Norsk Tjenestemannslag (NTL)

NTL etterlyser klarhet fra regjeringen angående nasjonal skytjeneste

Regjeringens beslutning om å etablere en nasjonal skytjeneste har skapt forventninger og spenning, men det er betydelig uklarhet rundt hvilken løsning som vil bli valgt. I årets statsbudsjett avspeiles en beslutning om innretningen av en nasjonal skytjeneste, men detaljene er forblitt uoffentliggjort.

Pål Kjærstad, 2. nestleder i NTL, spør digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung, om statlig statssky. August Tekrø Fri bruk mot kreditering

Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) ga tidligere i år råd til regjeringen om å fokusere på et kombinasjonskonsept, der en statlig eid og driftet lukket skyløsning kombineres med en lukket kommersiell sky. Imidlertid etterlyser Pål Kjærstad, 2. nestleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL), klarhet fra regjeringen angående denne avgjørelsen:

- Kun en statlig eid og driftet skyløsning oppfyller kravene til nasjonal kontroll og digital suverenitet, uttalte Kjærstad på Kartellkonferansen.

Han fremmet bekymring over muligheten for at regjeringen kan vurdere kjøp av tjenester fremfor å investere i utviklingen av en statlig drevet nasjonal skytjeneste, spesielt nå som det er etablering av en ny digitaliseringsminister.

– Med en ny digitaliseringsminister på plass anser vi det som komplett utenkelig at regjeringen går inn for kjøp av tjenester fremfor å utvikle en statlig drevet nasjonal skytjeneste, påpeker han.

Norsk Tjenestemannslag understreker behovet for klarhet og gjennomsiktighet fra regjeringens side angående valget av nasjonal skytjeneste. Det er avgjørende for å sikre en robust og suveren digital infrastruktur som tjener norske interesser på best mulig måte.

NTL - Norsk Tjenestemannslag

NTL er et fagforbund for ansatte i staten og i virksomheter med offentlig tilknytning. Vi er tilsluttet LO og har 56.000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Tjenestemannslag (NTL) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Tjenestemannslag (NTL)