Lovløse tilstander i varebilbransjen. YTF krever handling
-De aller fleste bransjer i Norge er godt regulert, men i varebilbransjen er det vill vest og fritt frem. Sosial dumping og økonomisk kriminalitet florerer, og de seriøse aktørene skvises ut. Men politikerne sitter på hendene, de store nettbutikkene lukker øynene. Forbrukerne ser bare «gratis frakt», men vet ikke hva som ligger bak, sier leder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.
Både Kripos og Økokrim har advart kraftig om tilstanden i bransjen. I politiets trusselvurdering for 2023 er arbeidslivskriminalitet i varetransportbransjen én av åtte kriminalitetstrusler som politiet mener er «særlig alvorlige».
-Skal vi få bukt med dette, trenger vi at både myndighetene og næringslivet tar kraftige grep. Alle vet hvordan tilstanden er, og politiet og arbeidstilsynet har ropt varsko lenge. Men det skjer veldig lite, sier Klungnes.
-Løsningen på problemet er ikke så komplisert, men det krever at de ulike aktørene tar ansvar. Regjeringen må innføre strengere regler, næringslivet må slutte å bruke useriøse aktører og politiet og Arbeidstilsynet må få ressurser til å avdekke og påtale kriminaliteten, sier han.
Regjeringen må på banen
Klungnes peker særlig på at regjeringens handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren er for lite konkret.
-Tiltakene i handlingsplanen følger de nye EU-reglene som gjelder internasjonal transport. Men det er få varebiler som går mellom landene.
-Når vi utfordrer regjeringen på dette får vi til svar at det er under utredning. Men jeg klarer ikke med min beste vilje å se hvorfor man har holdt på et helt år med å utrede noe Sverige og Danmark har på plass. Jeg forventer mer av en regjering som har løftet arbeidslivkriminalitet så høyt på dagsorden, sier han.
Han peker på fire konkrete tiltak:
- Innføre løyveplikt etter svensk modell for alle som driver varetransport i Norge, ikke bare biler over 3,5 tonn som i dag.
- Strengere straffer for de som bryter reglene. I dag er sjansen for å bli tatt så liten og sanksjonene så milde at lønner det seg å drive kriminalitet.
- Større ressurser til Arbeidstilsynet, Statens Veivesen og politiet for å avdekke og påtale ulovlige forhold
- Allmengjøre tariffavtalen slik den er for godsbransjen. Det vil gjøre det ulovlig å drive sosial dumping og gi politiet et nytt verktøy i kampen mot useriøse aktører.
-Vi forventer at dette kommer på plass snarest. For hver dag som går uten disse grepene, tjener kriminelle enda mer penger, og de seriøse aktørene skvises ut, sier Jim Klungnes.
Kontakter
Øyvind OlufsenFungerende kommunikasjonssjef
Tel:41461610oivind@ytf.noJim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noFølg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Enighet i lønnsoppgjøret for lastebilsjåførene. Et etterlengtet økonomisk løft.5.6.2024 07:59:00 CEST | Pressemelding
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom