Finansforbundet vurderer utmelding av YS: Uenighet om eierskap til tariffavtaler

- Vi har innkalt til et ekstraordinært landsmøte 19. desember for å vurdere vårt medlemskap i YS. Grunnen er at YS-medlemskapet truer det direkte partsforholdet vi har med Finans Norge og en avtalestruktur som er tilpasset finansnæringen, sier forbundsleder Vigdis Mathisen.  - Vi må sikre videreføring av de gode avtalene vi har opparbeidet. Tariffavtalene er «gullet» vårt, og det viktigste vi forvalter for våre medlemmer, sier hun.

Finansforbundets leder Vigdis Mathisen
Finansforbundets leder Vigdis Mathisen Sverre Chr. Jarild

Bakgrunnen er uenighet mellom Finansforbundet og YS om videreføring av tariffavtalestruktur og partsforhold, etter at vår forhandlingsmotpart Finans Norge ble en landsforening i NHO fra 1. januar 2023. Uenigheten dreier seg blant annet om retten til å tegne og forvalte tariffavtaler i finans. Forhandlinger og dialog med YS har ikke ført frem.

- Vi må ha eierskap og forhandlingsrett på tariffavtaler som omfatter våre medlemmer. Det var en forutsetning for Finans Norges inngang i NHO. - Hovedavtalen mellom YS og NHO er av mer generell karakter. Hvis vi må tilpasse oss den risikerer vi å bli satt på sidelinjen i forhandlinger som gjelder våre medlemmer, sier Mathisen.

- Vi har i dag en sterk tariffavtalestruktur i finans som kombinerer god innflytelse og nødvendig fleksibilitet, der vi er avtalepart på alle nivåer. Det innebærer en sentral Hovedavtale og Sentralavtale, med bedriftsavtaler i hver enkelt virksomhet som forhandles mellom ledelse og tillitsvalgte.

- Vi organiserer nærmere 60 % av de ansatte i finans. Vi kjenner denne næringen best og må ha hånden på rattet. Vårt avtaleverk er det viktigste vi har og er grunnlaget for den jobben vi gjør for våre medlemmer, sier Mathisen.

Forbundsstyret besluttet 13. november å kalle inn til ekstraordinært digitalt landsmøte 19. desember for å vurdere Finansforbundets medlemskap i YS.

Positivt med satsing på kunstig intelligens6.10.2023 09:51:52 CEST | Pressemelding

- Vi er glade for at regjeringen nå setter av 1 milliard over de neste 5 årene til forskning på kunstig intelligens og digital teknologi, sier Finansforbundets leder Vigdis Mathisen. - Det er liten tvil om at kunstig intelligens vil ha enorm påvirkning på arbeidslivet. Vi er derfor positive til at regjeringen nå prioriterer forskning på området. Dette også bør innebære å se på hvilke konsekvenser disse teknologiene har på arbeidslivet.