Norges mest kjente merkeordning utvides med norsk vilt
Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsatt er den meste kjente merkeordningen for mat når vi spør norske forbrukere. For første gang vil ordningen også omfatte norsk vilt – et naturprodukt i ordets rette forstand, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under NM i kjøttprodukter.
Norges mest kjente merkeordning
En forbrukerundersøkelse utført av Mediacom Insight for Stiftelsen Norsk Mat i oktober, viser at Norges opprinnelsesmerkeordning, Nyt Norge, er den mest kjente merkeordningen for mat og drikke i Norge med en forbrukerkjennskap på 94 %.
- Vi er utrolig stolte over at Nyt Norge fortsetter å holde sin posisjon høyt oppe i bevisstheten til norske forbrukere. Merket gir ikke bare en garanti for norsk opprinnelse. Ved å velge produkter merket med Nyt Norge bidrar du til økt norsk selvforsyning, arbeidsplasser og landbruk over hele landet og du får trygg norsk mat på kjøpet, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.
Utvider med viltkjøtt
For første gang vil merkeordningen Nyt Norge også omfatte norsk vilt – et produkt av norsk natur. Dette viltet er felt, nedskjært og pakket i Norge, og er så norsk som det kan få blitt. Det var på høy tid at vi fikk Nyt Norge-merket på viltkjøtt, sier Sundqvist.
Elgsalami fra Inderøya først ut
Inderøy Slakteri, kjent for sin faglige dyktighet og innovasjon i matbransjen, blir de første til å bære Nyt Norge-merket på et viltprodukt. Produktet som er først ut med Nyt Norge-merking er Inderøy Slakteri sin elgsalami. - Vi er svært glade for at dette har kommet på plass. Det handler om å nå forbrukeren med et budskap om råvarens opprinnelse, mattrygghet og ryddige forhold med "ett blikk". Vi tror dette blir enda viktigere for morgendagens forbruker og at Nyt Norge har en viktig rolle, sier daglig leder Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.
- Vi brenner for norske spekemattradisjoner og der er det alltid brukt mye viltkjøtt. Vi håper flere produsenter henger seg på med sine viltprodukter slik at Nyt Norge kan være med å fronte norsk viltkjøtt, avslutter Gausen.
Om Nyt Norge
Nyt Norge er det offisielle opprinnelsemerket for norsk mat, drikke, blomster og planter. Merkeordningen skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norske matprodukter i butikken. Nyt Norge garanterer:
- At råvarene er norske
- At bonden har fulgt strenge norske regler og kan dokumentere det
- At maten er produsert og pakket i Norge
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Dronningen av "havets sølv" vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris18.12.2024 14:09:19 CET | Pressemelding
- Hanne-Cecilie Sporsheims evne til å kommunisere både sildas bærekraftige potensial og gastronomiske verdi har løftet silda fram fra glemselen og tilbake på norske matbord, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad under tildelingen av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i Målstova på Nasjonalbiblioteket.
Lederskifte i Stiftelsen Norsk Mat13.12.2024 09:00:19 CET | Pressemelding
Nina Sundqvist fratrer sin stilling som adm. direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en samlet vurdering har styret og direktøren blitt enige om at organisasjonens videre utvikling best ivaretas med en ny leder ved roret.
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge10.12.2024 13:53:41 CET | Pressemelding
Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse. - Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat
Eventyrlig vekst: Lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder21.11.2024 10:38:42 CET | Pressemelding
Salget av lokalmat og drikke i Norge setter nye rekorder både i verdi og volum. Siste året har det vært en eventyrlig vekst og en omsetning på totalt 12.3 milliarder kroner. Veksten omfatter alle salgskanaler og alle fylker.
Stem frem vinneren av Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris 202418.10.2024 10:12:09 CEST | Pressemelding
Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris skal i år gå til en formidler av norsk sjømat. Fire finalister er valgt ut, og nå kan publikum stemme frem sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom