Nå er julebrusen her

Denne uken fylles landets butikker med julebrus. Noen syns kanskje midten av oktober er litt for tidlig for julebrusslipp, men det gjelder ikke julebrusfansen. – For alle som elsker julebrus kommer den ikke en dag for tidlig. De har ventet lenge nok, sier julebrusansvarlig i Ringnes, Josefine Hagatun.

Josefine Hagatun er ansvarlig for julebrusporteføljen i Ringnes.

Og hun kommer med en aldri så liten julegave til de som foretrekker den brune varianten fra innlandet. – I år har vi tappet folkefavoritten Hamar og Lillehammer julebrus uten sukker på 0,33-litersbokser, i tillegg til glass- og plastflasker. Vi hadde stor suksess med Solo Super julebrus på boks i fjor – og forventer at også den nye boksen skal få en varm mottakelse i markedet, fortsetter Josefine.

Hamar og Lillehammer størst
I fjor endte det totale julebrussalget i Norge på om lag 20 millioner liter. I år forventer Ringnes å selge rundt 10 millioner liter totalt av variantene Dahls julebrus, Solo Super julebrus og Ringnes julebrus, i tillegg til Hamar og Lillehammer julebrus. Sistnevnte er Norges desidert største med hele 30 prosent av markedet. - Av erfaring vet vi at julebrusen tar et godt jafs av bruskategorien allerede fra første salgsuke. Og så øker det fra uke til uke før det topper seg den siste uken før jul. Da pleier julebruskategorien å stå for omlag 25 prosent av brussalget. Det er ganske vilt, sier julebrussjefen.

Blir sukkerfritt størst?

Julebrus har tradisjonelt vært en sukkertung bruskategori. – Det har nok mye med tradisjoner å gjøre. De tar litt lengre tid å endre. Vi ser imidlertid nå at sukkerfritt er i vekst innen julebrus, og det skulle ikke forundre meg om de sukkerfrie variantene passerer de sukkerholdige i år. Det vil i så fall være en ønsket endring for oss i Ringnes som har som mål at 90 prosent av brusen vår skal være uten tilsatt sukker, legger Josefine til.

Delt i to
Hun forteller at Norge er delt i to når det kommer til julebrus. - Markedet er delt omtrent på midten mellom de som foretrekker de røde variantene og de som syns de brune variantene smaker best. Så spørs det om den nye boksen fra Hamar og Lillehammer Bryggeri kan bidra til at brun julebrus rykker litt fra. Det blir spennende å følge frem mot jul, avslutter Josefine.

Josefine Hagatun