Norges mest kjente merkeordning utvides med norsk vilt
Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsatt er den meste kjente merkeordningen for mat når vi spør norske forbrukere. For første gang vil ordningen også omfatte norsk vilt – et naturprodukt i ordets rette forstand, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under NM i kjøttprodukter.

Norges mest kjente merkeordning
En forbrukerundersøkelse utført av Mediacom Insight for Stiftelsen Norsk Mat i oktober, viser at Norges opprinnelsesmerkeordning, Nyt Norge, er den mest kjente merkeordningen for mat og drikke i Norge med en forbrukerkjennskap på 94 %.
- Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsetter å holde sin posisjon høyt oppe i bevisstheten til norske forbrukere. Merket gir ikke bare en garanti for norsk opprinnelse. Ved å velge produkter merket med Nyt Norge bidrar du til økt norsk selvforsyning, arbeidsplasser og landbruk over hele landet og du får trygg norsk mat på kjøpet, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.
Utvider med viltkjøtt
For første gang vil merkeordningen Nyt Norge også omfatte norsk vilt – et produkt av norsk natur. Dette viltet er felt, nedskjært og pakket i Norge, og er så norsk som det kan få blitt. Det var på høy tid at vi fikk Nyt Norge-merket på viltkjøtt, sier Sundqvist.
Elgsalami fra Inderøya først ut
Inderøy Slakteri, kjent for sin faglige dyktighet og innovasjon i matbransjen, blir de første til å bære Nyt Norge-merket på et viltprodukt. Produktet som er først ut med Nyt Norge-merking er Inderøy Slakteri sin elgsalami. - Vi er svært glade for at dette har kommet på plass. Det handler om å nå forbrukeren med et budskap om råvarens opprinnelse, mattrygghet og ryddige forhold med "ett blikk". Vi tror dette blir enda viktigere for morgendagens forbruker og at Nyt Norge har en viktig rolle, sier daglig leder Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.
- Vi brenner for norske spekemattradisjoner og der er det alltid brukt mye viltkjøtt. Vi håper flere produsenter henger seg på med sine viltprodukter slik at Nyt Norge kan være med å fronte norsk viltkjøtt, avslutter Gausen.
Om Nyt Norge
Nyt Norge er det offisielle opprinnelsemerket for norsk mat, drikke, blomster og planter. Merkeordningen skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken. Nyt Norge garanterer:
- At råvarene er norske
- At bonden har fulgt strenge norske regler og kan dokumentere det
- At maten er produsert og pakket i Norge
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder


Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Rørosmeieriet sikter mot eliteserien med Røros Smør™ og Røros Rømme™23.11.2023 16:10:49 CET | Pressemelding
- Vi er stolte av å kunngjøre at vi i dag starter arbeidet med å søke om Beskyttet betegnelse for Røros Smør og Røros Rømme. Slik sikrer vi Røros sin matarv for fremtidige generasjoner. Det handler om respekt for fortiden og forpliktelse til fremtiden, sa Trond Vilhelm Lund, Meieribestyrer i Rørosmeieriet på Røros i dag.
Hedersdryss over brobygger i kjøttbransjen20.11.2023 11:09:36 CET | Pressemelding
Stiftelsen Norsk Mats hederspris går til avtroppende administrerende direktør i Animalia, Tor Arne Ruud. - En brobygger mellom alle kjøttslag og en brobygger i hele kjøttbransjen, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sunqvist.
Lokalmat- og drikke: Salgsverdi opp og volum ned i dagligvare7.11.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det omsettes lokalmat- og drikke for nesten 12 mrd. per år i Norge. «I en tid hvor alle har blitt mer prisbevisste, er det gledelig å se at det fremdeles selges lokalmat og drikke for nesten 12 milliarder i Norge. Det viser en klar betalingsvillighet for norsk lokalmat- og drikke», sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.
Hvem er din kandidat?23.10.2023 12:13:45 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 2023 feirer 30 år! I år søker vi kandidater som representerer prisens formål og som har utmerket seg som inspirerende formidlere av norsk matkultur og mattradisjoner.
Ost og lefser fra Beiarn blant landets beste21.8.2023 10:11:00 CEST | Pressemelding
Hele fire lefser og en ost fra Beiarn fikk i helga tildelt Spesialitet - merket som viser vei til det beste av lokal mat og drikke i Norge. - Vi er alle stolte og glade for denne æren det er å få Spesialitet, sier Kari Anne Steinåmo som er daglig leder i Beiarlefs.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom