Vinterdekktest: Kvalitet og sikkerhet koster
I Motors vinterdekktest er i år også brukte pigg- og piggfrie dekk med. - De brukte premiumdekkene gjorde det like bra som nye billigdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

I piggdekklassen var testvinneren fra 2015, Nokian Hakkapelitta 8, med. Blant de piggfrie dekkene hadde vi med Nokian R2 som var testvinner da det ble lansert i 2015. De brukte dekkene hadde god mønsterdybde, men er altså åtte år gamle. Likevel klarte de seg like godt som nye billigdekk, mens forskjellen til nye premiumdekk var tydelig.
-Vårt råd er utvetydig. Velg kvalitet fremfor pris, det lønner seg både på kort og lang sikt, sier Sødal. - Det er ikke slik at det er bedre å kjøpe nye billigdekk med fersk og myk gummi fremfor å beholde et gammelt premiumdekk, fortsetter han.
NAF anbefaler at du har minst 4 millimeter mønsterdybde på vinterdekkene. Derfor bør du sjekke mønsterdybden før du avgjør om du skal beholde dem en sesong til.
Kvalitetsdekkene er best
Når du jakter på nye vinterdekk til bilen er det viktig å tenke på det føret du stort sett kjører på i vinterhalvåret. Ingen vinterdekk er like gode på alle typer forhold. Noen er best på snø, men ikke like bra på barmark.
- Siden du ikke finner dekk som er like bra på alt føre, må du velge dekk utfra det vinterføret du kjører mest på, sier Nils Sødal. - Sjekk deltestene og finn dekket som passer for ditt behov, fortsetter han.
De tre beste piggdekkene i årets test illustrerer dette. Testvinneren Nokian Hakkapelitta 10 er suverent på is, mens Michelin X-Ice North 4 imponerer på barmark. Goodyear UltraGrip Arctic 2 på sin side er bra på bråbremsing og viste korte bremsestrekninger på alle typer underlag.
Det samme ser vi blant de piggfrie dekkene. Testvinneren Continental VikingContact 7 er i toppen på nesten alle deltestene. Selv med fine egenskaper på realt vinterføre, presterer Continental også veldig bra på barmark. Goodyears piggfrie dekk er vinneren på asfalt, særlig våt asfalt. Mens Nokians nyeste piggfrie vinterdekk er best på snø og is.
- Når vi ser hvilke dekk som kommer best ut i testene våre hvert år, viser det at sikkerhet koster. Det er de såkalte premiumdekkene som gir deg trygge bilturer om vinteren. Dekkene er bilens kontakt med bakken. Derfor er det viktig å investere i gode dekk så du og dine kommer vel frem, sier Nils Sødal.
Alle detaljer om vinterdekktesten finner du på motor.no
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Verdens største elbiltest: Tesla vippes ned fra rekkevidde-tronen2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
I NAF og Motors store elbiltester har Tesla vært den ubestridte rekkeviddekongen, men denne sommeren vil rekorden bli slått. - Vi har med en bil som kan kjøre nesten 1000 kilometer. Så Teslas rekorder faller nå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Priv til red.: Tesla-rekord står for fall i verdens største elbiltest onsdag 4.juni2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
El prix – Verdens største elbiltest - kjører onsdag 4. juni gjennom ditt lokalområde. Bilene kjører fra Oslo om morgenen. Underveis har bilene korte pauser på Gjøvik, Vinstra og Dombås. Bilene som kjører lengst har pauser på Basecamp Hjerkinn. Etter endt test samles alle bilene på Otta.
Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen30.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom