Amogy

Norske AZANE Fuel Solutions vil bygge bunkringsskip for ammoniakk med teknologi fra Amogy

Azane Fuel Solutions lanserer konsept for bunkringsskip for ammoniakk, og signerer intensjonsavtale med Amogy. Avtalen vil bidra til å redusere karbonutslippene fra store havgående fartøy.

Azane Fuel Solutions er et norsk selskap som utvikler verdens første bunkringsterminal for ammoniakk Azane Fuel Solutions

Antwerpen, Belgia – 29. november 2023 – Azane Fuel Solutions, det norske selskapet som utvikler verdens første bunkringsterminal for ammoniakk, og Amogy Inc, utvikleren av ammoniakk-til-kraftteknologi, kunngjorde i dag på Argus Clean Ammonia Europe Conference at de har signert en intensjonsavtale. Avtalen innebærer å utforske den tekniske og kommersielle gjennomførbarheten av å integrere Amogys ammoniakk-til-kraftsystem om bord på et bunkringsskip utviklet av Azane. Samarbeidet inkluderer også utforskning av den tekniske og kommersielle gjennomførbarheten av å integrere Azanes løsning for drivstofftilførsel av ammoniakk i Amogys Power Pack.

Azane har utviklet et konsept for et bunkringsskip som bruker ammoniakk som drivstoff og et komplett system for håndtering av ammoniakklast. Selskapet søker nå løsninger som muliggjør karbonfri drift for bunkringsskipet. Når det er fullt utviklet, planlegger Azane å tilby ammoniakk-bunkringsskipene til havner som Hamburg, Rotterdam, Antwerpen, Singapore og andre nøkkelhavner.

Amogys ammoniakk-til-kraftløsning har som mål å redusere karbonutslippene fra energikrevende sektorer, inkludert skipsfart, kraftproduksjon og tungtransport. Med Amogys løsning vil det planlagte bunkringsskipet kunne oppnå nullutslipp uten at det går på bekostning av operative og sikkerhetsmessige krav.

Amogy og Azane begynner nå å utforske kompatibiliteten til teknologiene sine og det kommersielle potensialet til de kombinerte løsningene. Målet er å samarbeide om et pilotprosjekt for å utvikle bunkringsskipet med ammoniakk-til-kraftløsningen for kommersielle drift.

-Ved å bruke teknologien vår kan Azane Fuel Solutions levere ren ammoniakk til skip globalt og unngå utslipp fra bunkringsoperasjonen. Dette vil være den første i sitt slag for dette segmentet. Bunkringsløsninger er en sentral brikke i puslespillet for å gjøre ammoniakk tilgjengelig som et utslippsfritt drivstoff, sier Christian W. Berg, administrerende direktør i Amogy Norway.

-Vårt mål med det nye bunkringsfartøyet er å muliggjøre reduksjon av karbonutslippene fra shippingindustrien. Det er derfor helt naturlig å sørge for at fartøyet selv har så lavt utslipp som overhode mulig.   Amogy har utviklet en unik og lovende teknologi som kan bidra til at vi når vår strategiske ambisjon om å tilby nullutslipps-bunkerløsninger for havgående skip, sier Håkon Skjerstad, administrerende direktør i Azane Fuel Solutions.

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Azane Fuel Solutions

Azane Fuel Solutions er et norsk selskap som utvikler verdens første bunkringsterminal for ammoniakk. Grunnlagt av to bransjeledere med lang erfaring innen skipsfart, gasshåndtering og gassoverføring, har selskapet utviklet en unik teknologi som kan tilby rask, trygg og fleksibel bunkring av ammoniakk. Azane vil redusere karbonutslippene fra skipsfart ved å utvikle innovativ teknologi for bunkringsterminaler, lastehåndteringssystemer og andre ammoniakk-håndteringssystemer. Den første terminalen er forventet å være klar for bunkring i 2025 og med dette vil skipsindustrien endelig ha et karbonfritt, trygt og pålitelig alternativ til tradisjonelt drivstoff. Mer informasjon finner du på: www.azanefs.com

Om Amogy

Amogy ble grunnlagt i 2020 av fire MIT PhD-alumner. Selskapet har som mål å avkarbonisere sektorer som er som er krevende å omstille, som skipsfart, kraftproduksjon og tungtransport, med ammoniakkbaserte, utslippsfrie, energi-intensive drivstoffløsninger. Hittil har Amogys ammoniakk-til-kraftteknologi blitt demonstrert med suksess i en drone, traktor og semitrailer. Amogy holder nå på å gjøre en slepebåt til verdens første ammoniakkdrevne fartøy. Amogys europeiske hovedkontor ligger i Stavanger, Norge. Kontoret i Stavanger utvides kontinuerlig, og består av ansatte med betydelig erfaring fra den maritime industrien. Selskapets investorer inkluderer Amazons Climate Pledge Fund, AP Ventures, SK Innovation, Aramco Ventures og Mitsubishi Corporation. Mer informasjon finner du på: www.Amogy.co

Følg pressemeldinger fra Amogy

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amogy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amogy

Amogy mottar ordre fra Terox som muliggjør utslippsfri lading på byggeplasser17.4.2024 12:00:45 CEST | Pressemelding

Stavanger, Norge – 17. april 2024. Amogy, en leverandør av ferdigutviklede, skalerbare og effektive ammoniakk-til-kraft-løsninger, kunngjør i dag en ordre fra Terox om bruk av Amogys ammoniakk-til-elektrisk kraftsystem for å generere elektrisitet på byggeplasser. Samarbeidet vil posisjonere Terox som en leder innen nullutslippsproduksjon av elektrisitet i byggebransjen. I tillegg markerer avtalen et betydelig skritt mot bruk av bærekraftige energiløsninger i den norske byggebransjen. Historisk sett har energiforsyningen på byggeplasser vært avhengig av tungt forurensende dieselgeneratorer eller strømtilkobling. Pilotprosjektet som Amogy og Terox nå går i gang med har som mål å demonstrere at ammoniakkbaserte kraftsystemer kan brukes for å produsere den samme energiforsyningen. Initiativet viser ikke bare at Terox er en pioner i å avkarbonisere en bransje det tradisjonelt har vært vanskelig omstille. Prosjektet fremhever også potensialet til ammoniakk som et alternativt drivstoff, gjenn

Green Ships Invest og Amogy fremmer maritim dekarbonisering med banebrytende kommersiell kontrakt for bruk av ammoniakk som energiløsning21.3.2024 07:30:32 CET | Pressemelding

Stavanger, Norge – 21. mars 2024: Green Ships Invest, en ledende aktør innen design og anskaffelse av miljøvennlige fartøy, og Amogy, leverandør av ferdigutviklede, skalerbare og effektive ammoniakk-til-kraft-løsninger, styrker sitt partnerskap ved å inngå en banebrytende kontrakt om karbonfrie elektriske forskyvningsskip (ePSV-er). Avtalen bygger videre på et eksisterende samarbeid mellom Green Ships Invest og Amogy, som startet med signeringen av en intensjonsavtale (MoU) i oktober 2023. Avtalen mellom de to selskapene innebærer at Green Ships Invest skal designe en ePSV som skal bestå av ti 200 kW ammoniakk-til-elektrisk kraftsystemer fra Amogy. Til sammen vil skipet være utstyrt med 2 MW med ren energikapasitet. I en andre fase av prosjektet planlegger Green Ships Invest å utvide bruken av Amogys systemer i to ytterligere fartøy. Avtalen ses på som starten på en ny æra for miljøbevisst offshorevirksomhet. Bourbon Horizon, som er kjent for sin ekspertise innen kommersiell og teknisk

Amogy publiserer rapport om ammoniakks potensial som rent drivstoff for den maritime industrien19.10.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding

Stavanger, 19 oktober: Amogy publiserte nylig undersøkelsen "Ammoniakk som en ren energiløsning for maritimt bruk". Rapporten beskriver pilotprosjekter der ammoniakk brukes som drivstoff og sammenligner ammoniakks potensial med andre alternative drivstoff. Rapporten trekker også frem de viktigste betingelsene som er nødvendige for å kunne innføre ammoniakk bredt i skipsfarten.