Anima - Stopp dyremishandlingAnima - Stopp dyremishandling

Kronprins Haakon nominert til Plantepris for å ha kuttet kjøtt

Planteprisen hedrer produkter, initiativ, selskaper og personer som driver den plantebaserte veksten i Norge, og i år er Kronprins Haakon nominert til Årets person for å ha droppet kjøtt fra kostholdet.

Vinnerne av Planteprisen 2022. Fra venstre: Einar Wilhelmsen fra Oslo kommune, Ingrid Sanfelt Hansen fra Naturli og Tor Morten Myrseth fra Ikea.

Kronprins Haakon er nominert til Planteprisen i kategorien Årets person for å være et bærekraftig forbilde for det norske folk.

- Nordmenn bør spise mindre kjøtt og mer plantebasert, for egen helse, klima, miljø og dyrevelferd. I en tid hvor noen av landets mektigste politikere uttaler at en middag uten kjøtt ikke er en middag, er det viktig med profilerte personer som viser det motsatte og som tar et bevisst valg om å kutte kjøtt fra kostholdet. Dette gjør Kronprins Haakon, som dermed skaper positiv oppmerksomhet rundt plantebasert mat og kan inspirere flere til å gjøre det samme, sier Heidi Røneid, prosjektleder for Future Foods.

I tillegg til kronprinsen er vegetarentusiast Hanne-Lene Dahlgren, Venstre-politiker Ingvild Thorsvik, overlege Tanja Kalchenko og prosjektleder Josefine Hilda Mikaelsen nominert i denne kategorien. Hvem som vinner avgjøres av folket, som kan stemme på sin favoritt her.

Flere og bedre produkter

Plantebasert mat fortsetter å øke i popularitet i Norge, både blant vegetarianere og veganere, men også blant «folk flest», som ønsker å spise plantebasert av og til. Flere aktører følger med på trenden og utvikler og satser på plantebasert mat. Det har ført til at det plantebaserte tilbudet i Norge har gjort et stort hopp når det kommer til kvalitet og tilgjengelighet, som igjen sørger for at norske matvaner går i en mer bærekraftig retning.

- For å hedre flere av de dyktige aktørene på det plantebaserte markedet har vi i år utvidet Planteprisen med fem priser. Folket avgjør også hvilket nye plantebaserte produkt som fortjener heder og ære, og resten av kategoriene avgjøres av en jury med representanter fra bransjen, sier Heidi Røneid.

De nominerte til Planteprisen 2023 er:

Årets produkt gis til et produkt som smaker fantastisk og som gjør det lettere for flere å velge plantebasert.

• Gryr Revet
  • Naturli' Green Dogs
  • Folkets Plantebaserte Deig
  • Grønn Lykke Tofu Røkt
  • Idyll Saltkaramell pinneis
  • Plantego' Hummus
  • Stabburet Grønnsakspostei
  • Go'Vegan Toffee

Det er mulig å stemme på årets produkt her.

Årets virksomhet skal deles ut til en virksomhet som er innovativ og som utvikler og satser på plantebasert mat. Disse er nominert i denne kategorien:

• HOFF Liv Laga
  • Meny
  • Go Vegan/Synnøve Finden
  • Bellies
  • Naturli/Orkla.

Årets initiativ skal gå til et initiativ som sørger for at plantebasert mat når ut til massene. Og de nominerte er:

• Burger King for sin grønne måned
  • Øyafestivalen med sin økning av plantebasert mat
  • Forskningsprosjektet NorskVegetar, Jæder

Årets kantine deles ut til en kantine som leverer plantebasert mat av høy kvalitet, når ut til mange og som inspirerer kundene til å spise mer plantebasert mat. De nominerte er:

• Sodexo, Lilleakerveien 10
  • ISS, Eat the street Forus Øst
  • 4Service, De tre stuer.

Vinnerne avsløres på Future Foods-konferansen, en konferanse for matbransjen om plantebasert mat onsdag 27. september.

Future Foods-konferansen 2022.
Vinnerne av Planteprisen 2022 blir intervjuet av TV 2.
Heidi Røneid, prosjektleder for Future Foods.
Planteprisen hedrer  de som driver den plantebaserte veksten i Norge.
Planteprisen hedrer de som driver den plantebaserte veksten i Norge.

Om Anima

Anima er en dyrevernforening ble grunnlagt i Norge i 2017, men kommer opprinnelig fra Danmark der organisasjonen startet opp i 2000. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i seks land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.

Anima omfatter også PlanteVekst som jobber for å fremme plantebasert vekst.