Regjeringen legger opp til dyrere billettpriser og et dårligere kollektivtilbud
Regjeringen kutter støtteordningen som har hindret rutekutt og økte billettpriser i kollektivtransporten. Ja, byene prioriteres, men nå frykter Yrkestrafikkforbundet at kollektivtilbudet flere steder i landet kan stå ovenfor en kollaps.
Kollektivtransporten sliter fortsatt etter pandemien. Passasjertallene vokser sakte mot normalen, men kostnaden er tung å bære for fylkeskommunene som går med flere hundre millioner i underskudd. De siste årene har staten kompensert for tapte billettinntekter. Samtidig tar regjeringen bort tilskuddet fra statsbudsjettet.
- Nå står vi i en brytningstid. Passasjertallet er sakte på vei oppover, men regjeringens forslag til statsbudsjett er krise for det grønne skiftet. Vi er i ferd med å få et redusert kollektivtilbud og høyere billettpriser, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.
Gjennom pandemien sank passasjertallet på buss, tog og bane drastisk fordi myndighetene ba oss være hjemme. Likevel ble kollektivtilbudet holdt oppe fordi man visste at passasjerene ville komme tilbake når pandemien var over.
- Hvis man nå, når passasjerene endelig er på vei tilbake, kutter i tilbudet, risikerer vi å gå inn i en negativ spiral der dårligere tilbud gir færre passasjerer. Fellesskapet har brukt flerfoldige milliarder på å opprettholde tilbudet frem til nå. Det er skuffende at regjeringen trekker seg før målstreken. Det vil ta årevis å reparere skaden, avslutter Klungnes.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjef
Tel:93404436adrian@ytf.noBilder
Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom