NAF

Bensin- og dieselprisene fortsetter å øke

Del

I august økte snittprisene på bensin og diesel igjen. Bilistene måtte ut med i snitt 22,92 kroner per liter bensin og 21,28 kroner for diesel. - Nå blir det igjen dyrere å fylle tanken. Tiden er overmoden for å kutte avgiftene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Bilde av drivstoffpumpe
Både bensin- og dieselprisene økte i august. NAF mener avgiftene må kuttes for å hjelpe forbrukerne NAF

Samtidig som prisene øker, går salget av drivstoff ned. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser en nedgang på 6,2 prosent i salget av drivstoff i august sammenliknet med august i fjor. Flere elbiler i bilparken kan være med å forklare nedgangen. NAF mener utviklingen viser at det er riktig å kutte avgiftene på bensin og diesel nå.

- Med flere elbiler på veiene går utslippene ned, og da er det ingen grunn til å straffe bilistene som fremdeles kjører bensin- og dieselbiler med høye avgifter, sier Handagard.

Ap og Sp har lovet avgiftskutt

Hun oppfordrer regjeringen til å følge opp løftet fra Hurdalsplattformen om lavere avgift på bensin og diesel i statsbudsjettet som legges frem fredag 6. oktober. Svenskene har tatt konsekvensen av at folks økonomi er presset og regjeringen der vil kutte avgiftene på bensin- og diesel i det svenske statsbudsjettet. Et lignende avgiftskutt på bensin og diesel vil komme om lag 2 millioner norske eiere av diesel- og bensinbiler til gode.

- De høye drivstoffprisene legger kraftig press på folks allerede pressede økonomi. Rundt 10 kroner av utsalgsprisen er avgifter, så det er rom for kutt som monner, sier Handagard.

Salgstallene for elbil støtter dette synet. Selv om antallet nye biler solgt i år er lavere enn i fjor, er andelen elbiler i nybilsalget rekordhøyt med hele 87 prosent av nybilmarkedet i september.

- Folk tar signalet om å bytte til elbiler, men det er langt fra alle som har mulighet til det nå, med renter som skyter i været og høy prisstigning, sier Handagard.

Kamp om klimaavgift

Når regjeringen skal bli enige med SV om budsjettet, blir det fort en kamp om hvor høyt avgiftene på bensin og diesel skal settes av klimahensyn. Siden salget av spesielt bensin har gått tilbake på ett år, er behovet for å skru opp avgiftene for å kutte utslipp ikke til stede, mener NAF.

- Spesielt folk i distriktene er avhengig av bilen, og avgiftskutt på bensin og diesel vil være et viktig signal om at man tar folks hverdags-bekymringer på alvor. Når salget av drivstoff går ned, betyr det at politikerne kan komme i mål med utslippskuttene uten å skru opp avgiftene, sier Handagard.

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye