Yrkessjåførene i Møre og Romsdal fortviler- smale og dårlige fylkesveier skaper ulykker og nestenulykker hver eneste dag

-Det skjer ulykker og nesten-ulykker hver eneste dag på smale og dårlig vedlikeholdte fylkesveier. Yrkessjåførene kjører med hjertet i halsen hver eneste dag i frykt for hva som kommer mot dem rundt neste sving, sier regiontillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Møre og Romsdal, Kjell Arne Myrvoll.

Nå krever han at fylkespolitikerne begynner å ta større ansvar for veiene de eier.

-Det lokale og regionale veinettet er hovedpulsåren for oss som bor i distriktene. Jeg forventer at de politikerne som skal styre fylket etter valget sørger for trygge og gode veier.

-Det er så mange strekninger jeg kunne ha trukket frem, men det er flere strekninger som trenger oppgradering enn som er i god stand. Her må det skje noe raskt, sier han.

Stort etterslep

Myrvoll påpeker at forfallet på fylkesveiene også har en økonomisk konsekvens

-Bare i Møre og Romsdal har NAF beregnet etterslepet er på 7,2 milliarder kroner. Hvis vi ikke begynner å vedlikeholde i større tempo enn nå, forfaller veiene enda mer og kostnadene blir enda større når vi faktisk begynner å gjøre noe, sier han.

Politikerne er ikke fornøyde med egen innsats

Norgesbarometeret på vegne av Yrkestrafikkforbundet spurt lokalpolitikerne på fylkes- og kommunenivå om de er fornøyde med eget fylkes prioritering av samferdsel.

Kun 9 % av politikerne på Vestlandet er svarer at de er fornøyde med vedlikehold av veinettet, 14 % at de er fornøyde med tiltak for å redusere ulykker og 10 % er fornøyd med prioriteringen av rassikring.

-Undersøkelsen viser tydelig at politikerne er enig i at veiene de eier er for dårlige og at de ikke gjør en god nok jobb med utbedring, vedlikehold og rassikring. Da lurer jeg på hvorfor de ikke gjør noe med det, sier Kjell Arne Myrvoll i Yrrkestrafikkforbundet.