Det er oppdaget feil i beregningsgrunnlaget for selvkostprinsippet

Norges Hytteforbund (NHF) har i en landsomfattende undersøkelse kartlagt hvordan den enkelte kommune beregner sine utgifter, med særlig fokus på vann & avløp. Feil i beregningene kan bli dyrt for hytteeieren, og feil er det.

Selvkostprinsippet er satt opp med de beste intensjoner. Det blir derfor uholdbart at kommuner, statsforvalter og sivilombud ikke har kapasitet og kompetanse til å følge opp lovverket. I stedet støtter de seg på innleide konsulentselskaper. Hvem skal da kvalitetssikre arbeidet? spør leder i Norges Hytteforbund, Trond G. Hagen. Foto: NHF/Erik Helli

Samtlige 356 kommuner er tilskrevet og vi har mottatt svar fra 70%. Det var de mange henvendelser fra våre medlemmer som mente seg uriktig fakturert som gjorde at NHF besluttet å se nærmere på dette. Forundersøkelsen vi foretok viste at prinsippene kommunen la til grunn i sine beregninger ikke var overens med regelverket som gjaldt for utregning av denne type gebyrer. Derfor ønsket NHF å se nærmere på tallmaterialet. Til å hjelpe oss med dette arbeidet engasjerte vi B. Kittilsen rådgivning som har lang erfaring i bruk av selvkostprinsippet og en av Norges fremste tallknuser på området.

Uregelmessigheter hos 65% av kommunene

Det er funnet uregelmessigheter i 65 % av landets kommuner. Dette er svært bekymringsfullt og indikerer en alvorlig systemsvikt med hensyn på kompetanse og kvalitetssikring i alle ledd innenfor saksområdet selvkost.

Eksempler på grove feil

• Dagenes brukere belastes med kostnader som gjelder fremtidige brukere
  • Feilaktig og ugyldig bruk av selvkostfond
  • Ugyldig forlengelse av 5 års selvkostgenerasjon til 8 og 15 år.

Utilstrekkelig kompetanse hos kommunene

NHF observerer at mange av uregelmessighetene kan ha oppstått som følge av utilstrekkelig forståelse av regelverket eller på grunn av feil råd og anbefalinger. I forbindelse med kommunale vedtak, bør det kvalitetssikres at resultatet/forslaget som fremlegges er i samsvar med selvkostprinsippene og gjeldende forskrifter.

Statsforvaltere kan ikke behandle klager

I forbindelse med klager fra hytteeiere har flere statsforvaltere uttalt at de ikke innehar nødvendig kompetanse til å foreta kontroll av kommuners bruk av selvkost og støtter seg til at innleid konsuletbistand innehar denne komtetansen.

Samtidig uttaler Sivilombudet at de ikke innehar den nødvendige kompetanse for å behandle klager ifm. bruk av selvkost i beregning av VAR-gebyrer.

Norges Hytteforbund har nå bedt regjering og storting gå igjennom rapportens beskrivelse av uregelmessigheter og sørge for at overordnede organer tilegner seg nødvendige kompetanse for å kvalitetssikre at kommuner beregner gebyrer i samsvar med gjeldende regelverk. Forbundet anbefaler også at det opprettes et uavhengig klageorgan for slike saker.

Hovedrapporten lastes ned her!

Ønsker du å fåtilsendt en spesifikk kommune kan denne bestilles her!

Bilder

Om Norges Hytteforbund

Norges Hytteforbund har siden oppstarten i 1971 tatt opp hyttepolitiske saker og fungert som høringsinstans for saker fra myndighetene. Med over 370 velforeninger, samt tusenvis av individuelle medlemmer har vi tyngde i diskusjoner med det offentlige.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Hytteforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.