Klarna med sterk vekst i Europa
Klarna annonserte i dag at verdien av varer og tjenester (GMV) som er solgt gjennom dem i Europa i 2. kvartal 2023, økte med 14 prosent fra samme periode i fjor. I den samme perioden økte netthandelen med bare én prosent*.
Siden 2020 er Klarna lansert i hele 11 europeiske land. Sist ut var Romania og Tsjekkia. Den AI-drevne globale betalingsløsningen og shoppingassistenten har så langt samlet mer enn 100 millioner europeiske forbrukere og har partnerskap med mer enn 470 000 butikker.
– Det er fantastisk å se denne stabile og fenomenale veksten over hele Europa med en GMV-vekst for hele regionen på 14 prosent. Samtidig som mindre aktører justerer ned sin aktivitet eller velger å forlate regionen, så satser vi enda mer og styrker vår posisjon i Europa, som vi gjør i USA, sier CEO i Klarna, Sebastian Siemiatkowski.
Gross Merchandise Value (GMV) er et mål på verdien av alle varer og tjenester som selges gjennom Klarna.
I Norge har også antall butikker som bruker Klarna økt fra rundt 13 000 i fjor til 14 000 i år, en vekst på nærmere åtte prosent. Mer enn en tredjedel av all netthandel i Norge går gjennom deres shopping- og betalingsløsninger.
3 av 4 bruker Klarna minst en gang i måneden
Ifølge en ny undersøkelse bruker tre av fire europeiske Klarna-kunder (74 %) Klarna minst en gang i måneden. Den viktigste grunnen er nettopp tilliten til Klarna. Deretter at det er en enkel måte å betale på. Samtidig som mindre BNPL-aktører forlater markedet på grunn av mer utfordrende økonomiske tider, vil Klarna fortsette å investere og vokse ved å etablere et forhold til nye kunder ved å bygge tillit og lojalitet.
1 av 3 europeiske kjøp er direktebetaling
Selv om Klarna har vært mest kjent for sitt «Betal Senere»- produkt, er Klarnas «Betal Nå»-løsning -hvor du betaler for kjøpet direkte med bankkort eller fra bankkonto – nå også tilgjengelig i alle deres europeiske markeder. En tredjedel av alle transaksjoner gjennom Klarna skjer nå med denne direktebetalingsløsningen. Det betyr at forbrukerne får mulighet til enten å betale med en gang eller senere (rentefritt) når de velger Klarna i kassen. Butikkene kan på sin side få fordelen av å tilby sine kunder en sømløs kjøpsopplevelse, og la kunden selv velge løsningen som best passer for dem.
Leder an i overgangen fra søkebaserte til anbefalte kjøp
Klarna er en drivkraft i skiftet fra søkebaserte kjøp til kjøp basert på anbefalinger. I den nye Klarna-appen skal AI-genererte produktanbefalinger hjelpe forbrukerne å finne og handle det som er mest relevant for dem. Feeden, som ennå ikke er lansert i Norge, oppdateres i sanntid med en rekke produkter og tilbud. Anbefalingene blir stadig mer skreddersydde ettersom den lærer seg mer om brukerens preferanser. Dette kommer i tillegg til Klarnas samarbeid med OpenAI for å gi bedre og mer personlige shoppingråd og inspirasjon til brukere av ChatGPT.
En vekstmotor for Klarnas butikkpartnere
Klarnas mange markedsføringsløsninger skal gi vekst, konverteringer og skape lojalitet til Klarnas butikkpartnere. Løsningene har så langt i år levert mer enn 280 millioner klikk fra europeiske Klarna-brukere til deres butikkpartnere. Dette har skjedd gjennom markedsføring i Klarnas app, engasjerende CRM-kampanjer og lignende.
Klarna har også en rekke andre vekstverktøy for butikker, inkludert Klarnas creator platform hvor innholdsskapere kan møte butikker og sammen skalere og optimalisere kampanjer. En innovativ omnikanal-opplevelse hjelper også fysiske butikker med overgangen til netthandel.
* https://www.salesforce.com/uk/blog/2023/07/uk-Q2-shopping-index-results-blog
** Undersøkelse utført blant 10 000 Klarna-kunder mellom 18 og 77 år i Europa i juli 2023.
Kontakter
press@klarna.com
Bilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom