de penger til oss slik at andre som har det vanskelig kan få det bedre. Folk stiller også opp som frivillige og som grytevakter – noe vi er veldig glade for og helt avhengige av. Vi skal sammen klare å gi flere styrke for dagen, men også håp for i morgen, sier kommunikasjonssjef i Frelsesarmeen Geir Smith-Solevåg.

Her er flere pressebilder. NB: Ved en feil ble en identisk versjon av denne pressemeldingen publisert, men trukket tilbake 29.11. Det er dog ingen feil i noen av versjonene.

RØRT: Kommunikasjonssjef i Frelsearmeen, Geir Smith-Solevåg synes det er rørende at mange velger å gi selv i en tøff økonomisk tid.
HJELPER SÅ MANGE VI KAN: Assisterende sosialsjef Elin Herikstad sier pågangen til Frelsesarmeen har blitt utfordrende flere steder.
Fra Frelsesameens juleutdeling
Fra Frelsesarmeens juleutdeling
Daglig leder ved Oslo Slumstasjon, Irene Mathisen, deler ut julehjelp.
Fra Frelsesarmeens juleutdeling
Diakonmedarbeider Frelsesarmeen, Belinda Andersen, deler ut julehjelp til en alenemor i Sarpsborg.

Om julegryta og Frelsesarmeen

Fakta om julegryta

• Frelsesarmeens innsamlingsaksjon i desember. Midlene går til mat, klær, omsorg og fellesskap for lavinntektsfamilier, personer med rusproblemer, eldre, ensomme, barn og unge gjennom hele året.
  • I 2022 var det over 200 gryter fra nord til sør i landet. Alt som samles inn lokalt, brukes lokalt. I tillegg fordeles alt som samles inn via nasjonale kanaler ut igjen lokalt.
  • Julegryte i lomma. Du kan gi rett i gryta via VIPPS på 2309, lokalt nummer, eller via julegryta.no
  • Bidrag som hjelper lokalt året rundt. Pengene som Frelsesarmeen samler inn brukes i det lokale sosiale arbeidet året gjennom.
  • 16.000 dugnadstimer legges ned av frivillige, idrettslag, politikere og andre – både ansatte og medlemmer i Frelsesarmeen fantastiske ildsjeler for å vokte grytene og takke personlig for ethvert bidrag.
  • Vi hjelper året rundt – også i jula.I fjor (2022) fikk 19.468 husstander julemat av Frelsesarmeen. En økning på 48 prosent fra året før. Frelsesarmeen delte også ut klær og over 24.000 gaver til barn og ungdom.
  • Gryta er en lokal innsamling der midlene som samles inn brukes av Frelsesarmeen lokalt. Det samles også midler inn sentralt som blir fordelt ut på det lokale arbeidet.
  • Frelsesarmeen er medlem av Innsamlingskontrollen og aksjonen foregår i henhold til deres krav. Gaver i julegryta går uavkortet til arbeidet.
  • Tradisjon siden 1901. Frelsesarmeens kvinnesaksforkjemper og sosialpioner Othilie Tonning så julegryta som en løsning for å skaffe midler til det sosiale arbeidet i Oslo.

Frelsesarmeen er en kristen kirke, bevegelse og organisasjon som arbeider i over 130 land og har til sammen 300 enheter rundt i Norge.