- Her kan jeg være meg
Da Jonas Hungnes (24) ble ansatt ved Elkjøps kundesenter på Lørenskog var det som Synne. – Å fortelle kollegaer at jeg nå er Jonas har gått over all forventning. Det har vært et drømmescenario, sier Jonas som jobber som Coach.
«Jeg har en litt stor kunngjøring å komme med i dag.
Dette er kanskje noe av det skumleste jeg har gjort, men samtidig noe jeg har gledet meg i laaang tid til å fortelle.
Jeg er i en forvandling, der jeg nå går fra å være Synne, til Jonas. Det vil da si at jeg ikke lenger "definerer" meg som jente, og ønsker heller ikke at dere skal gjøre det.
Dette er noe jeg har visst i lang tid, men å komme ut med sånne ting er supervanskelig og krevende, og jeg har derfor måttet ta meg tid til å forberede meg godt på dette. Som dere da sikkert skjønner er jeg klar for å ta denne forvandlingen ut til dere også».
Slik begynte Jonas et innlegg han høsten 2021 publiserte på både Workplace og Facebook.
- Det er noe av det skumleste jeg har gjort, forteller Jonas som ikke turte kikke på kommentarene før neste dag. Før han publiserte det hadde han fortalte det face-to-face til nære og kjære, så til sjefen sin, deretter til coachteamet på kundesenteret på Lørenskog.
- Til sjefen min sa jeg det en dag han og jeg hadde møte. Det bare ploppet ut av meg, helt uplanlagt, og det er jeg veldig glad for, jeg vet ikke om jeg hadde turt å si det ellers.
- Hvordan sa du det?
- «Jeg er ikke Synne lenger. Jeg er Jonas». Han tok det superfint, og vi hadde en lang og god samtale. Coachteamet tok det også fint, så fint at jeg nesten ble rørt.
Potensielt springbrett
På kundesenteret på Lørenskog jobber 130 mennesker. Jonas har jobbet her siden juni 2020. Først som kundekonsulent, det siste året som Coach for et team av 11 kundekonsulenter. Hans arbeidsoppgaver innebærer opplæring av nyansatte og utvikling av ansatte.
- Å gå fra arbeidsdager med ferdiglaget skjema til å legge opp dagen helt selv, som man gjør som Coach, det var en stor overgang som jeg vokste veldig på. Å få frihet under ansvar!
- Hvorfor har kundesenteret Coacher?
- Fordi det er viktig at alle som jobber her får muligheten til å utvikle seg. Og får tilstrekkelig opplæring – det blir mye for teamlederen å skulle rekke over den delen også. Hvis folk ikke får utviklingsmuligheter risikerer man som bedrift å miste dyktige medarbeidere. Kundesentre generelt har stort turn-over av folk. Men hvis vi tar vare på konsulentene er det større sjanse for at de vil bli værende. Mange av de som jobber her er høyt utdannet. Vi har advokater, økonomer, kokker, psykologer og programmerere. Det er verdifull kompetanse for bedriften, sier Jonas.
- Se på Fredrik Tønnesen, tidligere sjef for Elkjøp Norge, nå Chief Operating Officer i Elkjøp Nordic. Han begynte på kundesenteret. Det er inspirerende.
Åpen bedrift
Før Jonas fortalte kolleger at han «er Jonas» fryktet han det verste. Ville de godta ham? Ville han måtte skifte jobb?
- Det har tatt lang tid å si det til andre fordi det var det skumleste jeg kunne tenke meg. Inntil videre er det bare navnet mitt som er endret, men navnebytte er et viktig steg i å la andre se meg slik jeg ser meg selv, sier Jonas. Alt annet enn det han fryktet har skjedd.
- Folk her er kjempeåpne, og respekterer hverandre. Er det noe vi alle her er enige om - meg, muslimer, lesbiske og homofile – så er det at Elkjøp er en veldig åpen bedrift. Her er det plass til alle og det setter jeg veldig stor pris på. Det har vært et drømmescenario. Jeg kan være meg selv, også på jobb.
Nøkkelord
Kontakter
Anders RingenKommunikasjonsrådgiverElkjøp Norge
anders.ringen@elkjop.noBilder
Elkjøp Norge omsatte varer og tjenester for over 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.
I Norge har vi i dag 153 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.
I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.
Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.
Følg pressemeldinger fra Elkjøp Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkjøp Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elkjøp Norge
Nordmenn har milliardbeløp liggende i skuffen24.2.2025 09:27:37 CET | Pressemelding
Norge topper statistikken for bruk-og-kast av elektronikk. I skuffer og skap over hele landet ligger dingser til en samlet verdi av milliarder av kroner og støver ned. Nå går Elkjøp og den norske KI-startupen Tings sammen for å forlenge levetiden til nordmenns teknologi.
KI gjør hverdagen enklere og morsommere i 202514.1.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fem trender i forbrukerelektronikk. I 2025 vil kunstig intelligens for alvor slå inn i hverdagen din. Komplekse algoritmer vil lære deg å kjenne og dermed blir hverdagen morsommere, enklere og mer nyttig.
Sånn bytter du julegaven din27.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ønsket du deg ikke gaven du fikk? Det er lov! Eller fikk du to av samme? Slik forholder du deg om du vil bytte julegaven din.
1 av 3 havner utenfor digitalt10.12.2024 07:06:46 CET | Pressemelding
Hver tredje nordmann synes den teknologiske utviklingen går så fort at det er vanskelig å henge med. Hver fjerde nordmann mener ulik tilgang på teknologi skaper økt klasseskille. Hver fjerde person under 29 år sier de føler seg mer ensomme på grunn av digitalisering. Det viser Elkjøps årlige undersøkelse av digitalt utenforskap.
To av tre nordmenn tror kunstig intelligens vil forandre studier og arbeidsliv, men få bruker det11.9.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
I Elkjøps «Teknotrøbbelundersøkelse 2024» svarer 65 prosent av nordmenn at de tror kunstig intelligens kommer til å endre måten vi jobber og lærer på i dag. Samtidig er det kun 20 prosent som bruker kunstig intelligens (KI) i jobb eller studiesammenheng. – Et bekymringsfullt gap, mener Elkjøp og IKT Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom