HydrogenPro

HydrogenPros partner, DG Fuels offentligjør strategisk samarbeid med Air France-KLM

HydrogenPro strategiske samarbeidspartner, DG Fuels annonserte fredag 10 November en strategisk samarbeidsavtale med Air France-KLM. Sistnevnte har investert i DG Fuels for å bidra til nødvendig arbeid for å nå endelig investeringsbeslutning (FID). Gruppen har investert USD 4,7 mill i produsenten av «Sustaianable Aviation Fuel»

HydrogenPro er leverandør av elektrolysører for fabrikken en avtale som kan være verdt 500 MUSD.

I tillegg til den direkte investeringen har AIR France-KLM mottatt en opsjon på kjøp av inntil 75 000 tonn SAF årlig med oppstart 2029. Dette kommer i tillegg til tilsvarende avtale inngått i fjor.

Sammenlignet med vanlig flybensin kan SAF redusere utslipp med gjennomsnittlig 80% og er anerkjent som mer energivennlig og gir dermed flyselskapene operasjonelle fordeler i tillegg til klimagevinstene.

I April i år annonserte EU kommisjonen sitt «ReFuelEU Aviation proposal» som innebar:

1. Leverandører av fly drivstoff skal tilby en minimumsandel av SAF på flyplasser innen EU. Det starter med 2% i 2025 og skal nå 70% innen 2050.

2. Fly operatører med med avrese fra flyplasser i EU kan kun bunkre med nok drivstoff for å nå destinasjonen for å unngå ekstra vekt o dermed høyere utslipp enn nødvendig.

3. Flyplasser skal være i stand til å til å tilby SAF via deres infrastruktur for fylling.

«SAF er en viktig del av o dekarbonisere flyindustrien. Vi er glade for at vi spiller en rolle i dette når vi leverer vår grønne hydrogenteknologi til for å endre flysektoren, gjennom vårt samarbeid med DG Fuels»  sier Jarle Dragvik, Adm Dir i HydrogenPro

Air France-KLM confirms its strategic cooperation with SAF producer DG Fuels by investing in their SAF production facility in the United States - DGFuels

Om HydrogenPro ASA:

HydrogenPro er et teknologiselskap som produserer høytrykks alkaliske elektrolysører for produksjon av grønt hydrogen. Alle er sertifisert etter standardene ISO 9001, ISO 45001 og ISO 14001. Selskapet ble grunnlagt i 2013 av gründere med bakgrunn fra elektrolyseindustrien, som ble etablert i Telemark av Norsk Hydro i 1927. Vi er et erfarent ingeniørteam av ledende industrieksperter, som trekker på enestående erfaring og ekspertise innen hydrogen og fornybarindustrien.

Følg pressemeldinger fra HydrogenPro

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra HydrogenPro på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra HydrogenPro