Undersjøiske ras av gruveavfall kan skade Førdefjorden

Ras i undersjøiske hauger med gruveavfall vil spre partikler som kan skade livet i Førdefjorden langt fra det planlagte deponiet til Nordic Mining. Det fortalte Terje van der Meeren, seniorforsker i Havforskningsinstituttet under behandlingen av Fjordsøksmålet i Oslo tingrett i går.

Dykker graver opp gruveavfall fra sjøbunnen i Jøssingfjorden.
Finmalt gruveavfall vil spre seg langt utenfor sjødeponiet, ifølge Havforskningsinstituttet. Bildet er fra Jøssingfjorden, hvor det er dumpet store mengder gruveavfall tidligere. Erling Svensen

– Turbiditetsstrømmer og ras i retning av terskelen ved Hegreneset, cirka fire kilometer fra sjødeponiet, er rimelig sannsynlig, sa van der Meeren i Oslo tingrett, da han vitnet i det såkalte Fjordsøksmålet i går ettermiddag.

Rettssaken der Naturvernforbundet og Natur og ungdom har saksøkt staten for tillatelsen til å dumpe opptil 170 millioner tonn i Førdefjorden har pågått siden 18. september. Staten har hele tiden hevdet at det er lite sannsynlig at livet i fjorden utenfor deponiet vil bli skadet. Miljøorganisasjonene mener at forskningen klart tyder på det motsatte.

Gruveavfall spredde seg 19 km

Van der Meeren kunne fortelle at ras i sjødeponier er observert i Ranfjorden og Bøkfjorden. I Bøkfjorden har Havforskningsinstituttet funnet spredning av finmalte partikler opptil 2,8 kilometer fra utslippet. I Ranfjorden har slike partikler spredd seg enda lenger. Der har Norsk institutt for vannforskning (NIVA) påvist stor grad av forstyrrelse av bunnfaunaen hele 19 kilometer fra Rana Grubers sjødeponi. NIVA knytter disse funnene til sjødeponiet og de økte utslippene.

– Dette viser at gruvedumpingen vil skade Førdefjorden, som er en av de reneste og mest artsrike fjordene vi har. Vi håper at vi vinner denne saken, slik at vi kan stanse ødeleggelsen av enda en fjord, sier Truls Gulowsen, leder i naturvernforbundet.

Han legger til at en seier i Fjordsøksmålet vil kunne ha stor betydning for mulighetene til å hindre forurensing av andre fjorder og sjøområder i Norge.

Partikler fester seg på fiskeegg

Ifølge havforskningen kan mineralpartikler fra gruveutslippene feste seg på torske- og hyseegg og gjøre dem tyngre, slik at de synker, noe som kan føre til at færre overlever. Også hoppekreps og andre plankton vil spise mineralpartikler. Dette er den viktigste føden til yngel og fisk. Hva følgene blir er vanskelig å si sikkert, men havforskerne er bekymret. Den negative effekten på bunndyrene kan bli omfattende, også utenfor sjødeponiet.

Havforskningsinstituttet har frarådet gruvedumping i Førdefjorden helt fra starten og mener at det ikke er en bærekraftig bruk av fjorden.

Kan ta flere hundre år

Van der Meeren kunne også fortelle retten at det kan ta svært lang tid før det naturlige økosystemet er tilbake i en fjord etter at deponeringen av gruveavfall er avsluttet.

– Et stort sjødeponi vil bokstavelig talt ta bunnen ut av fjordøkosystemet. Ny etablering av «naturlig» marint liv etter avslutning av deponeringen vil ta svært lang tid, sa van der Meeren.

Med naturlig liv mener van der Meeren et artsmangfold som vil være upåvirket av gruveavfallet.

Han viste til en studie fra 2004 fra Norwegian Journal of Geology (Postglacial mass movements and their causes in fjords and lakes in western Norway). Det tok forskerne kjerneprøver i bunnsedimentet og fant en forstyrrelse som hadde foregått for rundt 2000 år siden. Den lå en halv meter ned i bunnen. Det betyr at det har tatt litt mer enn 2000 år å etablere en halv meter med naturlig sediment.

– Ut fra denne hastigheten vil 10 centimeter med nytt sediment ta cirka 430 år, forklarte van der Meeren.

Slik kan du følge rettsforhandlingene
Det vil være mulig å dekke søksmålet på følgende måter.
- Fysisk oppmøte i Oslo tingrett, sal 127.
- Via strømming: https://www.domstol.no/Naturvernforbundet-Staten

Hovedpunktene i stevningen
Det er advokatfirmaet CMS Kluge som fører saken for miljøorganisasjonene. Søksmålet blir bygd på følgende rettslige innsigelser:
▪ Tillatelsene bygger på en uriktig forståelse av EØS-rettslige miljøkrav; vannrammedirektivet og mineralavfallsdirektivet.
▪ Det finnes et bedre alternativ som forvaltningen var forpliktet til å utrede og vurdere.
▪ Miljøkonsekvensene vil bli mer alvorlige enn det som er forutsatt i tillatelsene.

For at det skal bli enkelt å dekke saken har vi samlet fakta, bakgrunnsinfo og alle sentrale dokumenter på denne nettsiden: https://fjordsoksmalet.no/. Den vil bli forløpende oppdatert med siste nytt underveis i saken. Dere vil finne bilder til fri bruk i omtale av saken: https://fjordsoksmalet.no/for-presse/

Dette er saken
▪ Gruveselskapet Nordic Mining vil utvinne rutil fra åpent dagbrudd i Engebøfjellet (Sunnfjord i Vestland fylke) for å fremstille fargestoffet titandioksid.
▪ Avgangsmassene (gruveavfallet) skal deponeres i sjødeponi i Førdefjorden.
▪ Gruveavfallet vil inneholde store mengder finmalt stein, miljøgifter, mikroplast og kjemikalier.
▪ Regjeringen har gitt driftstillatelse og utslippstillatelse på 170 millioner tonn.
▪ Nordic Mining er i gang med byggingen av sitt industrianlegg på Engebø.
▪ Dumpingen av avfallsmasser vil drepe alt liv i deponiområdet og kan ramme livet i fjorden hardt.
▪ Førdefjorden er en frisk og artsrik fjord med store naturverdier.
▪ Fire lakseførende vassdrag renner ut i fjorden, og det er en nasjonal laksefjord med særskilt vern.

Engebøfjellet og Førdefjorden.
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, og Gina Gylver, leder i Natur og Ungdom i Oslo tingrett under behandlingen av Fjordsøksmålet.

Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet