Netthandel i 18 land: Norge blant landene hvor færrest handler mat på nett - flest handler klær
Nordmenn er blant de som mest sjelden handler dagligvarer på nett, men tyr i økende grad til netthandel når vi skal ha klær og sko. Det viser en stor global undersøkelse fra Klarna.
Klarna har undersøkt handlevanene i 18 vestlige markeder som inkluderer store deler av Vest- og Sør-Europa, USA, Australia og New Zealand i 2.kvartal 2023.
– Klær og sko er den klart mest populære kategorien. 12 prosent flere nordmenn netthandlet disse varene sammenlignet med fjoråret. Når det kommer til dagligvarer er dette, ifølge undersøkelsen, langt mer vanlig å handle på nett i utlandet enn her hjemme. Det er bare i Belgia og Østerrike at færre netthandler dagligvarer enn i Norge, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom 30 og 50 prosent av alle netthandelskjøp i Norden, og kartlegger jevnlig trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger. Globalt er de aktive i hele 45 land. Mer enn 150 millioner aktive kunder benytter seg av deres shopping- og betalingsløsninger.
Mest mat på nett i Storbritannia og USA
Det er Storbritannia (43 %), tett fulgt av USA (42 %) som topper listen over land hvor dagligvarer ble handlet på nett siste kvartal. I Norge var andelen 14 prosent, fulgt av Østerrike (13 %) og Belgia (12 %).
Mest populært er netthandling av dagligvarer blant nordmenn i aldersgruppen 27 til 42 år (23 %). Færrest er det i aldersgruppen 59-77 år (8 %).
– Undersøkelsen viser også at mat på nett blir handlet omtrent i samme grad av menn og kvinner, mens det fremdeles er kvinner som i noe større grad står for matinnkjøpene i fysisk butikk, sier Elvestad.
Andre funn om nordmenns netthandelsmønster, sammenlignet med gjennomsnittet for de andre markedene i undersøkelsen:
- Klær og sko er den kategorien hvor flest netthandlet i 2. kvartal – både i Norge og samlet for alle de 18 landene i undersøkelsen. 4 av 10 nordmenn (41 %) oppgir de har gjort dette. Det globale snittet er på 46 prosent.
- Mens 35 prosent av de spurte i alle markedene oppga at de hadde handlet ukentlig eller oftere på nett, er den tilsvarende andelen i Norge på 24 prosent. På topp er USA med 58 prosent. Lavest hyppighet på netthandelen hadde de i Finland (20 %).
- Færre nordmenn enn gjennomsnittet netthandlet innenfor kategoriene hus og hage og barneprodukter, men vi handlet omtrent like mye farmasøytiske produkter, sport og fritid og helse og skjønnhet.
– Forskjellige netthandlemønster innenfor ulike kategorier handler både om tilgjengelighet til fysiske butikker, handlevaner, produktsortimentet, men også hvor raskt og enkelt varene kan leveres. Spesielt det siste er netthandel av farmasøytiske produkter i Sverige et godt eksempel på. Her handles dette i stor skala på nett. Det henger nok nøye sammen med at du ofte kan få medisiner eller andre varer på døren – gjerne samme dag eller dagen etter du bestiller. Da blir dette for mange en bedre løsning enn å reise til det lokale apoteket og stå i reseptkø, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Mens 23 prosent av nordmenn har handlet denne type varer på nett i løpet av den siste måneden, er den tilsvarende andelen i Sverige på hele 45 prosent. Det globale snittet er på 24 prosent.
Slik netthandler vi: Norge vs. «utlandet»
Kategori |
Norge - netthandel 2. kvartal 2023** |
Globalt - netthandel 2. kvartal 2023** |
Klær og sko |
41 % |
46 % |
Helse og skjønnhet |
29 % |
31 % |
Underholdning |
28 % |
31 % |
Elektronikk |
24 % |
31 % |
Farmasøytiske produkter |
23 % |
24 % |
Sport og fritid |
23 % |
25 % |
Dagligvarer |
14 % |
25 % |
Smykker og accessoirer |
13 % |
17 % |
Hus og hage |
12 % |
20 % |
Bilprodukter |
12 % |
18 % |
Barneprodukter |
12 % |
21 % |
Erotiske produkter |
11 % |
14 % |
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 18 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 19 293 respondenter (1019 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
** Andelen nordmenn, eller andelen av gjennomsnittet for alle de 18 landene i undersøkelsen, som oppgir de har netthandlet innenfor kategorien i løpet av den siste måneden ifølge Klarnas Shopping Pulse for 2.kvartal 2023*.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom