Concept CLA: Den elektriske fremtiden til Mercedes-Benz

Concept CLA som ble avduket på IAA Mobility 2023 i München, gir sterke hint om fremtidens elbil-familie fra Mercedes-Benz. På vei inn i en ny elektrisk og digital tidsalder, representerer konseptbilen selskapets visjon for nær fremtid.

Concept CLA

Concept CLA er utformet på den kommende MMA-plattformen (Mercedes-Benz Modular Architecture platform). Den utvendige estetikken signaliserer ikonisk design og dynamiske ytelser, mens interiøret fokuserer på eksepsjonell komfort – elektrisk og digitalt – for kunden.

Concept CLA er forløperen for et nytt, helelektrisk segment hos Mercedes-Benz som vil bestå av fire nye modeller – en firedørs coupé, en shooting brake og to SUV-er – hver med betydelig oppgradert produktinnhold. Den nye modellfamilien er spesielt rettet mot en generasjon kunder som setter pris på Mercedes-Benz-følelsen, og verdsetter omfattende utstyr, komfort og sikkerhet og det nyeste innen teknologi – samtidig som bærekraftperspektivet er ivaretatt.

- Med en rekkevidde på over 750 kilometer (WLTP) og et strømforbruk på bare 12 kWh/100 km, kommer Concept CLA nær én-litersbilen for den elektriske tidsalderen – en såkalt «Hypermiler». Bilen er bygget på MMA-plattformen, og er et frampek på den første familien elbiler designet fra grunnen av og som skal bidra til å bringe 2039-ambisjonen vår ut på veien. Innen 2039 skal den nye bilparken vår være CO2-nøytral langs hele verdikjeden, uttalte Ola Källenius, toppsjef i Mercedes-Benz Group AG, i forbindelse med avdukingen.

null

Spekket med det ledende innen teknologi
Den nye MMA-plattformen er teknologisk ledende, for eksempel når det kommer til elektrisk drivverk og en rekkevidde på mer enn 750 kilometer (WLTP). Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) er en plattform primært rettet mot elektriske biler som er blitt utviklet for en bilserie på fire modeller med forskjellige karosserivarianter. Med utmerket energieffektivitet markerer den svært fleksible plattformen neste steg i den elektriske fremtiden til Mercedes-Benz, og den vil spille en viktig rolle i utvidelsen av den elektriske porteføljen. Alle kjøretøy på MMA-plattformen er utviklet i samsvar med Mercedes-Benz sikkerhetsfilosofi "Real Life Safety". Mercedes-Benz har satt sikkerhetsstandarder i flere tiår og fortsetter sin visjon om ulykkesfri kjøring.

null

Det nye operativsystemet «MB.OS» danner grunnlaget for et enestående brukergrensesnitt og en ekstraordinær brukeropplevelse (UI/UX) via MBUX Superscreen. Dette ble hentet fra den innovative skjermen til VISION EQXX med avansert sanntidsgrafikk. Concept CLA er også utstyrt med bærekraftige materialer gjennom hele strukturen og interiøret. Spekteret spenner fra nesten CO₂-fritt stål og CO₂-redusert aluminium til bærekraftig produserte og bearbeidede skinntrekk og dekorative elementer laget av papir.

- Teknologien som Concept CLA er basert på, representerer en helt ny tilnærming for Mercedes-Benz og bygger på mange av funnene fra det banebrytende teknologiprogrammet VISION EQXX. For eksempel har ingeniørene våre maksimert effektiviteten ved å redusere tap i det 800-volts elektriske drivsystemet. I tillegg er det en innovativ battericellekjemi og en høy grad av integrering av batteripakken, som muliggjør høy energitetthet. Jeg er sikker på at vi med MMA-plattformen kan tilby kundene i dette markedssegmentet en klassedefinerende kombinasjon av ytelse, bærekraft, sikkerhet og komfort kombinert med en enestående digital opplevelse, sier Markus Schäfer, teknologisjef i Mercedes- Benz Group AG.

Concept CLA oppsummert:

• «Defining class»: Hever opplevelsen av elektrisk mobilitet med en ny modellfamilie basert på den kommende modulære plattformen fra Mercedes-Benz
  • Den nye "én-litersbilen" er en elektrisk "hypermiler" takket være enestående effektivitet gjennom teknologioverføring fra VISION EQXX
  • Neste generasjons drivlinje med en rekkevidde på over 750 kilometer (WLTP) og et forbruk på rundt 12 kWh/100 km
  • 800 volt for høy elektrisk effektivitet og hurtiglading på opptil 400 kilometer på 15 minutter
  • Energibesparende LED-lys med animert stjernemønster i kombinasjon med stort glasstak
  • Nytt Mercedes-Benz operativsystem (MB.OS) som bruker superdatabehandling og kunstig intelligens som legger til rette for et nytt nivå av personalisering, sikkerhet, komfort og automatisert kjøring
  • Child Presence Detection (CPD): Sofistikert sikkerhetssystem som reduserer risikoen for at små barn ved et uhell blir etterlatt i bilen i varmt vær
  • Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) reduserer CO₂ i verdikjeden med mer enn 40 prosent