Fellesforbundet

Full støtte til kampen for tariffavtale på Tesla i Sverige!

Ansatte på Teslas verksteder i Sverige er i streik. Tesla motarbeider aktivt tariffavtaler over hele verden.

– Fellesforbundet støtter de ansatte på Teslas verksteder i Sverige i kampen for tariffavtaler, sier forbundsleder Jørn Eggum. Kampen de fører er viktig for alle ansatte i Tesla – også de i Fellesforbundet i Norge.

Vi har ca. 7300 fagorganiserte i bilbransjen, og alle disse følger streiken ekstra nøye. Fellesforbundet har i dag sendt en støtteerklæring til IF Metall og de streikende arbeiderene i Sverige.

– Tesla har aktivt motarbeidet tariffavtaler over hele verden, også i Norge, forsetter Eggum, – men vi har ikke gitt opp. Det er trist at ansatte i 2023 må gå til streik for å få på plass en så grunnleggende rettighet som tariffavtale på arbeidsplassen. Men enkelte multinasjonale selskaper har åpenbart ikke fått med seg hvilke prinsipper som gjelder for å være en moderne arbeidsgiver.

Streiken som foregår i Sverige, gir nytt håp også hos oss og alle våre medlemmer på de 12 Tesla-verkstedene i Norge.

– Vi i Fellesforbundet håper på snarlig seier for våre svenske fagforeningskamerater i IF Metall, og lover solidarisk støtte så lenge det er nødvendig, avslutter Eggum.

Følg pressemeldinger fra Fellesforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fellesforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fellesforbundet