Regjeringen varsler tiltak etter inntektssvikt for Avinor
– Etter pandemien flyr vi sjeldnere. Avinor forventer lavere inntekter fremover og står derfor i en utfordrende økonomisk situasjon. Regjeringen vil komme med tiltak som sikrer at passasjerer og flyselskaper fortsatt får et godt tilbud over hele landet. Ingen flyplasser skal legges ned, derfor varsler vi økonomiske tiltak nå, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Pandemien traff luftfarten med stor kraft. Passasjertallene falt dramatisk. Mange passasjerer er tilbake, men trafikken er ikke som før pandemien. Det er stor usikkerhet rundt den fremtidige trafikkutviklingen. Avinor tror flytrafikken vil være redusert i en lengre periode enn tidligere antatt.
– Avinor får sine inntekter fra driften av flyplasser. Færre reisende betyr lavere inntekter. Svikten i inntekter har skapt en alvorlig situasjon for selskapet. Som eier vil staten stille opp med nødvendige tiltak. Avinor har de siste årene effektivisert driften, men må også fremover jobbe hardt med å redusere kostnadene, sier Nygård.
Ingen flyplasser skal legges ned
Overskuddet fra driften av Oslo lufthavn og andre større flyplasser, har gjort det mulig for Avinor å drifte ulønnsomme lufthavner i distriktene. Dette kalles Avinor-modellen. Inntektene kommer i hovedsak fra flyselskapenes bruk av flyplassene og fra kommersielle inntekter.
Samferdselsministeren sier at ingen flyplasser skal legges ned, selv om Avinors inntekter er redusert:
– Vi skal fortsatt ha et trygt og effektivt luftfartstilbud i hele landet på samtlige av Avinors lufthavner. Luftfarten er avgjørende for verdiskaping og bosetting i hele landet. Pandemien var et sjokk for internasjonal luftfart med store ringvirkninger. I Hurdalsplattformen sier vi at dagens lufthavner skal opprettholdes, sier Nygård.
Regjeringen vurderer flere tiltak
Samferdselsdepartementet vil øke lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner fra 2023 til 2024.
Videre skriver samferdselsministeren i et brev til Avinor at regjeringen vil vurdere å øke lufthavnavgiftene ytterligere fra 2024 til 2025, samtidig som det vurderes om den fiskale flypassasjeravgiften skal reduseres for å kompensere deler av avgiftsøkningen.
– Økningen i lufthavnavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor for å bruke flyplassene er noe høyere enn prisstigningen, men vesentlig lavere enn det Avinor selv har foreslått. Dette innebærer at vi tar hensyn til det samlede avgiftsnivået for luftfartsnæringen, sier Nygård.
Samtidig vil regjeringen også se på andre tiltak, blant annet om staten bør overta finansieringen av oppgaver Avinor i dag utfører for å sikre viktige samfunnsfunksjoner, blant annet oppgaver knyttet til ambulanseberedskap og grensekontroll. Regjeringen vil også vurdere om Avinor kan få lov til å selge ikke-taxfree-varer i taxfree-butikkene. Dette vil blant annet kunne åpne for salg av lokalproduserte varer.
I forbindelse med vurdering av hvilke tiltak som skal settes i verk skal det også gjennomføres en selskapsgjennomgang av Avinor. Gjennomgangen skal blant annet se på videre effektivisering i Avinor og selskapets investeringer.
– Regjeringen vil bidra til at Avinor fortsatt kan løse sitt samfunnsoppdrag på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Avinor har en viktig rolle i utviklingen av luftfarten, ikke minst som pådriver for en grønnere luftfart, sier samferdselsminister Nygård.
VEDLEGG: Brev til Avinor av 16. november 2023 med omtale av tiltak som vil bli vurdert og punkt som regjeringen vil komme tilbake til (PDF)
Nøkkelord
Dokumenter
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har signert vegutbyggingsavtale med Nye Veier for strekninga rv. 13 Djupevik–Kviturtunnelen30.11.2023 11:02:27 CET | Pressemelding
- Riksveg 13 Skare–Sogndal er prega av fleire samansette utfordringar, mellom anna høg fare for skred, stadvis smal veg og høg risiko for ulykker. Derfor inngår vi no ein avtale med Nye Veier for å redusere rasfare og få betre vegstandard, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Widerøe tildeles kontrakter på de gjenværende FOT-rutene20.11.2023 10:00:00 CET | Pressemelding
– Jeg er glad for at vi nå har innstilt på tildeling av kontraktene på de resterende FOT-rutene. Nå sikrer vi de reisende i distriktene et styrket og rimeligere flyrutetilbud, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ulykkesåret 2022: Mer enn én medvirkende faktor til at en ulykke skjer17.11.2023 13:43:07 CET | Pressemelding
– 2022 var et mørkt år for trafikksikkerheten, og ulykkesutviklingen i 2023 er svært bekymringsfull. Trafikksikkerhet krever langsiktig og kontinuerlig arbeid, og fremover er vi nødt til å styrke innsatsen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ny veileder til kjøp av innenlands helikoptertjenester16.11.2023 13:36:36 CET | Pressemelding
- Vi ønsker en enda tryggere helikopterbransje. Offentlige innkjøp kan bidra til å fremme sikkerheten gjennom å velge gode leverandører, og stille de rette kravene i kontraktene. Denne veilederen vil bidra til økt kunnskap hos de som kjøper helikoptertjenester i det offentlige, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Nye fjerntog blir bedre tilrettelagt for passasjerer med funksjonsnedsettelser15.11.2023 18:51:11 CET | Pressemelding
– Det er bra at Norske tog og togprodusenten Stadler har kommet frem til løsninger som gir enda bedre tilgjengelighet for passasjerer som bruker rullestol. Regjeringen ønsker at flere skal reise miljøvennlig med tog. Vi har tatt brukerorganisasjonene på alvor for å bidra til å oppnå dette, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom