Klarnas halvårsresultat 2023: Knuser lønnsomhetsmål og fortsetter å vokse raskere enn netthandelen
Klarna offentliggjorde i dag halvårsresultatet for 2023. I tråd med selskapets strategiske fokus på lønnsomhet og vekst inkluderer det en lønnsom måned i andre kvartal, noe som er tidligere enn planlagt.
– Jeg er svært stolt over at vi er tilbake med svarte tall, med en lønnsom måned i andre kvartal 2023, langt foran målet vi har satt oss for senere i år. Dagens resultater tilbakeviser også feiloppfatninger rundt Klarnas forretningsmodell, og viser at denne er tilpasningsdyktig og bærekraftig, og hjelper vår sunne kundebase med å ta gode økonomiske valg. Noen hevdet at Klarna ville få det vanskelig i det tøffe makroøkonomiske klimaet med høye renter, men etter å ha ledet selskapet gjennom finanskrisen i 2008, visste jeg at vi hadde en sterk og motstandskraftig forretningsmodell for å greie dette. Til tross for usikre tider har vi gjort akkurat det vi planla å gjøre, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.
Les hele Klarnas halvårsrapport for 2023 her
Tilbake til månedlig lønnsomhet lenge før det uttalte målet
Klarna har flere ganger vist at ideen om å tilby kundevennlige, kortsiktige butikkfinansierte kreditter til ansvarlige forbrukere, fungerer. Utviklingen i kredittap er forbedret med -41 % YoY sammenlignet med samme kvartal i fjor, noe som tar den globale kredittapsraten til 0,39 % for første halvår. Samtidig har inntektene økt og det totale salgsvolumet (GMV) økt, med +14 % i 2. kvartal 2023, sammenlignet med samme periode i fjor. Den globale netthandelen hadde i samme periode en flat utvikling, på 0 %. *
Inntektene økte også med 17 % YoY, til 5,5 milliarder SEK i 2. kvartal 2023. Inntektene fra butikkene økte i samme periode med 23 %, ettersom Klarna ønsket flere nye butikkpartnere velkommen. Blant de siste er Airbnb, Selfridges, Juventus, AC Milan, Boden, Deichmann og Uniqlo.
Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten fortsetter å se fremgang i de markedene de har etablert seg i. Samtidig har fokuset på det amerikanske markedet de siste årene fortsatt å gi resultater. 2. kvartal i 2023 markerte det tredje kvartalet på rad med bruttofortjeneste i USA, ett av verdens største forbrukermarkeder. Dette er delvis et resultat av Klarnas nye partnerskap med Airbnb, som også vil bli utvidet fra USA til europeiske markeder i løpet av de neste ukene.
Akselerert kundeverdi med AI
Som den første AI-drevne banken i Europa øker Klarna sin innsats for å forandre bankbransjen - ved å sette kunden, ikke banken, i sentrum. En rekke initiativer – fra analyse til marketing og kundekontakt – har allerede hatt en synlig effekt for butikker og kundeopplevelsen til Klarnas 150 millioner globale kunder. En nylig lansert løsning på kundeservice har gjort det mer effektivt for kundene å løse uenigheter med butikker. Bare dette har spart kundene for nærmere 60 000 timer i tid i året. AI-forbedringer har også bidratt til ytterligere store kostnadsbesparelser. De totale driftskostnadene før kredittap er ned -24 % YoY.
Spennende produktlanseringer øker også kundetilfredsheten og lojalitet. Den nye AI-drevne søkefunksjonen og “Spør Klarna” personlig shoppingassistent, som ennå ikke er lansert i Norge, kan nå levere resultater blant mer enn 10 millioner produkter.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom