Kollektivtrafikken drukner i kø i Østfold- slipp bussene fram, krever Yrkestrafikkforbundet

Byene i Østfold drukner i kø. Men skal politikerne nå målet om at flere skal velge kollektivt, hjelper det ikke med flere busser og lavere priser.  Bussene må slippe køen, sier leder i Yrkestrafikkforbundet avdeling Østfold, Jan Larsen.

Leder i YTF avd. Østfold Jan Larsen (midten) inviterte fylkesordførerkandidatene Thor Hals (H), Sindre Martinsen-Evje (Ap) med på busstur gjennom Moss i rushet for å vise køutfordringene. Foto: YTF

Larsen viser til at all erfaring og forskning tilsier at fremkommelighet og punktlighet er de viktigste faktorene for å velge kollektivt, særlig for pendlerne.

-Det er vel og bra med lavere priser og hyppigere avganger, men det er ikke det som får folk til å parkere bilen og velge å ta bussen til jobb. Hvis du begynner på jobb kl. 8 og ikke vet om du er fremme 8 eller 9, så kan man like godt ta bilen, sier han.

Han peker på at problemet gjelder flere byer i Østfold.

-I Moss er jo køproblemet på Rv19 godt kjent. Vi er regelmessig 15 minutter forsinket allerede ved Nesparken, og en tur fra Jeløy som skal ta 10 minutter kan ofte ta fra 45 minutter til en time. I Halden er det ikke uvanlig med sammenhengende stillestående kø fra Svinesundsparken og helt inn til krysset Rødsveien/Ringveien. Og i Sarpsborg er det store utfordringer fra krysset Fv109/Fv118 hele veien til Sandbakken. Tilsvarende fra Årumkrysset til Hafslund, sier han.

Må stenge veier for biltrafikk

På kort sikt mener Larsen at å stenge utvalgte veier for gjennomkjøring vil være en god løsning.

– Det eneste måten på kort sikt som sørger for at bussene kommer frem, er å legge opp traseer slik at enkelte veier stenges for gjennomkjøring med automatbom slik at bare bussene får kjøre gjennom, samt kollektivfelt der dette er mulig. Først da vil det være mulig for bussene å kjøre tilnærmet køfritt.

-Vi må også få på plass lysregulering som prioriterer kollektivtrafikk og omlegging av fotgjengeroverganger der dette bidrar til økning av kø, sier han.

Han er opptatt av at en permanent løsning på problemet vil kreve tett samarbeid mellom partene.

-Kommunale veier, fylkeskommunale veier, og riksveier forvaltes av henholdsvis kommune, fylkeskommune og Statens veivesen. Dette byr på tidvis store utfordringer, særlig med tanke på å få til enhetlige veiplaner og fremkommelighet for busstrafikken. De ulike eierne må snakke sammen, sier Larsen.

Må prioritere det viktigste

-Nå er det snart valg, og vi skal velge politikere til kommunestyrene og «nye» Østfold fylke. Jeg forventer at de som skal styre de neste fire årene setter seg ned sammen med oss og finner løsninger. Alle ønsker at flere skal velge kollektivt, men da må vi gjøre det som virker, sier Jan Larsen i Østfold YTF.