NAF: Politikerne må rydde opp i veivedlikeholdsproblemet
Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité støtter Riksrevisjonens kritikk av drift og vedlikehold av veiene i Norge. - Dette er en marsjordre fra Stortinget til de som forhandler statsbudsjett i disse dager. De må få bedre kontroll på vedlikeholdet av veiene og mer for pengene slik at veiene blir tryggere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Både Riksrevisjonen og Stortinget tegner et dystert bilde av situasjonen for drift og vedlikehold av veiene våre: Forfallet har økt og dårlige veier forårsaker 30 dødsulykker i året. Kostnadene har sammen med vedlikeholdsetterslepet økt betydelig over tid. Dessverre tar verken Statens vegvesen eller politiske myndigheter i bruk informasjonen de allerede har tilgjengelig. Statsråden skylder på tidligere reformer og videre har Vegvesenet iverksatt tiltak vi ikke har sett resultater av.
- Høye kostnader for vedlikehold av veiene har vært et gjentagende argument, men den høye kostnadsveksten har avtatt siden mars, uten at man bruker statsbudsjettet til å få bukt med forfallet, sier Sødal.
I 2020 overførte regjeringen fylkesveiadministrasjonen fra Vegvesenet til fylkene. Dette har ifølge Riksrevisjonen ført til oppsplitting av fagmiljøer, betydelig dyrere driftskontrakter og dårligere oversikt hos politiske myndigheter.
– Oppsplitting av ansvaret for veiene har dessverre gitt oss dårligere vedlikehold av særlig fylkesveiene folk flest bruker på hverdagsreisen. Om vedlikeholdsetterslepet ikke er hentet inn innen 2030, krever NAF at fylkesveiene tilbakeføres til staten. Skal dette nås krever det politikere som tar helhetlig ansvar og betydelig med penger, sier Sødal.
– Hva skal til for at samferdselsministeren og Vegvesenet skal ta veivedlikehold på alvor, spør en oppgitt Nils Sødal. - Det er et tankekors at de gir store nye veiprosjekter mye oppmerksomhet, samtidig som de ikke greier å ta vare på veiene vi har. Regjeringen, ved både samferdselsminister Nygård og kommunalminister Sande har i flere år snakket om å prioritere drift og vedlikehold foran store, bompengefinansierte veiprosjekter, men vi ser ingen endring, avslutter Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nå får snart alle Tesla-lading13.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 42 prosent av elbilistene synes det er vanskelig å betale for seg på hurtigladeren. - Stadig flere biler har en enkel løsning på dette, nemlig det som heter Plug&Charge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag12.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.
Bøtene øker: 10 450 kroner for mobilbruk i bil10.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra 15. mars øker bøtesatsene nok en gang. – Nå er det langt på overtid at det dokumenteres at høye bøter faktisk gir bedre trafikksikkerhet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Nå må klimasikring av veiene trappes opp7.3.2025 11:59:59 CET | Pressemelding
– Nok en gang stenger flom og skred veier og isolerer lokalsamfunn. Vi kan ikke få sagt sterkt nok at klimasikring av veiene må prioriteres langt høyere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Hold løftene på veivedlikehold6.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente opp, men i år vil regjeringen bare bruke 480,5 millioner mer enn i fjor. – Det er langt fra nok til å hente opp forfallet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom