Stellantis Norge

Slatlem Gruppen kjøper Nord-Auto

Slatlem Gruppen har inngått avtale om kjøp av Nord-Auto sine bilforhandlere i Namsos, Steinkjer, Trondheim og Verdal og etablerer et regionalt forhandlerkonsern for Bertel O. Steen-merker i Midt-Norge.

Øyvind Bjørgan og Andrees Linden i Nord-Auto, på hver sin side av Idar Slatlem.

Nord-Auto forhandler bilmerkene Fiat, Jeep, Kia, Opel og Peugeot på vegne av importør Bertel O. Steen, i tillegg til Honda, Isuzu og Suzuki. Slatlem Gruppen er fra før sterkt representert i Møre og Romsdal med forhandlere i Kristiansund og Molde og utvider med dette sitt geografiske nedslagsfelt.

- Bertel O. Steens målsetting er å skape sterke regionale forhandlere med størst mulig konkurransekraft. Det å samle Slatlem og Nord-Auto er i tråd med importørens strategi. Dette har vært en ryddig prosess hvor vi har funnet en god løsning for videre samspill i Midt-Norge. Nord-Auto har en spesielt god markedsposisjon i sin region, og har dedikerte medarbeidere, som vi gleder oss til å dele fremtiden med, sier Idar Slatlem, konsernleder i Slatlem.

Eierne i Nord-Auto blir med videre

Nord-Auto ble etablert av Øyvind Bjørgan og Andrees Linden i 2014. Dagens eiere har i hele perioden vært aktive i driften, og har ingen planer om å gi seg selv om Slatlem nå kommer inn som eier.

- Vi skal fortsatt være like aktive med i driften som før. Dette har vært store deler av livene våre siden etableringen for omtrent 10 år siden og vi er alt for engasjerte i prosjektet, ansatte, kundene og regionen til å gi oss nå, sier Øyvind Bjørgan, selger og daglig leder hos Nord-Auto i Steinkjer.

- Sammen med Slatlem kan vi bygge en mer bærekraftig organisasjon og større struktur som kan styrke samarbeidet med Bertel O. Steen fremover, sier medeier i Nord-Auto Andrees Linden.

Rigger seg for fremtiden

Avtalen innebærer at Slatlem kjøper Bjørgan & Linden Holding, eieren av Nord-Auto. I tillegg til bilforhandlerne i Namsos, Steinkjer, Trondheim (51 %) og Verdal inkluderer avtalen Trøndelag Bilutleie (51 %), som er franchisetaker for Avis i Trøndelag, samt Bilpleien Steinkjer (50 %). Gjennomføring av avtalen vil skje innen utgangen av 2023.

- Bilmarkedet i vår region holder seg godt sett mot andre deler av landet, og med Trondheim som en naturlig motor. Samtidig er bilbransjen i stor endring og vi opplever marginpress og krav til investeringer. Vi er slik skrudd sammen at vi ser muligheter i dette. Sammen med Nord-Auto og en importør som vi har stor tillit til så skaper vi nå en struktur som er rigget for fremtiden, sier Idar Slatlem.

- For oss er dette helt i tråd med den strategien vi har fulgt de siste fem årene. Det er svært positivt at våre viktige samarbeidspartnere tar grep og tilpasser seg bilbransjens nye hverdag. Vi ser med forventning frem til hva Slatlem og Nord-Auto kan oppnå med forente krefter i tiden som kommer, sier konsernsjef i Bertel O. Steen, Harald Frigstad.

Slatlem Gruppen

Slatlem Gruppen har hovedkontor i Kristiansund og vil etter oppkjøpet også bestå av bilforhandlere i Molde, Namsos, Steinkjer, Trondheim og Verdal, samt en rekke tilknyttede virksomheter innen verksted, bilpleie, dekkhotell og bilutleie. Slatlem er et familieselskap med historie tilbake til 1920-tallet, først som kolonialforretning i Averøy. Slatlem har vært bilforhandler i mer enn 60 år. Idar Slatlem er konsernleder.

Slatlem Gruppen – Idar Slatlem, tlf. 416 41 940, idar@slatlem.no

Nord-Auto – Øyvind Bjørgan, tlf. 915 97 000, oyvind.bjorgan@nord-auto.no

Følg pressemeldinger fra Stellantis Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stellantis Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stellantis Norge