Kræmer ny konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge

Hanne Karoline Kræmer (54) har i dag takket ja til stillingen som konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge. Hun erstatter Liv Bortne Ulriksen som går av med pensjon, og vil tiltre stillingen 1. januar 2024.

Hanne Karoline Kræmer

Kræmer er utdannet siviløkonom fra Universitetet i Växjö, og har tilleggsutdannelse innenfor ledelse. Hun har jobbet i SpareBank 1 Nord-Norge siden 1995, og har hatt ulike lederstillinger i konsernet siden år 2000. Blant annet har hun vært direktør i SNN Finans, og kommer nå fra stillingen som administrerende direktør i SpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge.

– Vi hadde en rekke sterke kandidater å velge blant. Men et enstemmig styre stilte seg bak Kræmer, sier styreleder Eirik Frantzen.

Frantzen sier Kræmer tikker av på en rekke bokser.

– Kræmer har inngående kjennskap både til bankdrift og til konsernet. Hun er en utpreget sterk lagbygger som både ser og verdsetter menneskene rundt seg, men som samtidig er tydelig og stiller sterke krav til omgivelsene sine. Så er hun utviklingsorientert og evner å tolke endringene rundt oss og omgjøre det til nødvendige endringer internt. Denne egenskapen vil bli svært sentral fremover.

Styrelederen retter samtidig en stor takk til avtroppende konsernsjef Liv Bortne Ulriksen.

– Ulriksen har ledet konsernet med stødig hånd gjennom både koronapandemi og i en periode med raskt stigende rente og høy inflasjon. Det har hun gjort på en strålende måte, og det skal hun ha både stor takk og honnør for.

Ulriksen vil lede konsernet frem til 31. desember 2023, og vil deretter være disponibel for konsernet i tre måneder for å sikre god overføring.

Klar ambisjon for konsernet

Kræmer ser frem til å ta fatt på utfordringen.

– Jeg er utrolig stolt og glad over å ha blitt valgt. Jeg har lært av de beste over mange år, og jeg har et svært sterkt og komplementært lag med meg. Sammen har vi både kompetanse, kraft og ikke minst lyst, til å ta konsernet videre. Min ambisjon er at posisjonen vår i nord skal styrkes ytterligere. Det skal vi gjøre gjennom å være den aller mest relevante finanspartneren for folk og bedrifter i landsdelen. Da må vi hele tiden utvikle oss, og det skal jeg være en pådriver for.

Hanne Karoline KræmerAdm. direktørSpareBank 1 Regnskapshuset Nord-Norge

Tel:414 70 483

Eirik FrantzenStyrelederSpareBank 1 Nord-Norge

Tel:950 10 002