Økt kabinfaktor og kraftig forbedring av enhetsinntekter i august
Widerøe er fornøyd med sommeren og leverer økte enhetsinntekter (yield) og økt kabinfaktor i august. Salget etter sommerferien er så langt ikke påvirket av redusert kjøpekraft. Selskapet planlegger likevel for en tøff høst og vinter, og reduserer setekapasiteten på kommersielle flygninger med 10 prosent.

Etter en tøff vår er Widerøe fornøyd med sommeren og ser en ytterligere bedring for august. Produksjonen er marginalt opp i august. Samtidig øker kabinfaktoren med 1,8 prosentpoeng. Dette kombinert med en betydelig økning av yield sammenlignet med fjoråret, er gode nyheter når sommeren skal evalueres.
- Økningen av yield er kjærkomment og helt nødvendig for å kompensere for de kostnadsøkningene vi har sett det siste året, sier konsernsjef Stein Nilsen. –Sommeren gikk bra og bedre enn forventet. Det er fremdeles usikkert om det er nok til å ta oss igjennom de krevende høst og vintermånedene som ligger foran oss, fortsetter Nilsen.
Dårlig vær i sør og strålende sommervær i nord har virket positivt på tallene. Vi ser at klassiske nordnorske destinasjoner som Lofoten har gjort det svært bra i år. I tillegg har dårlig sommervær påvirket etterspørselen etter utenlandsreiser, noe Widerøes utenlandssatsinger nyter godt av. Nordmenn har prioritert flyreiser og ferie gjennom sommeren. Det er større usikkerhet knyttet til hvordan dette vil gi utslag utover høsten. Redusert kjøpekraft vil også kunne påvirke etterspørselen etter reiser, og ferie og fritidsreiser påvirkes erfaringsmessig i større grad av konjunkturer. Salgstallene etter sommerferien indikerer at nordmenn fremdeles prioriterer reiser, men vi planlegger for at etterspørselen vil påvirkes negativt utover høst og vinter, i tillegg til naturlige sesongsvingninger.
Widerøe redusert kapasiteten med cirka 10 prosent på kommersielle ruter i høst og vinter, sammenlignet med samme periode i 2022. Dette er i tråd med bransjen ellers og totalkapasiteten både innenlands og utenlands reduseres fremover.
Kapasiteten på FOT- rutene (anbudsruter) er uendret. Tilbudt kapasitet på disse rutene er definert av nåværende anbudskrav og styres av Samferdselsdepartementet.
-Mange har vendt nesen nordover og reist etter været. Det er gode nyheter for et regionalt flyselskap som flyr til noen av verdens vakreste steder langs Nord-Norgeskysten, sier konsernsjef Stein Nilsen. -Etterspørselen etter flyreiser har holdt seg overraskende stabilt gjennom sommeren og ut august. Vi er likevel realistiske og forbereder oss på at redusert kjøpekraft utover høsten vil etter hvert også påvirke etterspørselen etter flyreiser, avslutter han.


Kontakter
Widerøe pressevakttelefonPressehenvendelser
Tel:+47 989 01 500KommunikasjonsAvdeling@wideroe.noBilder
Dokumenter
Om oss
Widerøe er Norges eldste luftfartskonsern med over 3500 engasjerte medarbeidere. Konsernet består av datterselskapene Widerøe`s Flyveselskap AS, Widerøe Ground Handling AS, Widerøe Technical Services AS, Widerøe Zero AS, Widerøe Property AS og Widerøe Asset AS.
I Distrikts-Norge er Widerøes flyvninger av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur, og fungerer som distriktenes kollektivtransport. Widerøe Ground Handling håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og Widerøe Technical Services er representert med tekniske baser og tjenester på fem ulike destinasjoner i Norge.
Widerøe-konsernet eies av Flyco og Fjord1 med eierandeler på henholdsvis 66 og 34 prosent.
Følg pressemeldinger fra Widerøe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Widerøe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Widerøe
Rekorddager og lojalitetsnyheter – klar for økt sommersatsing7.5.2025 08:09:08 CEST | Pressemelding
Widerøe opplevde sterk passasjervekst i april og satte to nye reiserekorder på enkeltdager. Med økt etterspørsel både lokalt og nasjonalt styrkes rutetilbudet inn mot sommeren. Samtidig opplyser selskapet at de har som mål å bli en del av lojalitetsprogrammet Norwegian Reward i løpet av høsten. Det stadig tettere samarbeidet med Norwegian gir sømløse reiseopplevelser for kundene.
Dyrtid? Nei takk! Slik reiser nordmenn i sommer5.5.2025 11:59:31 CEST | Pressemelding
Resultatene fra Widerøes årlige reiseundersøkelse viser at flere er økonomisk optimistiske og klare for å pakke kofferten denne sommeren. Vi reiser sørover, og over halvparten av oss har planer om å feriere i utlandet. Til tross for ferieplaner har tre av fire nordmenn ennå ikke bestilt årets sommerferie. Den internasjonale trenden med å feriere alene har fortsatt ikke fått fotfeste blant nordmenn – i hvert fall ikke foreløpig.
Økt kapasitet og bedre forbindelser: Nye muligheter for nordmenns sommerreiser4.4.2025 08:12:11 CEST | Pressemelding
Mars endte opp med solid vekst for Widerøe, med en økning i kapasiteten på ni prosent sammenlignet med mars 2024. Vi har satt inn større fly og økt frekvensen på flere ruter for å imøtekomme den voksende etterspørselen. Kabinfaktoren økte, og Nord-Norge seiler opp som en het kandidat for sommerferien.
Aprilsnarr: Widerøe innfører kakaoavgift1.4.2025 10:41:14 CEST | Pressemelding
Økt kostnadsfokus og kraftig økte priser på kakao gjør at Widerøe dessverre ser seg nødt til å innføre kakaoavgift på samtlige kortbaneflygninger etter 1.mai. Avgiften innføres for å sikre at Widerøe kan fortsette å tilby sjokoladen “Liten og søt” til alle passasjerer på kortbanenettet.
Norwegian-konsernet tar storeslem i årets norske Sustainable Brand Index12.3.2025 15:44:19 CET | Pressemelding
Widerøe sikrer posisjonen som bransjevinner blant flyselskapene, og Norwegian kommer inn på andreplass og klatrer hele 37 plasser på kåringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom