Nytt notat viser at ansatte i varehandelen er pensjonstapere

Ansatte i varehandelen, og særlig kvinner, kommer systematisk dårligere ut på lønn- og pensjonsvilkår, sammenlignet med andre grupper i samfunnet.

Forfatter av notatet, Trine Østereng.
Forfatter av notatet, Trine Østereng. Siw Pessar

I dag jobber over 350 000 i varehandelen i Norge. Dette er en gruppe som ligger godt under gjennomsnittsinntekten i Norge, sammenlignet med andre grupper. Samtidig kommer de dårlig ut i samlet pensjon, ved at de får lav tjenestepensjon og få får AFP.

I notatet Eit arbeidsliv i varehandel, skrevet av Tankesmien Agenda, legges det fram nye tall som viser at ansatte i varehandelen har lite oversikt over sine egne pensjonsordninger. Et flertall av respondentene vet ikke hvor mange prosent arbeidsgiver betaler inn i innskuddspensjon, og mange kjenner ikke til egne AFP-rettigheter.

Dette notatet viser at mange i varehandelen ikke vet om de har ordninger som kan utgjøre en stor forskjell for hvor mye pensjon de vil få. Her må politikerne på banen og sørge for at flere får mer oversikt over sine egne pensjonsordninger, men ikke minst at pensjonssystemet vårt ikke blir en driver for økonomisk ulikhet, sier Trine Østereng, rådgiver i Tankesmien Agenda og forfatter av notatet.

Notatet Eit arbeidsliv i varehandel – lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår for tilsette i varehandelen er skrevet av Trine Østereng i Tankesmien Agenda. I notatet er tall fra en spørreundersøkelse blant HKs medlemmer innenfor varehandel, gjennomført i 2023. 8169 av HKs medlemmer svarte på undersøkelsen. Det ga en svarprosent på 34.

Tankesmien Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Landsorganisasjonen i Norge (LO).