Schibsted Ventures inn i Gire

Investerer i den nye bilindustrien. Møller og Semler øker sin andel i selskapet som opplever økt etterspørsel etter å flytte biler fra A til B.

Med nye forretningsmodeller, nye salgsmodeller, nye tjenester og ikke minst nye forbruksmønstre har bilbransjen fått et behov for å flytte biler mellom de mange aktørene i bilbransjen, men også ut til kjøpere og kunder av bilaktørene. Gire har bygget en markedsplass som raskt og enkelt matcher oppdrag fra bilbransjen med kompetente sjåfører.

Tjenesten har blitt digitalisert, og det er dette som danner grunnlaget for Gires tjenester. Blant Gires kunder er både bilforhandlere, leasingselskaper, bildelingstjenester og leiebilfirmaer.

Andre emisjonsrunde

Emisjonen er på til sammen 20 millioner, og Schibsted går inn med halvparten. Møller og danske Semler går inn med 5 millioner hver.  Pengene skal i følge daglig leder Stian Bødtker Berentsen brukes til utvikling av plattform og geografisk ekspansjon.
– Vi opplever at behovet for tjenestene øker, og ser mulighetene for ekspansjon både i Norge og i nye utenlandske markeder. Bilene står ikke lenger i kun bilbutikker og garasjer.

Gire teller i dag 250 sjåfører, og tilbyr tjenesten i Norge, Sverige og Danmark.

– Dokumentert behov Gires tjenester

Schibsted Ventures er imponert over reisen så langt, og er glad for å være med på den videre utviklingen.

– Når biler deles mellom privatpersoner, leies inn på helt nye måter og ikke minst selges over disk et sted og leveres fra et annet, så blir det åpenbart et behov for aktører som Gire. Vi ser at behovet for tjenesten nå er dokumentert av markedet, og er glad for å være med på den videre reisen, sier Mats Staugaard som er Investment Manager i Schibsted Ventures.

Han sier at Gire passer godt inn i Schibsted Ventures portefølje.

– Gire representerer alt vi ser etter i et ventureselskap. De er i rivende utvikling, og mulighetene er store for utvikling og ekspansjon. Vi gleder oss til å være med på utviklingen av selskapet, sier Staugaard.

Daglig leder og grunder Stian Bødtker Berentsen(til venstre), Grunder og Chief Business Officer, Petter Hodne Steensland  (i midten), og Mats Staugaard Investment Manager i Schibsted Ventures (til høyre)
Daglig leder og grunder Stian Bødtker Berentsen(til venstre), Grunder og Chief Business Officer, Petter Hodne Steensland (i midten), og Mats Staugaard Investment Manager i Schibsted Ventures (til høyre)
Grunder og Chief Business Officer, Petter Hodne Steensland (til venstre) Daglig leder og grunder Stian Bødtker Berentsen (i midten), og Mats Staugaard Investment Manager i Schibsted Ventures (til høyre)