Schibsted Ventures investerer i den sirkulære markedsplassen Tings

Schibsted Ventures går inn i Tings sammen med investeringsfondene Spintop, FJ Labs og Arkwright.

Sondre Selbæk og Andreas Solbakken i Tings.

Tings-appen, som skal gjøre det like enkelt å ta vare på ting som å kjøpe nytt, samler kvitteringene dine og bygger ved hjelp av kunstig intelligens et digitalt bibliotek av tingene du eier, koblet til bl.a. reservedeler, reparatører og kanaler for bruktsalg.

– For Schibsted Ventures er dette en ny måte å tenke digitale markedsplasser. Tings kan potensielt redusere barrierene for å selge brukte produkter på våre markedsplasser, forbedre kvaliteten på oppføringer og verifisere eierskap til ting som er oppført, sier Mats Staugaard, investeringssjef i Schibsted Ventures.

Prosjekter med blant annet Fjällräven, IKEA, Eplehuset og Anton Sport er allerede på plass, og flere aktører er på vei inn. På den måten etterkommer kjedene og merkevarene EUs kommende regelverk knyttet til reparasjon gjennom de ordinære salgskanalene i handelen.

Vil endre handelen

– Vår ambisjon er å endre handelen. Det kan høres hårete ut, men sannheten er at EU kommer med pålegg til handelen om å endre sine virksomheter. Butikker og merkevarer må tenke mer sirkulært, og mer på  reparasjon og bruktsalg enn de gjør i dag. Tings gjør det enklere å møte kravene vi vet kommer, sier Sondre Selbæk som er daglig leder i selskapet.

Mats Staugaard fra Schibsted Ventures sier at Tings passer svært godt inn i porteføljen deres.

– Vi har fulgt teamet i Tings lenge og de er imponerende offensive! De løser et veldig stort problem for merkevarer, butikker og kunder. Hvis Tings når sine ambisjoner vil de bidra stort til en mer bærekraftig handel. Vi ser fram til å følge selskapet og tjenesten videre og vi synes det er spennende at anerkjente investorer som Spintop, FJ Labs og Arkwright X  også har sett potensialet i Tings, sier Staugaard.

Schibsted Ventures har investert 5 millioner kroner i Tings i en Investeringsrunde på 13 millioner kroner, ledet av den svenske investoren Spintop Ventures (5 millioner kroner). De andre investorene inkluderer amerikanske FJ Labs og den norske investoren Arkwright X.

Å være bruker av appen er gratis, og Tings har i dag over 17.000 unike brukere. Selskapet har 10 ansatte som holder til i Oslo. Pengene fra emisjonen skal ifølge gründer Sondre Selbæk gå til videreutvikling av eksisterende tjenester, og utvikling av tilbudet for kundene.

– Nå er vi klare til å løpe videre!

For ytterligere informasjon:

Nathalie Kåvin, Kommunikasjon, Growth and Investments, Schibsted. nathalie.kavin@schibsted.com, mobil: +47 934 01 363