Nå er nye EQA klar for bestilling

Nye EQA har fått et oppdatert design og en enda mer effektiv drivlinje. Den kompakte SUV-en er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på 490.000,- (eks. levering). De første modellene forventes på norske veier i løpet av våren.

Merecedes-Benz EQA

- EQA har blitt enda mer attraktiv, og med økt rekkevidde, en rekke nye funksjoner og et oppgradert utseende, er vi sikre på at den vil fortsette å appellere til et bredt publikum i Norge. Dette er en bil som passer like godt til daglige gjøremål, som til eventyrlige langturer, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge i Bertel O. Steen.

Rekkevidde på opptil 560 kilometer
Ved å gå svært detaljert til verks, har ingeniørene hos Mercedes-Benz vært i stand til å øke rekkevidden på EQA. Med modellen EQA 250+ har bilen nå opptil 560 kilometer rekkevidde i henhold til WLTP. Dette har blitt oppnådd ved å blant annet optimalisere aerodynamikken, i tillegg til rullemotstanden på dekkene.

Den nye funksjonen for rekkeviddeovervåking er nyttig og aktiveres enkelt via MBUX. Gjennom den midtre skjermen vises flere alternativer for å spare energi, med anbefalinger som for eksempel å velge kjøreprogrammet ECO, eller å bytte til ECO+ klimakontrollfunksjon. Avhengig av situasjonen foreslås også en maksimal kjørehastighet, slik at det potensielt er mulig å unngå et ekstra ladestopp. Med Active Distance Assist DISTRONIC aktivert, vil bilen kunne følge systemets hastighetsanbefaling, der den anbefalte hastigheten beregnes raskt i skyen.

Mercedes-Benz%20EQA

Et høyt nivå av standardutstyr
I nye EQA er også nivået av standardutstyr hevet til et nytt nivå. Blant sikkerhetselementene finner du adaptiv cruise control, ryggekamera og LED High Performance med adaptive langlys.

Av komfortelementer finner du oppvarmet ratt, elektrisk bakluke, heldigitale instrumenter, Ambient Lighting og KEYLESS-GO, som bare er noe av utstyret som følger med som standard.

Nyeste generasjon MBUX
EQA er utstyrt med den nyeste generasjonen MBUX, der blant annet visningen av ladefunksjonene er forbedret. Nå vises den tilgjengelige DC-ladeeffekten, som avhenger av forkondisjoneringen av batteriet. Ved å aktivere nettjenester i Mercedes me-appen, blir den intelligente stemmeassistenten enda bedre ettersom den lærer å kjenne brukeren og husker ofte brukte innstillinger og kjøreruter.

Smarttelefoner kan nå kobles trådløst til bilen gjennom Apple® CarPlay eller Android Auto Wireless.

Mercedes-Benz%20EQA

Altoppslukende lydopplevelse med Dolby Atmos®
Med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr) og den nyeste MBUX-generasjonen, tilbys den fremragende lydopplevelsen fra Dolby Atmos®. Musikken får mer plass, klarhet og dybde, og Dolby Atmos® tilpasser seg i tillegg avspillingsmiljøet.

Enklere og mer praktisk lading med Plug & Charge
Med Plug & Charge-funksjonen kan nye EQA lades enda enklere ved Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Når ladekabelen er koblet til, starter ladeprosessen automatisk. Kunden trenger altså ikke å identifisere seg i tillegg – bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Forutsetningen er at kunden har aktivert Mercedes me Charge-tjenesten.

Tekniske data:

340 – 1.320 liter

Tilhengerfeste

1.800 kg

Pris fra kr (eks. frakt og levering)

490.000,- NOK

516.000,- NOK