Schibsted Ventures investerer i den sirkulære markedsplassen Tings
Schibsted Ventures går inn i Tings sammen med investeringsfondene Spintop, FJ Labs og Arkwright.
Tings-appen, som skal gjøre det like enkelt å ta vare på ting som å kjøpe nytt, samler kvitteringene dine og bygger ved hjelp av kunstig intelligens et digitalt bibliotek av tingene du eier, koblet til bl.a. reservedeler, reparatører og kanaler for bruktsalg.
– For Schibsted Ventures er dette en ny måte å tenke digitale markedsplasser. Tings kan potensielt redusere barrierene for å selge brukte produkter på våre markedsplasser, forbedre kvaliteten på oppføringer og verifisere eierskap til ting som er oppført, sier Mats Staugaard, investeringssjef i Schibsted Ventures.
Prosjekter med blant annet Fjällräven, IKEA, Eplehuset og Anton Sport er allerede på plass, og flere aktører er på vei inn. På den måten etterkommer kjedene og merkevarene EUs kommende regelverk knyttet til reparasjon gjennom de ordinære salgskanalene i handelen.
Vil endre handelen
– Vår ambisjon er å endre handelen. Det kan høres hårete ut, men sannheten er at EU kommer med pålegg til handelen om å endre sine virksomheter. Butikker og merkevarer må tenke mer sirkulært, og mer på reparasjon og bruktsalg enn de gjør i dag. Tings gjør det enklere å møte kravene vi vet kommer, sier Sondre Selbæk som er daglig leder i selskapet.
Mats Staugaard fra Schibsted Ventures sier at Tings passer svært godt inn i porteføljen deres.
– Vi har fulgt teamet i Tings lenge og de er imponerende offensive! De løser et veldig stort problem for merkevarer, butikker og kunder. Hvis Tings når sine ambisjoner vil de bidra stort til en mer bærekraftig handel. Vi ser fram til å følge selskapet og tjenesten videre og vi synes det er spennende at anerkjente investorer som Spintop, FJ Labs og Arkwright X også har sett potensialet i Tings, sier Staugaard.
Schibsted Ventures har investert 5 millioner kroner i Tings i en Investeringsrunde på 13 millioner kroner, ledet av den svenske investoren Spintop Ventures (5 millioner kroner). De andre investorene inkluderer amerikanske FJ Labs og den norske investoren Arkwright X.
Å være bruker av appen er gratis, og Tings har i dag over 17.000 unike brukere. Selskapet har 10 ansatte som holder til i Oslo. Pengene fra emisjonen skal ifølge gründer Sondre Selbæk gå til videreutvikling av eksisterende tjenester, og utvikling av tilbudet for kundene.
– Nå er vi klare til å løpe videre!
For ytterligere informasjon:
Nathalie Kåvin, Kommunikasjon, Growth and Investments, Schibsted. nathalie.kavin@schibsted.com, mobil: +47 934 01 363
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale merkevarer med en sterk nordisk posisjon og omtrent 6000 ansatte. Millioner av mennesker bruker daglig våre tjenester gjennom markedsplasser som Finn og Blocket, mediehus som VG, Aftenposten, Svenska Dagbladet og Aftonbladet, og digitale tjenester som Lendo, Prisjakt og Helthjem. Vi hjelper også nye og lovende selskaper å vokse. Vårt felles formål, “empowering people in their daily lives”, springer ut av vår mediearv og vår evne til stadig forandring. Vår ambisjon er å bidra til positive endringer og et samfunn bygget på transparens og tillit.
Schibsted er notert på Oslo Børs og har en stor eierandel i Adevinta, et konsern som ble skilt ut av Schibsted og notert som et eget selskap i 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
Schibsted offentliggjør unik studie: Brukernes tillit til redaktørstyrte medier påvirkes av fire nøkkelfaktorer30.4.2024 09:05:00 CEST | Pressemelding
– Studien indikerer at investeringer i tillit kan være nøkkelen til å øke brukerinntekter, sier Agnes Stenbom, Head of IN/LAB & Trust Initiatives i Schibsted.
Schibsted Media: Ny konsernledelse på plass8.2.2024 13:00:05 CET | Pressemelding
Schibsteds arbeid med å skille ut medievirksomheten i et eget selskap, Schibsted Media, har nådd en ny milepæl. Nå er konsernledelsen i det nye selskapet på plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom