Eskoleia arbeidsinkluderingsbedrift er Innlandets første med VR-simulering

- VR er et fantastisk læreverktøy, sier karriere- og kompetansesjef Ann Christin Mengkrok i Eskoleia Arbeid og inkludering på Kongsvinger. Bedriften er Innlandets første som tar i bruk VR-simulering til opplæring.

VR-simulering: - Dette er kult og moderne, kommenterer lærling Jonas Furulund Østereng fra den virtuelle verden. Han er klar til å lære seg førstehjelp. Eskoleia Bildet brukes vederlagsfritt i forhindelse med Eskoleias VR-simulering.

Med VR-briller lærer de ansatte gjennom syn, hørsel og praktiske oppgaver som løses i virtuelle omgivelser.
- VR blir et viktig tilbud her. Jeg brenner for kompetanseutvikling, så nå skal ansatte, jobbsøkere fra NAV, våre lærlinger og andre kandidater få tilbud om opplæring med VR-simulering, forteller kompetansesjef Ann Christin Mengkrok.
Eskoleia jobber innen arbeidsinkludering, fagutdanning, karriere- og kompetanseutvikling, barnehage og produksjon.

Superbrukere
Planen for Eskoleias arbeidsøkende er klar.
- Våre veiledere vil bli satt grundig inn hvordan de bruker denne teknologien. De blir såkalte superbrukere. I opplæringen blir det jobbsøkerkurs, språkkurs og karriereveiledning, samt førstehjelpskurs og håndtering av utfordrende atferd, vold og trusler.
VR-leverandøren Making View har laget flere av Eskoleias VR-simuleringer.
- Denne formen for opplæring egner seg godt til abeidsopplæring, og treffer behovene til en arbeidsinkluderingsbedrift på en ny og innovativ måte, sier Are Vindfallet fra Making View.
- VR tar lite plass, er helt trygt og gir ubegrensede muligheter. Vi leverer en hel læringsprosess med teori, tester og mye, praktisk trening.

VR for alle
Karriere- og kompetansesjefen i Eskoleia er opptatt av at alle skal få muligheten til å lære.
- Mange av våre kandidater sliter med lese- og skrivevansker. I VR får de prøve, høre, se og lære. For de med læreutfordringer er VR et verdifullt verktøy. Også får hver enkelt en individuell opplæring på denne måten, så det er lett å holde fokus i VR, understreker Ann Christin Mengkrok.
Også repetisjoner er viktig for effektiv læring.
- Mengdetrening er viktig, for øvelse gjør jo mester! Jeg har selv vært på flere førstehjelpskurs der du nesten ikke får tatt i dokka og prøve deg før neste mann skal på. Da lærer man ikke så mye. Denne nye teknologien favner alle og gir mye trening på kort tid.

Endelig i gang
Eskoleia fattet først interesse for VR for fem år siden.
-Allerede i 2019 begynte vi å orientere oss mot VR-simulering.  Så kom pandemien og «alt» ble satt på stopp. Nå er vi gang. For oss er det viktig å levere de beste løsningene for opplæring, og jeg tror ikke noen kommer utenom VR i fremtiden, mener kompetansjesjefen.

Nav stiller krav
Nav er Eskoleias største kunde.
- Det stiller krav og forventninger til oss som samarbeidspartner. Vi må forstå ny teknologi og gode, digitale løsninger. Jeg mener at vi i Eskoleia har et ganske fremoverlent kollegium. NAV utfordrer oss som bedrift, og vi leverer fordi vi tenker utvikling.

VR også for eldre
VR er nytt for mange, men VR begynner å bli godt kjent.
- Mange av våre jobbsøkere er unge mellom 18 og 30 år. De er kjente med VR. Også for oss eldre har verden blitt mer digitalisert, så vi må lære oss å bruke dette. VR er veldig virkelighetsnært -det er som å være der på ekte!

Møter utviklingen
- Hva tror du blir utfordrende med VR-simulering?
- Jeg ser ingen umiddelbare ulemper. Vi velger heller å se det store potensialet. VR-verdenen skaper et helt annet engasjement, mestring og motivasjon for våre jobbsøkere, lærlinger og ansatte. På sikt vurderer vi også å lage egne opplæringsmoduler med et 360-kamer, for dette er en mye mer effektiv måte å drive opplæring på. I samarbeid med Making View, superbruker og ledelsen, vil vi se på muligheten for å utvikle nye kurs for å tilpasse oss fremtiden, sier Mengkrok.
- Kompetansekravene er i utvikling, det er også opplæring. Vi i Eskoleia er nysgjerrige og opptatt av å møte utviklingen. VR er et stort skritt i riktig retning.

VR-simulering fra Making View er nå også tilgjengelig for helseansatte i elleve kommuner i Innlandet.

Karriere- og kompetansesjef Ann Christin Mengkrok, omgitt av VR-klare kollegaer i arbeidsinkluderingsbedriften Eskoleia på Kongsvinger

Å ta på seg en VR-brille er for mange en spektakulær opplevelse: Syn og hørsel tar deg til en helt annen virkelighet enn der du fysisk befinner deg. Gjennom håndkontrollene kan du kjenne pasientens puls mm.