Egmont lanserer «Vill og andre historier» av Dina Norlund

«Vill og andre historier» er en bok laget med vemod og kjærlighet. De er alle skrevet og tegnet av Dina Norlund – en dyktig tegner og historieforteller, som døde av kreft bare 27 år gammel i februar 2023.

Historiene i denne boken er alle skrevet og tegnet av Dina Norlund – en dyktig tegner og historieforteller, som døde av kreft bare 27 år gammel i februar 2023.

– Det er med stort vemod at vi utgir en bok som serieskaperen ikke får oppleve skinne i bokhyllene. Men samtidig kjenner jeg på en sterk takknemlighet. For å ha møtt Dina! For å ha hatt æren av å jobbe med henne. For å ha kunne bevitne hvilket avtrykk hun har satt i sin samtid. Både på kolleger og på tegneserie-Norge. Og også på de delene av verden som har fått lese hennes «Snøkattprinsen», sier Tonje Tornes, redaksjonssjef i Egmont.

«Snøkattprinsen» kom ut i 2021 og ble en prisnominert og kritikerrost bestselger i Norge. Både forlaget og Dina fikk henvendelser fra mange barn som bare elsket boken. Etter det gikk turen for den lille katten Syv til Sverige og Danmark.

Strålende anmeldelser i USA
– Boken ble også solgt til USA og Frankrike, to nasjoner som egentlig er selvforsynte med tegneserier. Dina rakk akkurat å få med seg at boka fikk en Kirkus-stjerne i USA. En hedersbetegnelse som amerikanske kritikere kun gir til 10 prosent av barnebøkene som blir anmeldt. Vi i forlaget kunne ikke vært stoltere, sier Tornes.

Boken «Vill og andre historier» er en samling av Dina Norlunds noveller og tegneserier. To barnebøker er med i samlingen, nennsomt oversatt til norsk av Norlunds nærmeste familie. «Gråfot» og «Bregne og månekaninen» ble begge lansert og utgitt av Dina Norlunds eget engelske forlag «Hushbird». Bøkene ble solgt på nettet, og hun pakket og sendte ut bøkene fra sin egen leilighet i Newcastle.

En variert samling
Boken inneholder også Dinas to «24-timers tegneserier», som hun skapte i sykdomsperioden, og som utrolig nok kom ut som fiks ferdige tegneserier. Dessuten byr vi på den fine tegneserie-novellen «Stilk», som hun lagde samtidig som hun var i sluttfasen med «Snøkattprinsen».

– Vi er veldig takknemlige for at Egmont gir ut denne samlingen av fine historier som vi håper andre vil sette like mye pris på som oss. Det er, og har vært, en svært vanskelig og forferdelig tid. Samtidig føles det meningsfylt å fortsette det gode samarbeidet med Egmont og Tonje Tornes, for å holde Dina og hennes arbeid levende, sier Dinas søstre, Hanna og Oda og foreldrene Lene og Peder.

Dina Norlunds debutantpris vil deles ut for første gang i år. Utdelingen vil skje i begynnelsen av desember.

Norlund debuterte med boken «Snøkattprinsen» i 2020, en tegneserieroman som i Norge har blitt trykket i over 15 000 eksemplarer og også blitt prisnominert og solgt til store markeder utenlands. Blant annet til USA, der den nylig fikk en stjerne fra det prestisjetunge nettstedet Kirkus. En ære som kun tilkommer 10 prosent av barnebøker utgitt i USA.

Om oss

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.