Nye EQA og EQB med økt rekkevidde og hengerfeste

Med nytt oppgradert utseende, økt rekkevidde og nye funksjoner, blir EQA og EQB nå enda mer attraktive. MBUX med forbedret stemmestyring og kjøreassistentsystemene er oppdaterte, og med Plug & Charge-ladeteknologi og Sound Experience gjør nyvinninger fra de større modellsøsknene sitt inntog i kompaktklassen. For første gang blir også tilhengerfeste tilgjengelig som ekstrautstyr på EQB med fem seter.

Facelift EQA og EQB

- Med de oppgraderte EQA og EQB får kompaktklassen til Mercedes-Benz den samme luksuriøse følelsen som de større EQ-modellene allerede tilbyr. Med rekkevidde helt opp til 560 km for EQA 250+ og mulighet for tilhengerfeste på 5-seterversjonen av EQB, er dette bilmodeller som vi håper vil treffe godt i det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.

Nye Mercedes-Benz EQA og EQB får salgsstart og norske priser mot slutten av året, og ventet til landet våren 2024.

Oppdatert utvendig og innvendig design
Med en nydesignet sort paneloverflate med stjernemønster i grillen, føyer EQA og EQB seg visuelt inn i rekken av sine større modellsøsken. Et lysbånd forbinder kjørelysene til frontlyktene, mens en ny støtfanger understreker den brede fronten. Også innsiden av baklyktene er endret.

Innvendig er EQA og EQB utstyrt med nyeste generasjons ratt med berøringskontroller, og i tillegg tilbys listverket Brown lime open-pore wood, Mercedes-Benz pattern, samt Mercedes-Benz pattern med bakgrunnsbelysning.

Lengre rekkevidde gjennom teknisk optimalisering
Ved å gå svært detaljert til verks, har ingeniørene hos Mercedes-Benz vært i stand til å øke rekkevidden på EQA slik at 250+ har opptil 560 kilometer rekkevidde i henhold til WLTP. Dette har de oppnådd blant annet ved å optimalisere aerodynamikken og rullemotstanden på dekkene. Energibrukere, slik som skjerm og klimaanlegg, kan slås av eller begrenses til fordel for å maksimere rekkevidden – det er nyttig i daglig bruk.

Tilhengerfeste på EQB
For første gang kan 5-seterversjonen av EQB utstyres med tilhengerfeste. Maksimal vekt for henger er 750 kg/1700 kg, avhengig av forhjulsdrift/4MATIC.

Enklere og mer praktisk lading med Plug & Charge
Med Mercedes me Charge Plug & Charge-funksjonen kan de nye EQA- og EQB-modellene lades enda enklere ved Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Når ladekabelen er koblet til, starter ladeprosessen automatisk. Kunden trenger altså ikke å identifisere seg i tillegg – bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Forutsetningen er at kunden har aktivert Plug & Charge-tjenesten.

Opptil fire lydunivers
Ulike lydunivers for individuelle akustiske oppsett er kjent fra de større helelektriske modellene fra Mercedes-Benz. Nå er disse lydopplevelsene også tilgjengelige for EQA og EQB sammen med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr). I tillegg til "Silver Waves" og "Vivid Flux", kan ytterligere to lydunivers lastes ned online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).

Nyeste generasjon MBUX
EQA og EQB er utstyrt med den nyeste generasjon MBUX. Utseendet til skjermene kan tilpasses med tre visningsstiler (diskret/sporty/klassisk) og tre moduser (navigasjon/assistanse/service). Den midstilte berøringsskjermen er nå en del av standardutstyret. Presentasjonen av ladefunksjonene i MBUX er også forbedret. Ved å aktivere nettjenester i Mercedes me-appen, blir den intelligente stemmeassistenten enda bedre både ettersom den lærer å kjenne brukeren og husker mye brukte innstillinger og kjøreruter.

Altoppslukende lydopplevelse med Dolby Atmos®
Med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr) og den nyeste MBUX-generasjonen, tilbys den fremragende lydopplevelsen fra Dolby Atmos®. Musikken får mer plass, klarhet og dybde, og Dolby Atmos® tilpasser seg i tillegg avspillingsmiljøet.

Kjøreassistentsystemer med forbedret sensorteknologi
Forbedret sensorteknologi inkluderer et nytt mono-multifunksjonskamera og et nytt ryggekamera. Kjøreassistentpakken (ekstrautstyr) er enda mer finspisset, for eksempel styres Active Lane Keeping assist nå via intervensjoner i rattet i stedet for via ESP.

Netto CO2-nøytral produksjon
Siden 2022 har produksjonen ved alle Mercedes-Benz egne personbil- og varebilfabrikker verden over vært netto karbonnøytrale. Dette inkluderer anleggene i Rastatt (Tyskland) og Kecskemét (Ungarn) som er ansvarlige for produksjon av EQA og EQB, samt batterifabrikkene i Kamenz (Sachsen) (Mercedes-Benz datterselskap Accumotive) og i Jawor (Polen). Mercedes-Benz krever også av sine partnere innen battericeller at produksjonen skal være netto CO2-nøytral. Dette har medført at utslippene knyttet til produksjon av en celle er redusert med rundt 30 %. Det er satt som mål å ytterligere redusere karbonfotavtrykket gjennom utslippsreduksjon i katodematerial og bruk av fornybare energier i produksjon og foredling av råvarer.

Tekniske data EQA:

Svingradius

11,7 m

Bagasjeromsvolum

495 – 1710 l (5-seter) / 465 – 1620 l (7-seter)

Kort om nye EQA og EQB

Med nye EQA og EQB tilbys fire nye lettmetallfelger på 18, 19 og 20 tommer samt to nye karosserifarger.

10,25-tommers midtstilt berøringsskjerm er standard på nye EQA og EQB.

Mange muligheter for individualisering: Tre visningsstiler på skjermen (diskret/sporty/klassisk), tre moduser (navigasjon/assistanse/service) og ti ulike fargeunivers for omgivelseslysene i kupéen.

Økt rekkevidde på EQA til opptil 560 kilometer i henhold til WLTP.

For første gang i EQA og EQB er Sound Experiences tilgjengelig i kombinasjon med det valgfrie Burmester® surroundsystem: "Silver Waves" og "Vivid Flux" er tilgjengelig ved lansering. "Roaring Pulse " og "Serene Breeze" blir lagt til om kort tid og kan aktiveres online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).

Mercedes me Charge gir tilgang til et av de største ladenettverkene i verden: 1,2 millioner AC- og DC-ladepunkter hvorav over 500 000 i Europa.

Med MBUX Zero Layer vises relevant informasjon basert på brukerens behov og preferanser i startbildet på berøringsskjermen. Brukeren slipper da å bla igjennom undermenyer eller gi stemmekommandoer for å finne ønsket informasjon.

Parkeringssystemene, som er integrert i MBUX, kan nå betjenes mer intuitivt og raskere. Parkeringspakken med 360-graders kamera assisterer føreren både ved lukeparkering og «vanlig» parkering.

For første gang tilbys EQB med tilhengerfeste. Maksimal tilhengerlast for 4MATIC-versjonene av EQB er opptil 1700 kg.

Facelift EQA og EQB