Regjeringen vil gi deg dyrere melk og ost
Landbruks- og matminister, Geir Pollestad har varslet at regjeringen vi redusere de konkurransefremmende virkemidlene og på den måten svekke konkurransen i den norske melkehyllen. Nå advares regjeringen fra nært sagt alle kanter, og utredningen har fått rødt lys av Regelrådet.
Etter at regjeringen, stikk i strid med faglige råd fra Landbruksdirektoratet og konkurransetilsynet sin rapport, sendte forslag om å svekke de konkurransefremmende virkemidlene på høring, har ikke reaksjonene latt vente på seg.
- Vi har selv ment at regjeringen umulig kan ha tatt inn over seg hvor store konsekvenser disse forslagene vil ha for norske forbrukere og melkebønder, nå viser høringen at et overveldende flertall er enige med oss. Stopp på rødt lys, sier Q-sjefen, Kristine Aasheim
Massiv motstand
En av de klareste aktørene i høringen er Konkurransetilsynet, de skriver i sitt høringssvar: «Endringene som er foreslått vil etter Konkurransetilsynets vurdering kunne føre til ytterligere svekkelse av en allerede svak konkurranse i meierimarkedene, med risiko for dårligere utvalg og høyere priser til forbruker.»
Forbrukerrådet som har som oppgave å sikre forbrukernes interesser skriver om dagens konkurransefremmende virkemidler: «Det gir større utvalg og mer effektiv priskonkurranse.» Videre skriver Forbrukerrådet: «De konkurransefremmende tiltakene har vært og vil fortsatt være nødvendige for å opprettholde konkurranse i industriell meieriproduksjon i Norge.»
Motstanden mot regjeringens forslag stopper ikke med advarslene til konkurransetilsynet og forbrukerrådet. Regjeringens eget Regelråd, har gitt utredningen rødt lys. «Det er særlig mangler i utredningen av virkninger, herunder nyttevirkninger, kostnadsvirkninger og virkninger på konkurranse og innovasjon i meierisektoren.» .
Vi håper inderlig at regjeringen tar til fornuft og ikke kjører dette politiske forslaget igjennom på rødt lys. Den norske forbruker, bonden og utfordrerne i meierimarkedet fortjener beslutninger som er tatt på et korrekt og faglig beslutningsgrunnlag. Regjeringens forslag vil strupe konkurransen i meierimarkedet, det er tap-tap-tap for alle. På sikt vil ogsåden store dominerende Tine, som ikke lengre vil ha norske utfordrere å konkurrere med tape på dette. Konkurranse gjør alle litt bedre.
Dårligere utvalg og høyere matvarepriser
De aller fleste høringsinstansene legger særlig vekt på tre forhold som hver for seg og samlet skulle ført til at regjeringen legger bort forslaget. Høringsinstansene mener forslaget vil gi både dårligere utvalg og høyere matvarepriser, økt risiko for import og et reelt monopol på råvareleddet, ved at Tine blir eneste meieri som henter melk fra bøndene.
Det er også verdt å merke seg den samlede motstanden fra dagligvarehandelen, sier Aasheim, hun viser blant annet til COOP Norge sin uttalelse fra høringen der de sier: «Coop Norge vil igjen advare sterkt mot å fjerne eller endre de konkurransefremmende tiltakene slik at konkurransen i meierimarkedet svekkes»
Regjeringen har tidligere varslet at de foreslåtte endringene målsettes å tre i kraft allerede 1. Januar 2024. 60% av den direkte kostnadskorreksjonen som Q-Meieriene har mottatt for å kunne konkurrere med det tidligere melkemonopolet, er forslått kuttet over natten. Skjer det må dessverre forbrukerne forberede seg på prisøkninger allerede fra januar meddeler Q-sjefen.
Ingen skam å snu
Vi mener det er uheldig med en så dominant aktør som TINE er, vår ambisjon har hele tiden vært å utfordre det etablerte og der igjennom bli en sterke norsk konkurrent til TINE gjennom økt forbrukerdrevet innovasjonstakt. Med det handikappet Q-Meieriene nå ser ut til å bli pålagt av regjeringen, blir det vanskelig å se for seg vekst og innovasjon i Q, sier en oppgitt Aasheim. Vi blir nødt til å sette Q-Meierienes innovasjonsprogram på pause, og re-tenke hele vår forretningsmodell, slår Aasheim fast.
Aasheim avslutter med en appell til regjeringen og Jonas Gahr Støre: - Vis forbrukerne at regjeringen virkelig mener at økt konkurransen i hele verdikjeden for mat er viktig for å gi folket, økt mangfold og lavere matvarepriser. Det er ingen skam å snu, når faktaene er krystall klare – vil vel ingen kjøre på rødt lys?
Kontakter
Kristine AasheimQ-sjefenQ-Meieriene
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder
Om Q–Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
"God morgen Norge"-Wenche fikk matredderpris18.11.2024 13:11:02 CET | Pressemelding
Hele Norges TV-kokk, Wenche Andersen, ble i dag overrasket med Q Matredderprisen – på direktesendt TV.
Qudos fra folket: 6 gode formål får støtte og en plass på julemelken!5.11.2024 10:05:11 CET | Pressemelding
Denne julen håper Q-Meieriene at melkedrikkerne lar seg inspirere av gode formål, én melkekartong om gangen.
Seier i Herning: Q hylles for sine vinnersmaker!7.10.2024 12:54:24 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene drar hjem fra prestisjetunge International Food Contest i Herning med edelt metall i bagasjen.
NYHETSLANSERING: Skyr® Naturell i stort beger16.9.2024 10:08:56 CEST | Pressemelding
TAR OPP KAMPEN OM PROTEINENE: Nå får cottage cheese konkurranse. Med denne lanseringen svarer Q-Meieriene på protein-entusiasmen og leverer sine beste alternativer til de som ønsker det ultimate innen smak og næring.
Kildesorterte seg til seier15.8.2024 13:49:03 CEST | Pressemelding
Belønningen av bærekraft: Abasiama ble den heldige vinneren av 10.000 kroner da Q-Meieriene gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet i sommer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom