Julehandelsundersøkelse: Flere nordmenn vil handle i løpet av Black Week i år
Flere nordmenn, nærmere 7 av 10, planlegger å handle i løpet av årets Black Week som starter førstkommende mandag. Bare i løpet av de første dagene denne uken økte interessen for å sjekke priser kraftig.
De mest populære produktkategoriene som det ble sjekket priser på de to første dagene denne uken i Klarnas prissammenligningstjeneste var klær, sko, hodetelefoner og mobiltelefoner. Sammenlignet med de to første dagene forrige uke økte antall klikk totalt med hele 38 prosent.
– Vår julehandelsundersøkelse viser at selv om mange planlegger å bruke mindre på gaver enn i fjor, og er generelt mer opptatt av å spare, vil flere legge julehandelen sin til Black Week. Det er også en klar tendens at mange vet hva de er på utkikk etter denne uken, og handler produkter de ellers ville ha handlet – men til en lavere pris, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens 60 prosent oppga at de regnet med å handle i forkant av fjorårets Black Week, oppgir hele 68 prosent at de vet eller tror de vil gjøre dette i år. Klarnas julehandelsundersøkelse* viser også at 1 av 2 nordmenn allerede er i gang med julehandelen.
Her er noen av de andre funnene fra den representative undersøkelsen:
-
Hele 42 prosent av de som oppgir at de regner med å handle i løpet av Black Week, vet nøyaktig, eller har en klar formening om, hva de ønsker å kjøpe. Det er også flere enn i fjorårets undersøkelse – hvor 37 prosent oppga dette.
-
Nesten halvparten av de spurte (47 %) er enig i at de for det meste kjøper produkter som de også ellers ville ha kjøpt, men til en bedre pris i løpet av Black Friday/ Black Week-salget.
-
Selv om julegaver er den julebudsjettposten flest nordmenn mener er størst (52 %), er det en tydelig nedgang fra i fjor – hvor 60 prosent oppga at det var det. Flere trekker frem mat til jul som en større budsjettpost i år enn i fjor (27 % i år mot 22 % i fjor.)
Færre forventer store prisavslag: Ikke alt er billigst i Black Week
Antall nordmenn som forventer store prisfall i tilbudsuken har også ifølge undersøkelsen gått kraftig ned fra i fjor. Nå forventer 30 prosent store prisfall. I fjor forventet hele 49 prosent dette.
– Det er helt åpenbart at nordmenn blir mer og mer bevisste – også i forhold til Black Week. Selv om det er den uken i året med flest tilbud, er det selvsagt ikke sånn at alt er et like godt kjøp, sier Elvestad.
Planleggingen av årets Black Week allerede i full gang
Mens nærmere 2 av 10 spurte (18 %) planlegger å gjøre det meste av julehandelen sin på nett, foretrekker 4 av 10 (39 %) fysisk butikk. De resterende som har en mening om dette (36 %) vil fordele handelen likt mellom nett og fysisk butikk.
– Black Week er allerede i full gang for de mange som planlegger sine innkjøp. Trenden fra de siste årene er at de gode tilbudene spres over flere dager – også før selve Black Week starter. Da er prissammenligningsverktøy et uvurderlig hjelpemiddel for dette, sier Klarnas markedsdirektør.
Slik vil nordmenn spare på årets julehandel
For å shoppe smartere i årets julehandel vil flest nordmenn handle mer på salg. Samtidig er også prissammenligningstjenester og andre «shopping hacks» noe flere vil benytte seg av. Her er de mest populære:
1. Handle på salg (71 %)
2. Prissammenligningsverktøy (42 %)
3. Lojalitetsprogrammer (36 %)
4. Rabattkuponger/ rabattkoder (33 %)
5. Shopping-apper (25 %)
– Melder du deg inn i lojalitetsprogrammene kan du ofte få de gode tilbudene før de andre. Rabattkoder er det også enkelt å finne på nett eller i Klarna-appen din, sier Elvestad.
* Undersøkelsen er utført av markedsanalyselskapet Nepa i 15 land (Norge, Sverige, Finland, USA, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland, Tsjekkia, Spania, Portugal, Polen, Romania, Hellas og Italia). Undersøkelsen er utført i oktober 2023 med 15 256 respondenter, og et representativt utvalg av minst 1000 respondenter per land som er valgt ut av Nepa. 1004 nordmenn deltok i undersøkelsen.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom