Regjeringen varsler tiltak etter inntektssvikt for Avinor
– Etter pandemien flyr vi sjeldnere. Avinor forventer lavere inntekter fremover og står derfor i en utfordrende økonomisk situasjon. Regjeringen vil komme med tiltak som sikrer at passasjerer og flyselskaper fortsatt får et godt tilbud over hele landet. Ingen flyplasser skal legges ned, derfor varsler vi økonomiske tiltak nå, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Pandemien traff luftfarten med stor kraft. Passasjertallene falt dramatisk. Mange passasjerer er tilbake, men trafikken er ikke som før pandemien. Det er stor usikkerhet rundt den fremtidige trafikkutviklingen. Avinor tror flytrafikken vil være redusert i en lengre periode enn tidligere antatt.
– Avinor får sine inntekter fra driften av flyplasser. Færre reisende betyr lavere inntekter. Svikten i inntekter har skapt en alvorlig situasjon for selskapet. Som eier vil staten stille opp med nødvendige tiltak. Avinor har de siste årene effektivisert driften, men må også fremover jobbe hardt med å redusere kostnadene, sier Nygård.
Ingen flyplasser skal legges ned
Overskuddet fra driften av Oslo lufthavn og andre større flyplasser, har gjort det mulig for Avinor å drifte ulønnsomme lufthavner i distriktene. Dette kalles Avinor-modellen. Inntektene kommer i hovedsak fra flyselskapenes bruk av flyplassene og fra kommersielle inntekter.
Samferdselsministeren sier at ingen flyplasser skal legges ned, selv om Avinors inntekter er redusert:
– Vi skal fortsatt ha et trygt og effektivt luftfartstilbud i hele landet på samtlige av Avinors lufthavner. Luftfarten er avgjørende for verdiskaping og bosetting i hele landet. Pandemien var et sjokk for internasjonal luftfart med store ringvirkninger. I Hurdalsplattformen sier vi at dagens lufthavner skal opprettholdes, sier Nygård.
Regjeringen vurderer flere tiltak
Samferdselsdepartementet vil øke lufthavnavgiftene med 200 millioner kroner fra 2023 til 2024.
Videre skriver samferdselsministeren i et brev til Avinor at regjeringen vil vurdere å øke lufthavnavgiftene ytterligere fra 2024 til 2025, samtidig som det vurderes om den fiskale flypassasjeravgiften skal reduseres for å kompensere deler av avgiftsøkningen.
– Økningen i lufthavnavgiftene som flyselskapene betaler til Avinor for å bruke flyplassene er noe høyere enn prisstigningen, men vesentlig lavere enn det Avinor selv har foreslått. Dette innebærer at vi tar hensyn til det samlede avgiftsnivået for luftfartsnæringen, sier Nygård.
Samtidig vil regjeringen også se på andre tiltak, blant annet om staten bør overta finansieringen av oppgaver Avinor i dag utfører for å sikre viktige samfunnsfunksjoner, blant annet oppgaver knyttet til ambulanseberedskap og grensekontroll. Regjeringen vil også vurdere om Avinor kan få lov til å selge ikke-taxfree-varer i taxfree-butikkene. Dette vil blant annet kunne åpne for salg av lokalproduserte varer.
I forbindelse med vurdering av hvilke tiltak som skal settes i verk skal det også gjennomføres en selskapsgjennomgang av Avinor. Gjennomgangen skal blant annet se på videre effektivisering i Avinor og selskapets investeringer.
– Regjeringen vil bidra til at Avinor fortsatt kan løse sitt samfunnsoppdrag på en bærekraftig og fremtidsrettet måte. Avinor har en viktig rolle i utviklingen av luftfarten, ikke minst som pådriver for en grønnere luftfart, sier samferdselsminister Nygård.
VEDLEGG: Brev til Avinor av 16. november 2023 med omtale av tiltak som vil bli vurdert og punkt som regjeringen vil komme tilbake til (PDF)
Nøkkelord
Dokumenter
Om oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Jernbanetalen 2025: Rekordmange togreiser i 202413.1.2025 13:41:00 CET | Pressemelding
Aldri før har flere tatt toget i Norge enn i 2024. Prognoser fra Jernbanedirektoratet viser 83 millioner togreiser i fjor. Det er 5 millioner flere enn i 2023. På drøyt ti år har tallet økt med 30 prosent.
Ring 1: Nå åpner kollektivfelt for elbiler på riksveier i og rundt Oslo i helgene11.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Kollektivfeltet mellom E18 Asker og Lysaker ble i fjor høst åpnet for elbiler på lørdager og søndager. – Det er gledelig at kollektivfeltet på det øvrige riksveinettet i Oslo og Akershus fremover vil åpnes for elbiler i helgene. Først ut er E18 Lysaker – Filipstad. Arbeidet med dette har allerede startet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Presseinvitasjon: Samferdselsministeren held Jernbanetalen 20259.1.2025 13:11:34 CET | Pressemelding
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård held jernbanetalen for 2025 i Oslo måndag 13. januar kl. 13.00. Dette er andre gong samferdselsministeren held ein slik årstale.
90 døde i trafikken i 20241.1.2025 06:25:00 CET | Pressemelding
Tallene i 2024 viser et fall i antall trafikkdrepte. Trafikantene har tatt ansvar for å gjøre veiene tryggere, og det samlede trafikksikkerhetsarbeidet ser ut til å virke. Det er en nedgang i antall drepte, men dessverre preges årets siste dager av flere tragiske ulykker.
Nytt rammeverk skal styrke samhandlingen mellom transport- og forsvarssektoren23.12.2024 09:15:51 CET | Pressemelding
Gjennom et nytt rammeverk for samhandling om militære behov for transportinfrastruktur styrker nå regjeringen samarbeidet mellom transport- og forsvarssektoren. Dette inkluderer etableringen en fast faggruppe som årlig skal utarbeide en analyse av forsvarssektorens transportbehov til bruk i transportplanleggingen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom