NAF: Politikerne må rydde opp i veivedlikeholdsproblemet
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité støtter Riksrevisjonens kritikk av drift og vedlikehold av veiene i Norge. - Dette er en marsjordre fra Stortinget til de som forhandler statsbudsjett i disse dager. De må få bedre kontroll på vedlikeholdet av veiene og mer for pengene slik at veiene blir tryggere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Både Riksrevisjonen og Stortinget tegner et dystert bilde av situasjonen for drift og vedlikehold av veiene våre: Forfallet har økt og dårlige veier forårsaker 30 dødsulykker i året. Kostnadene har sammen med vedlikeholdsetterslepet økt betydelig over tid. Dessverre tar verken Statens vegvesen eller politiske myndigheter i bruk informasjonen de allerede har tilgjengelig. Statsråden skylder på tidligere reformer og videre har Vegvesenet iverksatt tiltak vi ikke har sett resultater av.
- Høye kostnader for vedlikehold av veiene har vært et gjentagende argument, men den høye kostnadsveksten har avtatt siden mars, uten at man bruker statsbudsjettet til å få bukt med forfallet, sier Sødal.
I 2020 overførte regjeringen fylkesveiadministrasjonen fra Vegvesenet til fylkene. Dette har ifølge Riksrevisjonen ført til oppsplitting av fagmiljøer, betydelig dyrere driftskontrakter og dårligere oversikt hos politiske myndigheter.
– Oppsplitting av ansvaret for veiene har dessverre gitt oss dårligere vedlikehold av særlig fylkesveiene folk flest bruker på hverdagsreisen. Om vedlikeholdsetterslepet ikke er hentet inn innen 2030, krever NAF at fylkesveiene tilbakeføres til staten. Skal dette nås krever det politikere som tar helhetlig ansvar og betydelig med penger, sier Sødal.
– Hva skal til for at samferdselsministeren og Vegvesenet skal ta veivedlikehold på alvor, spør en oppgitt Nils Sødal. - Det er et tankekors at de gir store nye veiprosjekter mye oppmerksomhet, samtidig som de ikke greier å ta vare på veiene vi har. Regjeringen, ved både samferdselsminister Nygård og kommunalminister Sande har i flere år snakket om å prioritere drift og vedlikehold foran store, bompengefinansierte veiprosjekter, men vi ser ingen endring, avslutter Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - For selvsikre menn bak rattet16.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 45 prosent av norske menn tror de er bedre til å kjøre bil enn de fleste andre. - Selvsikkerheten er høy, men det er menn som krasjer oftest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom