Kvinner skal bake og pynte i jula, menn skal slappe av
Det er tydelige kjønnsforskjeller på hva kvinner og menn gleder seg mest til i jula. Kvinner skal pynte hjemmet og bake med barna, menn skal slappe av.

I MatPrats årlige juleundersøkelse, utført av Opinion, svarer 31 % av mennene at de gleder seg mest til ferie og avkobling, mens kun 18 % av kvinnene svarer det samme. Derimot er det dobbelt så mange kvinner (47 %) som menn (23 %) som svarer at de gleder seg mest til julepynt og tradisjoner rundt dette.
Når det gjelder baking, er det også en tydelig kjønnsforskjell. 18 % av kvinnene gleder seg mest til å bake med barna, mens kun 8 % av mennene oppgir dette.
– Det ligger mye jobb i å lage det koselig i jula. Dette vil jeg tro de fleste kvinner er klar over, og at de derfor i mindre grad enn menn ser på juletiden som ferie og avkobling. Det er også i hovedsak kvinnene som gleder seg til å bake med barna. Undersøkelsen viser at juleforberedelser fortsatt er ganske kjønnsdelt, sier Anne Zondag, samfunnsanalytiker i MatPrat.
Mat langt viktigere enn julepresanger
Det er ganske likt mellom kjønnene når det gjelder å glede seg mest til tid sammen med familie og venner, 61 % menn og 58 % kvinner svarer dette.
Flere menn enn kvinner svarer at de gleder seg mest til mat og drikke: 59 % av menn og 46 % av kvinner oppgir å glede seg mest til god mat og drikke.
Julepresanger kommer langt ned på lista over det folk gleder seg mest til jul, og er likt for begge kjønn: bare 8 % oppgir at julepresanger er det de gleder seg mest til i jula.
– Det alle gleder seg mest til (både kvinner og menn) med julefeiringen, er tid sammen med familie og venner. 61 % av mennene og 58 % av kvinnene svarer at dette er det de gleder seg mest til. Julepresanger derimot, kommer relativt langt ned på listen over hva man gleder seg mest til; kun 8 % av kvinner og menn svarer at dette er det de gleder seg mest til, sier Gunnar Thoen, analyseansvarlig i MatPrat.
Nesten dobbelt så mange kvinner som menn svarer at de gleder seg mest til julemusikk og julefilmer. 41 % av kvinnene svarer at de gleder seg mest til dette, mens kun 22 % av mennene gleder seg mest til dette.
Nøkkelord
Kontakter
Cathrine UdeKommunikasjonsrådgiver
Tel:93802707cathrine.ude@matprat.noBilder


Om MatPrat
MatPrat er Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Gjennom MatPrat bidrar vi med matinspirasjon, -informasjon og -kunnskap. MatPrat er merkenøytralt og vi jobber på oppdrag fra den norske egg-og kjøttproduserende bonden.
Følg pressemeldinger fra Matprat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Matprat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Matprat
Nordmenns middagsvaner kartlagt: Høsten er smaken av Norge!2.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 7 av 10 nordmenn er middagen dagens høydepunkt. Nye tall fra Matprats matkulturundersøkelse viser at norske tradisjoner står sterkt, og at høsten er tiden da fellesskap og norske råvarer virkelig setter preg på middagsbordet.
Nordmenn vil ha grovere brød25.9.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Flere vil ha grovt brød og vi er opptatt av mer energi og tarmhelse når vi velger mat. Dette viser Matprats nyere undersøkelser gjennomført av Opinion. Grovt brød leverer på begge deler.
Halvparten av unge kvinner får i seg for lite jern30.6.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
Jernmangel rammer særlig unge kvinner, og de må få bedre informasjon om hvilken mat som inneholder jernet de trenger - rødt kjøtt er en av våre beste kilder.
Flere velger fullfett og rene råvarer19.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Matprats ferske undersøkelse om norsk diettkultur, gjennomført av Opinion, viser tydelige endringer i våre holdninger til mat og kosthold. Samfunnsanalytiker Anne Zondag forklarer hvorfor bekymringen for ultraprosessert mat øker, og hvordan tilliten til kostholdsrådene endrer seg.
Slik lykkes du med biffen – og grillen23.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
En god grillopplevelse starter lenge før du legger kjøttet på risten
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom