Satser på VR-simulering i arbeidsopplæring

- VR er et fantastisk læreverktøy, sier karriere- og kompetansesjef Ann Christin Mengkrok i Eskoleia Arbeid og inkludering på Kongsvinger. Arbeidsinkluderingsbedriften tar nå i bruk VR-simulering til opplæring.

VR-simulering: - Dette er kult og moderne, kommenterer lærling Jonas Furulund Østereng fra den virtuelle verden. Han er klar til å lære førstehjelp med teori, tester og praktisk trening. Eskoleia Bildet kan brukes vederlagsfritt i forhindelse med Eskoleias VR-simulering.

- VR blir et viktig tilbud her. Jeg brenner for kompetanseutvikling, så nå skal ansatte, jobbsøkere fra NAV, våre lærlinger og andre kandidater få tilbud om opplæring med VR-simulering, forteller kompetansesjef ved Eskoleia, Ann Christin Mengkrok fra Innlandet.
Eskoleia jobber med arbeidsinkludering, fagutdanning, karriere- og kompetanseutvikling, barnehage og produksjon.

Nav stiller krav
Nav er Eskoleias største kunde.
- Det stiller krav og forventninger til oss som samarbeidspartner. Vi må forstå ny teknologi og gode, digitale løsninger. Jeg mener at vi i Eskoleia har et ganske fremoverlent kollegium. NAV utfordrer oss som bedrift, og vi leverer fordi vi tenker utvikling.

Norsk VR-simulering
Med VR-briller lærer de ansatte gjennom syn, hørsel og praktiske oppgaver som løses i virtuelle omgivelser. Ved Eskoleia starter de opp med førstehjelpskurs og håndtering av utfordrende atferd, vold og trusler, samt jobbsøkerkurs, språkkurs og karriereveiledning. Den helnorske VR-leverandøren Making View har laget flere av Eskoleias VR-simuleringer.
- Denne formen for opplæring egner seg godt til abeidsopplæring, og treffer behovene til en arbeidsinkluderingsbedrift på en ny og innovativ måte, sier Are Vindfallet fra Making View.
- VR tar lite plass, er helt trygt og gir ubegrensede muligheter. Vi leverer en hel læringsprosess med teori, tester og mye, praktisk trening.

Endelig i gang
Ved Eskoleia fattet de først interesse for VR for fem år siden.
-Allerede i 2019 begynte vi å orientere oss mot VR-simulering.  Så kom pandemien og «alt» ble satt på stopp. Nå er vi gang. For oss er det viktig å levere de beste løsningene for opplæring, og jeg tror ikke noen kommer utenom VR i fremtiden, mener kompetansjesjef Mengkrok.

Møter utviklingen
- Hva tror du blir utfordrende med VR-simulering?
- Jeg ser ingen umiddelbare ulemper. Vi velger heller å se det store potensialet. VR-verdenen skaper et helt annet engasjement, mestring og motivasjon for våre jobbsøkere, lærlinger og ansatte. I samarbeid med Making View, superbruker og ledelsen, vil vi se på muligheten for å utvikle nye kurs for å tilpasse oss fremtiden, sier Mengkrok.
- Kompetansekravene er i utvikling, det er også opplæring. Vi i Eskoleia er nysgjerrige og opptatt av å møte utviklingen. VR er et stort skritt i riktig retning.

MAKING VIEW – Kursene du aldri glemmer

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg. Gjennom håndkontrollene kan du kjenne pasientens puls mm.