SOS-barnebyer

Roser nordmenns giverglede

Mens verden er blitt et vanskeligere sted å vokse opp, svarer norske loddkjøpere med å gi 27 millioner kroner til SOS-barnebyer gjennom Postkodelotteriet.
Sigurd Skjefstad, kommunikasjonssjef i SOS-barnebyer mottar sjekken fra Postkodelotteriet. Foto Yina Chan

SOS-barnebyer fikk nylig det synlige beviset på givergleden blant nordmenn fortsatt er stor, selv om det også er tøffere økonomiske tider her hjemme: En sjekk på over 27 millioner kroner fra Postkodelotteriet, overlevert av Tom Stiansen og Jorun Stiansen.

– Et sammenfall av kriser har det siste året gjort verden til et vanskeligere sted å vokse opp. Vi har kriger og konflikter, økt fattigdom, flere som sulter, og med klimaendringene ser vi mer ekstremvær med varmerekorder, tørke og flom. Dette går som alltid mest ut over de som har minst fra før. Da er det helt fantastisk å kunne stå her og ta imot en sjekk som dette, sier Sigurd Skjefstad, kommunikasjonssjef i SOS-barnebyer.

Fra krig i Ukraina til barn på gata i Etiopia

Postkodelotteriet er et veldedig lotteri som støtter gode formål. I Norge går inntektene til WWF og SOS-barnebyer. Grunntanken er at fellesskapet vinner, både gjennom støtten til organisasjonene og at naboer vinner sammen: Hver gang en vinner, så vinner naboene også.

Pengene fra Postkodelotteriet er blitt en stadig større og viktigere inntektskilde for arbeidet med å ta vare på mennesker og natur – to oppgaver som mer og mer går hånd i hånd. To ganger i året får WWF og SOS-barnebyer en ny utbetaling fra Postkodelotteriet, og så langt har loddkjøperne bidratt med mer enn 300 millioner kroner til de to organisasjonene.

– Frie midler som dette er utrolig viktig fordi vi kan rette innsatsen der det til enhver tid er størst behov og støtten gir mest effekt. Det siste året har vi blant annet vært der for flere hundre tusen barn og familier på flukt i Ukraina, med alt fra nødhjelp til traumebehandling, vi har jobbet for at barn som har havnet på gata i Etiopia kan gjenforenes med familien sin, og vi har sørget for nye familier og hjem til de ungene som ellers ikke har noen, sier Sigurd Skjefstad.

Stanger i taket

Sjansen til å vinne sammen med naboene og samtidig bidra til gode formål, er blitt så populært at man nå nærmer seg det taket myndighetene har satt for hvor mye penger lotteriet kan gi til organisasjonene.

Skjefstad mener myndighetene i stedet bør heve taket og la flere organisasjoner få nyte godt av midlene fra Postkodelotteriet.

– Flere trenger hjelp, samtidig som det er blitt mye dyrere å hjelpe når prisen på mat og energi skyter i været over hele verden. I forrige uke satt organisasjoner, politikere og næringslivsledere i Arendal og diskuterte hvordan man skal få flere til å være med på å finansiere bærekraftsmålene. Da er det rart at man lukker døra for de som allerede står klare for å hjelpe, sier Sigurd Skjefstad i SOS-barnebyer.

Bilder

Last ned bilde
Siden Postkodelotteriet kom til Norge i 2018, har SOS-barnebyer og WWF  verdens naturfond til sammen mottatt mer enn 300 millioner kroner. Foto Yina Chan
Siden Postkodelotteriet kom til Norge i 2018, har SOS-barnebyer og WWF verdens naturfond til sammen mottatt mer enn 300 millioner kroner. Foto Yina Chan
Last ned bilde

Om SOS-barnebyer

SOS-barnebyer
Mariboes gate 13

SOS-barnebyer jobber for at ingen barn skal måtte klare seg alene.

Vi jobber sammen med familier som med riktig støtte fremdeles vil være det beste stedet for barna å vokse opp. Våre fosterhjem gir en trygg oppvekst til barn som ellers ikke ville fått den omsorgen alle barn har krav på.

Vi er der så lenge vi trengs, både i humanitære kriser og en vanskelig hverdag. Vi sikrer barn god omsorg og påvirker politiske prosesser som styrker alle barns rettigheter. I 138 land over hele verden.