Trond Olav Skrunes ny sjefredaktør i Bergens Tidende

Styret i Bergens Tidende har ansatt Trond Olav Skrunes (49) som ny sjefredaktør etter Frøy Gudbrandsen.

Trond Olav Skrunes
Trond Olav Skrunes Bjørn Erik Larsen, Bergens Tidende

- Dette er selvsagt en stor utfordring, men først og fremst en fantastisk mulighet. Jeg brenner for journalistikken, og det finnes neppe en mer spennende og utviklende jobb enn å lede Bergens Tidende, sier Trond Olav Skrunes.

Skrunes kommer fra stillingen som nyhetsredaktør i Bergens Tidende, og har siden Frøy Gudbrandsens avgang i desember 2023 vært konstituert sjefredaktør. 49-åringen har lang erfaring som journalist, redaksjonell leder og redaktør. Tidlig i karrieren jobbet han for Haugesunds Avis, studentavisen Studvest, TV 2 og lokalavisen Sydvesten i Fyllingsdalen i Bergen. Deretter gikk han til Bergensavisen, før han kom til Bergens Tidende som journalist i 2008.

Etter flere år som redaksjonell leder i BT, dro han til VG i 2017 og ble leder for nyhetsavdelingen. I 2020 kom han tilbake til Bergens Tidende som nyhetsredaktør. Nå blir han toppleder i avisen.

- Jeg er veldig glad i BT og de mange flinke folkene som jobber her. Det er ingen sjef i BT som oppnår resultater alene, men med det laget vi har, er jeg overbevist om at vi skal lykkes også i årene som kommer. Vi har store journalistiske ambisjoner, sier Skrunes.

- BT har en unik og viktig posisjon i Bergen og på Vestlandet, og vi har hatt en formidabel utvikling de siste årene. Senest mandag i forrige uke satte BT en ny rekord. Aldri før har så mange abonnenter brukt bt.no. Den sterke posisjonen BT har, skal vi sammen forsvare og utvikle. Jeg gleder meg til å ta fatt på den oppgaven, sier Skrunes.

-Trond Olav Skrunes er en erfaren publisist som kan vise til meget gode resultater i sitt lederskap. Trond Olav kjenner BTs muligheter og utfordringer bedre enn de fleste, og har klare tanker om hvordan Bergens Tidende kan utvikles videre. Han har god forståelse av betydningen av lagspill for å lykkes i dette arbeidet, og er en godt likt leder. Jeg er veldig glad for at Trond Olav vil ta på seg ansvaret som sjefredaktør, sier Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende.

Trond Olav Skrunes er utdannet cand.mag fra Universitetet i Bergen (1999), og har en EMBA i strategisk ledelse fra Norges Handelshøyskole (2018). Skrunes tiltrer i stillingen umiddelbart.

-------------------------------------------------------

KONTAKT:
Trond Olav Skrunes, sjefredaktør i Bergens Tidende: trond.skrunes@bt.no og 928 13 426

Øyulf Hjertenes, styreleder i Bergens Tidende: oyulf.hjertenes@schibsted.no og 922 40 072