Bjøro Håland fyller 80 år!

Artistkarrieren til Bjøro Håland er eventyrlig. Han har inkasserte trofeer, sølv, gull, diamant og platina-plater i stort antall. Til sammen er det solgt over 4 millioner av platene hans. Han har opptrådt på berømte scener som Wembley og countrymusikkens kanskje viktigste historiske scene: Grand Ole Opry i Nashville. Bjøro har delt scene med verdensartister som Johnny Cash, Glenn Cambell, Chrystal Gale, Dolly Parton, Kenny Rogers, Charlie Pride, Don Williams, Liza Minnelli, Paul Young med flere.

6. oktober fyller en av norges mest sukessefulle artister 80 år!

Foto: Peder Austrud

Bjøro Håland markerer sin 80-års dag med to utsolgte konserter på Kilden teater og konserthus i Kristiansand, hvor gjesteartistene står i kø for å hylle jubilanten. Kurt Nilsen, Bjørn Eidsvåg, Rolf Løvland, Helene Bøksle og Rune Andersen er Bjøro's gjester.

Dette blir ikke første gang Bjøro opptrer på Kilden. Her markerte Bjøro seg sterkt i oppsetningen «Heimanifrå – på høge hæle i Junaiten» som en bærende stemme i musikken til forestillingen. Stykket handlet jo også om noe som er del av Bjøro Hålands egen bakgrunn: alle sørlendingen som søkte lykken i USA for lengre eller kortere perioder. Bjøro er på mange måter virkeliggjøringen av en amerikansk drøm, med sin suksess i både hjemlandet og «over there». Nå skal Kilden bli åsted for to konserter med fullt søkelys på Bjøro og hans musikk.

Det norske kongehuset har sett hva Bjøro har gjort og hva han har betydd, og i 2012 gjorde de ham til Ridder av 1. klasse, så det er ingen hvem-som-helst som fyller år.

I tillegg gjøres hele Bjøro Hålands katalog tilgjengelig på alle strømmetjenester- mange av disse albumene har aldri tidligere vært ute på digitale plattformer.

6. oktober 2023 fyller Bjøro Håland 80 år, og det gjør han med Stetson på hodet og med sin varme baryton i full behold. Bjøro, still going strong, på scenen i Kilden i Kristiansand, med et konsertprogram med noen av de aller beste og mest ikoniske sangene han har gjort kjent gjennom en karriere som strekker seg helt fra slutten av 60-tallet fram til i dag.

Tekst: Sigbjørn Nedland/Grappa

Bjøro Håland, Dolly Parton og Kenny Rogers. Foto: Høstfesten
Bjøro Håland med Johnny Cash og June Carter. Foto: Høstfesten

Foto: Peder Austrud
Foto: Høstfesten
Foto: Høstfesten
Kilden konsertevent

Om Grappa Musikkforlag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Hulbækmo og Jacobsen familieorkester med en leken og humørfylt singel fra nytt album.16.2.2024 09:00:00 CET | Pressemelding

«Hans sin vals» er som tittelen antyder en låt som er komponert av Hans Hulbækmo. Er det en oppfølging av «Hans sin låt», som var et av sporene på orkesterets debutalbum, «På snei», som ble utgitt 2017? Kanskje det, den har i hvert fall den samme musikalske lekenheten som alltid har vært et av kjennetegnene på Hulbækmo & Jacobsen familieorkester, med en sterk melodi, innslag av improvisasjon og et fargerikt instrumentarium. På denne låta høres Tones harpe, Alf’s munnspill, Hans Fredrik’s fløyte og Hans sin krukketromme, og den gir en liten pekepinn på hva som kan høres på resten av RUDSNURRKNURR, albumet som låta er hentet fra, og som blir lansert den 15. Mars

Hulbækmo & Jacobsen family orchestra releases "Hans sin Vals" from their upcoming album16.2.2024 09:00:00 CET | Press release

"Hans sin Vals (Hans's Waltz)" is, as the title suggests, a composition by Hans Hulbækmo. Is it a follow-up to " Hans sin låt (Hans's Song)", which was one of the tracks on the orchestra's debut album, "På snei," released in 2017? Perhaps so, as it shares the same musical playfulness that has always been a hallmark of the Hulbækmo & Jacobsen family orchestra, featuring a strong melody, elements of improvisation, and a colorful array of instruments. On this track, you'll hear Tone's harp, Alf's harmonica, Hans Fredrik's flute, and Hans's udu drum, providing a glimpse of what to expect on the rest of RUDSNURRKNURR, the album from which the track is taken, set to be released on March 15.