Nye EQA og EQB med økt rekkevidde og hengerfeste
Med nytt oppgradert utseende, økt rekkevidde og nye funksjoner, blir EQA og EQB nå enda mer attraktive. MBUX med forbedret stemmestyring og kjøreassistentsystemene er oppdaterte, og med Plug & Charge-ladeteknologi og Sound Experience gjør nyvinninger fra de større modellsøsknene sitt inntog i kompaktklassen. For første gang blir også tilhengerfeste tilgjengelig som ekstrautstyr på EQB med fem seter.
- Med de oppgraderte EQA og EQB får kompaktklassen til Mercedes-Benz den samme luksuriøse følelsen som de større EQ-modellene allerede tilbyr. Med rekkevidde helt opp til 560 km for EQA 250+ og mulighet for tilhengerfeste på 5-seterversjonen av EQB, er dette bilmodeller som vi håper vil treffe godt i det norske markedet, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.
Nye Mercedes-Benz EQA og EQB får salgsstart og norske priser mot slutten av året, og ventet til landet våren 2024.
Oppdatert utvendig og innvendig design
Med en nydesignet sort paneloverflate med stjernemønster i grillen, føyer EQA og EQB seg visuelt inn i rekken av sine større modellsøsken. Et lysbånd forbinder kjørelysene til frontlyktene, mens en ny støtfanger understreker den brede fronten. Også innsiden av baklyktene er endret.
Innvendig er EQA og EQB utstyrt med nyeste generasjons ratt med berøringskontroller, og i tillegg tilbys listverket Brown lime open-pore wood, Mercedes-Benz pattern, samt Mercedes-Benz pattern med bakgrunnsbelysning.
Lengre rekkevidde gjennom teknisk optimalisering
Ved å gå svært detaljert til verks, har ingeniørene hos Mercedes-Benz vært i stand til å øke rekkevidden på EQA slik at 250+ har opptil 560 kilometer rekkevidde i henhold til WLTP. Dette har de oppnådd blant annet ved å optimalisere aerodynamikken og rullemotstanden på dekkene. Energibrukere, slik som skjerm og klimaanlegg, kan slås av eller begrenses til fordel for å maksimere rekkevidden – det er nyttig i daglig bruk.
Tilhengerfeste på EQB
For første gang kan 5-seterversjonen av EQB utstyres med tilhengerfeste. Maksimal vekt for henger er 750 kg/1700 kg, avhengig av forhjulsdrift/4MATIC.
Enklere og mer praktisk lading med Plug & Charge
Med Mercedes me Charge Plug & Charge-funksjonen kan de nye EQA- og EQB-modellene lades enda enklere ved Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Når ladekabelen er koblet til, starter ladeprosessen automatisk. Kunden trenger altså ikke å identifisere seg i tillegg – bilen og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen. Forutsetningen er at kunden har aktivert Plug & Charge-tjenesten.
Opptil fire lydunivers
Ulike lydunivers for individuelle akustiske oppsett er kjent fra de større helelektriske modellene fra Mercedes-Benz. Nå er disse lydopplevelsene også tilgjengelige for EQA og EQB sammen med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr). I tillegg til "Silver Waves" og "Vivid Flux", kan ytterligere to lydunivers lastes ned online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).
Nyeste generasjon MBUX
EQA og EQB er utstyrt med den nyeste generasjon MBUX. Utseendet til skjermene kan tilpasses med tre visningsstiler (diskret/sporty/klassisk) og tre moduser (navigasjon/assistanse/service). Den midstilte berøringsskjermen er nå en del av standardutstyret. Presentasjonen av ladefunksjonene i MBUX er også forbedret. Ved å aktivere nettjenester i Mercedes me-appen, blir den intelligente stemmeassistenten enda bedre både ettersom den lærer å kjenne brukeren og husker mye brukte innstillinger og kjøreruter.
Altoppslukende lydopplevelse med Dolby Atmos®
Med Burmester®-surroundsystemet (ekstrautstyr) og den nyeste MBUX-generasjonen, tilbys den fremragende lydopplevelsen fra Dolby Atmos®. Musikken får mer plass, klarhet og dybde, og Dolby Atmos® tilpasser seg i tillegg avspillingsmiljøet.
Kjøreassistentsystemer med forbedret sensorteknologi
Forbedret sensorteknologi inkluderer et nytt mono-multifunksjonskamera og et nytt ryggekamera. Kjøreassistentpakken (ekstrautstyr) er enda mer finspisset, for eksempel styres Active Lane Keeping assist nå via intervensjoner i rattet i stedet for via ESP.
Netto CO2-nøytral produksjon
Siden 2022 har produksjonen ved alle Mercedes-Benz egne personbil- og varebilfabrikker verden over vært netto karbonnøytrale. Dette inkluderer anleggene i Rastatt (Tyskland) og Kecskemét (Ungarn) som er ansvarlige for produksjon av EQA og EQB, samt batterifabrikkene i Kamenz (Sachsen) (Mercedes-Benz datterselskap Accumotive) og i Jawor (Polen). Mercedes-Benz krever også av sine partnere innen battericeller at produksjonen skal være netto CO2-nøytral. Dette har medført at utslippene knyttet til produksjon av en celle er redusert med rundt 30 %. Det er satt som mål å ytterligere redusere karbonfotavtrykket gjennom utslippsreduksjon i katodematerial og bruk av fornybare energier i produksjon og foredling av råvarer.
Tekniske data EQA:
|
EQA 250+ |
EQA 300 4MATIC |
EQA 350 4MATIC |
Elektrisk motor |
PSM/- |
ASM/PSM |
ASM/PSM |
Effekt |
190 hk |
228 hk |
292 hk |
Dreiemoment |
385 Nm |
390 Nm |
520 Nm |
Netto batterikapasitet |
70,5 kWh |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
Blandet forbruk (WLTP) |
14,4 – 16,4 kWh / 100 km |
16,7 – 18,6 kWh / 100 km |
16,7 – 18,6 kWh / 100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
496 – 560 km |
411 – 459 km |
411 – 459 km |
Ombordlader (standard) |
11 kW |
||
Hurtiglader |
100 kW |
||
Lengde / bredde / høyde |
4 463 / 1 834 / 1 613 mm |
||
Akselavstand |
2 729 mm |
||
Svingradius |
11,4 m |
||
Bagasjeromsvolum |
340 – 1 320 l |
Tekniske data EQB:
|
EQB 250+ |
EQB 300 4MATIC |
EQB 350 4MATIC |
Elektrisk motor |
PSM/- |
ASM/PSM |
ASM/PSM |
Effekt |
190 hk |
228 hk |
292 hk |
Dreiemoment |
385 Nm |
390 Nm |
520 Nm |
Netto batterikapasitet |
70,5 kWh |
66,5 kWh |
66,5 kWh |
Blandet forbruk (WLTP) |
15,2 – 17,5 kWh / 100 km |
17,1 – 19,2 kWh / 100 km |
17,1 – 19,2 kWh / 100 km |
CO2-utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
463 - 536 km |
396 - 448 km |
396 - 448 km |
Ombordlader (standard) |
11 kW |
||
Hurtiglader |
100 kW |
||
Lengde / bredde / høyde |
4 684 / 1 834 / 1 654 mm |
||
Akselavstand |
2 829 mm |
||
Svingradius |
11,7 m |
||
Bagasjeromsvolum |
495 – 1710 l (5-seter) / 465 – 1620 l (7-seter) |
Kort om nye EQA og EQB
Med nye EQA og EQB tilbys fire nye lettmetallfelger på 18, 19 og 20 tommer samt to nye karosserifarger.
10,25-tommers midtstilt berøringsskjerm er standard på nye EQA og EQB.
Mange muligheter for individualisering: Tre visningsstiler på skjermen (diskret/sporty/klassisk), tre moduser (navigasjon/assistanse/service) og ti ulike fargeunivers for omgivelseslysene i kupéen.
Økt rekkevidde på EQA til opptil 560 kilometer i henhold til WLTP.
For første gang i EQA og EQB er Sound Experiences tilgjengelig i kombinasjon med det valgfrie Burmester® surroundsystem: "Silver Waves" og "Vivid Flux" er tilgjengelig ved lansering. "Roaring Pulse " og "Serene Breeze" blir lagt til om kort tid og kan aktiveres online som en del av individualiseringspakken (ekstrautstyr).
Mercedes me Charge gir tilgang til et av de største ladenettverkene i verden: 1,2 millioner AC- og DC-ladepunkter hvorav over 500 000 i Europa.
Med MBUX Zero Layer vises relevant informasjon basert på brukerens behov og preferanser i startbildet på berøringsskjermen. Brukeren slipper da å bla igjennom undermenyer eller gi stemmekommandoer for å finne ønsket informasjon.
Parkeringssystemene, som er integrert i MBUX, kan nå betjenes mer intuitivt og raskere. Parkeringspakken med 360-graders kamera assisterer føreren både ved lukeparkering og «vanlig» parkering.
For første gang tilbys EQB med tilhengerfeste. Maksimal tilhengerlast for 4MATIC-versjonene av EQB er opptil 1700 kg.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nå er nye Mercedes-AMG G 63 klar for bestilling30.4.2024 10:30:00 CEST | Pressemelding
Ikoniske G-Klasse har blitt ny, samtidig som den har beholdt sin særegne karakter. Nå er den heftigste utgaven, Mercedes-AMG G 63, klar for bestilling med en startpris på kr. 3.822.000,- (ekskl. levering).
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom