9 av 10 velger norsk mat og drikke i butikken
2.11.2023 06:00:00 CET | Tankesmien Agenda | Pressemelding
En ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse/Tankesmien Agenda viser at et stort flertall bevisst velger norsk når de handler mat og drikke.

Tidligere undersøkelser har vist støtte til norsk matvareproduksjon. Denne undersøkelsen viser en tilsvarende sterk støtte til at mat og drikke skal pakkes og bearbeides i Norge. 8 av 10 respondenter ønsker at mer av det vi spiser og drikker skal være produsert, bearbeidet og pakket i Norge. Bare 1 av 10 gjør aldri et aktivt valg om å kjøpe norsk mat og drikke i butikken. Undersøkelsen viser også klart lavere tillit til arbeidsvilkårene i utenlandsk mat- og drikkevareproduksjon enn i Norge.
- Tallene viser en sterk støtte til norskprodusert mat og drikke. Mange velger norsk mat på grunn av kvaliteten og tryggheten i norske produkter, men også støtten til norske arbeidsplasser i næringen. Et organisert arbeidsliv med sterke fagforeninger virker å bidra, sier forfatter av notatet og rådgiver i Tankesmien Agenda, Axel Fjeldavli.
Notatet Fairtrade på norsk er skrevet av Tankesmien Agenda. Undersøkelsen i notatet er gjennomført av Respons Analyse med 1024 respondenter, i september 2023.
Kontakter
Thea Joramo LysneKommunikasjonssjefTankesmien Agenda
Tel:418 51 940thea@tankesmienagenda.noTrygve SvenssonDaglig lederTankesmien Agenda
Tel:976 28 252trygve@tankesmienagenda.noAxel FjeldavliRådgiverTankesmien Agenda
Tel:417 21 926axel@tankesmienagenda.noOm Tankesmien Agenda
Tankesmien Agenda er en partipolitisk uavhengig tankesmie som bidrar til samfunnsanalyse og politikkutvikling for det moderne sentrum-venstre.
Enkeltindividets frihet forutsetter et bærekraftig samfunn med like muligheter, tillit og små forskjeller. Tankesmien Agenda skal styrke det offentlige ordskiftet gjennom kunnskapsformidling, utredninger, meningsutveksling og forslag til nye politiske løsninger som fremmer et slikt samfunn.
Tankesmien Agenda er en møteplass for fremtidsrettet politisk nytenkning i hele landet, hvor samfunnsengasjerte mennesker fra politikk, akademia, organisasjonsliv, næringsliv og media kan bidra med ulike oppfatninger og perspektiver.
Tankesmien Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Trond Mohn og Landsorganisasjonen i Norge (LO).

Følg pressemeldinger fra Tankesmien Agenda
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Tankesmien Agenda på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Tankesmien Agenda
Ny daglig leder i Tankesmien Agenda23.6.2026 12:59:34 CEST | Pressemelding
Gunn Karin Gjul er ansatt som ny daglig leder i Tankesmien Agenda. Gjul har lang erfaring som stortingsrepresentant fra Sør- Trøndelag og var i en årrekke leder av politikk og samfunnsavdelingen i Fagforbundet. Hun har vært statssekretær siden 2021 i Kommunal- og distriktsdepartementet, Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og kommer nå fra stillingen som statssekretær i Justis- og beredskapsdepartementet. Hun vil tiltre jobben i løpet av september. Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven med å gjøre Tankesmien Agenda til en enda viktigere aktør for rødgrønn samling og en enda tydeligere stemme i samfunnsdebatten i årene som kommer. Hun viser til at Agenda har som ambisjon å både utvikle politikk, dra debatt og ikke minst bygge bevegelse til venstre for midten i norsk politikk, og ser den rollen som svært viktig fremover. Vi ser hvordan høyresiden, og særlig ytre høyre, styrker seg i hele Europa. Det er ingen grunn til å tro at vi er vaksinert mot det samme her hjemme. Da mene
Ny rapport viser ekstrem auke i rikdom19.1.2026 08:52:01 CET | Pressemelding
I Oxfams siste rapport om globale forskjellar, kjem det fram at forskjellsveksten truar demokrati over heile verda.
Daglig leder i Tankesmien Agenda går av15.12.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Trygve Svensson har i dag orientert styret om at han i løpet av våren 2026 ønsker å gå av som daglig leder i Agenda.
Ekspertutvalg skal gi råd om Norges innsats for global helse13.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske nødhjelps- og utviklingsorganisasjoner og tankesmier går sammen om å sette ned et utvalg for å gi anbefalinger for Norges innsats for global helse i årene fremover. Norge har hatt en ledende rolle i det globale helsesamarbeidet de siste tiårene. Det må videreføres, mener oppdragsgiverne. Camilla Stoltenberg blir leder av det nye utvalget.
Investeringsnivået i Norge er rekordhøyt og er høyere enn det var under Solberg-regjeringen13.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nytt Agendanotat viser at Norge er næringsvennlig, både for nordmenn og utenlandske investorer .
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom