Norges beste kommune på VR-simulering

Vestvågøy kommune i Lofoten er Norges råeste kommune på VR-simulering i helse. Med høyteknologiske VR-briller trener ansatte på førstehjelp, håndtering av vold og trusler og klinisk observasjon, på virtuelle pasienter.

VIRKELIGHETSNÆR TRENING: Inne i brillene møter helsearbeidere pasienter med ulike helseutfordringer. Foto: Making View Making View - bilde kan brukes vederlagsfritt til artikkelen

Geografi blir uvesentlig når virkeligheten er virtuell. Lofotens største kommune, Vestvågøy med 12000 innbyggere, har gått "all in" for å gi helseansatte effektiv mengdetrening med VR-briller.
- Ingen annen kommune i Norge bruker simuleringstrening i VR mer aktivt og innovativt enn Vestvågøy, sier Lars Gunnar Pedersen. Han er daglig leder i det norske selskapet Making View som leverer kursene til Lofotens største kommune.

Økonomisk lett avgjørelse
Kommunen har investert i flere titalls VR-briller av typen Pico og flere ulike kurs.
- Både økonomisk og faglig var dette en enkel avgjørelse, sier Lars Pleym Ludvigsen, som er konstituert enhetsleder for allmennlegetjenesten og rådgiver eHelse og digitalisering, med bakgrunn som sykepleier.

Han har også holdt innlegg på webinar for kommuner i hele landet, der han har delt erfaringer med VR som kompetanseplattform.

Kompetanseløft
Før kommunen tok beslutningen om å investere i VR, var de på studietur til Danmark, der VR brukes også for behandling av pasienter.
- I Vestvågøy er det nå foreløpig de ansattes kompetanse som får et virtuelt løft. ProACT-instruktørene, sammen med avdelingslederne i sykehjem og hjemmetjenester i Vestvågøy, bruker VR-briller aktivt som repetisjon for de som har gjennomført ProACT-grunnkurs, og som støtte til nye ansatte som ikke har gjennomført grunnkurs. Interkommunal legevakt, Flyktningetjenesten og NAV har også hatt god nytte av kursene i Førstehjelp og Vold og trusler, som har lukket avvik noen hadde på manglende opplæring. VR-brillene har muliggjort systematisk opplæring uten at leder, instruktør eller veileder fysisk har måtte vært tilstede, forteller Ludvigsen.

Realistisk
Med VR-simulering får ansatte en innføring med teori og tester. Så trener de på virkelighetsnære pasienter, i praktiske øvelser. Ansatte kan jobbe alene eller sammen, der de møtes som avatarer inne i brillene.
Å simulere førstehjelp er relevant for alle. Noen kurs er mer spesialiserte, for eksempel kan ambulansearbeidere nå trene på å håndtere utagerende pasient inne i ambulanse under uttrykning.
- En del situasjoner er vanskelig å få trent på i realistiske omgivelser. VR gjør det mulig. Vestvågøy kommunes ansatte bruker nå VR på en besparende og fremtidsrettet måte, sier Pedersen.

For mer informasjon, ta kontakt med konstituert enhetsleder for allmennlegetjenesten og rådgiver eHelse og digitalisering i Vestvågøy kommune, Lars Pleym Ludvigsen på mobil nr 47899449 eller epost lpl@vestvagoy.kommune.no

For mer om VR ta kontakt med daglig leder av Making View, Lars Gunnar Pedersen, mobil nr 99501410, eller epost lgp@makingview.com.

JA TIL VR: - Å velge VR som kompetanseutviklingsverktøy var lett, sier Lars Pleym Ludvigsen, konstituert enhetsleder for allmennlegetjenesten og rådgiver eHelse og digitalisering.
Last ned bilde
VR GIR PRAKSIS: VR-simulering er anbefalt av Helsedirektoratet og kan gi mengdetrening i situasjoner det ellers kan være vanskelig å trene i realistiske omgivelser.
Last ned bilde
FREMTIDEN: I VR får helseansatte teoriforelesninger, tester og møter med pasienter, slik at VR-simuleringen gir kompetanseutvikling.
Last ned bilde

Vi bygger alle kurs på VR-teknologi.

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg. I tillegg bruker vi håndkontroller, så du for eksempel kan kjenne pasientens puls!