Vårgrønn og Energia Renewables kunngjør partnerskap for å videreutvikle havvindprosjekter i Irland

Kan levere opptil 1.8 GW ny kapasitet innen 2030.
Ian Thom (t.v.), konsernsjef i Energia Group, og Olav Hetland (t.h.), konsernsjef i Vårgrønn.

1.august 2023 – Havvindselskapet Vårgrønn, et joint venture mellom Plenitude (Eni) og HitecVision, og det irske fornybarfokuserte energiselskapet Energia Group kunngjør et partnerskap for å utvikle havvindprosjekter som kan bidra til den irske regjeringens mål om minst 5 GW ny havvind innen 2030, og deres videre ambisjon utover dette.

Partnerskapet vil i første omgang fokusere på Irlands sør- og østkyst, hvor Energia Renewables allerede har fullført omfattende utviklingsarbeid de siste fire årene på et anlegg i det Nord-Keltiske hav (med kapasitet på opptil 900 MW) og et anlegg i Sør- Irskesjøen (med kapasitet på opptil 900 MW). På begge områdene er det gjennomført havbunnundersøkelser, samlet inn nesten tre år med data om fugl og pattedyr, og detaljerte forberedelser til miljøkonsekvensutredningene er igangsatt. Programmer for dialog med lokale fiskerier og lokalsamfunn er også på plass. Disses forberedelsene posisjonerer begge prosjektene til å kunne være i drift innen 2030, gitt nødvendige rammebetingelser fra den irske regjeringen.

Olav Hetland, konsernsjef i Vårgrønn, sier: "Vi er veldig glade for å samarbeide med Energia Renewables for å utvikle havvindprosjekter i Irland. Vi ser frem til å bringe Vårgrønns spissede havvindkompetanse inn i partnerskapet og utvikle prosjekter sammen, og bygge videre på det omfattende utviklingsarbeidet som Energia allerede har gjennomført. Sterk lokal ekspertise er avgjørende for å lykkes med å utvikle prosjekter som raskt leverer kraft i stor skala, og samtidig bidrar til å skape lokale arbeidsplasser. Energias mangeårige lokale tilstedeværelse og merittliste med å levere et bredt spekter av landbaserte fornybare energiprosjekter i Irland, gjør dem derfor til en ideell partner for oss.»

Ian Thom, konsernsjef i Energia Group, sier: "Vi ser frem til å jobbe tett med Vårgrønn og kombinere vår erfaring med å utvikle fornybare energiprosjekter i Irland med Vårgrønns omfattende havvindkompetanse og relasjoner til leverandørkjeden. Utviklingsarbeidet som er gjennomført hittil gir partnerskapet vårt en unik posisjon for å levere ny offshore-kapasitet på sør- og østkysten innen 2030, og dermed bidra betydelig til Irlands havvindmål. Dagens kunngjøring underbygger Energia Groups forpliktelse til klimatiltak og levering av fornybar elektrisitet til boliger og bedrifter over hele den irske øya."

Joint venture-kunngjøringen mellom Vårgrønn og Energia Renewables følger Irlands første havvindauksjon i juni under den nye Offshore Renewable Electricity Support Scheme (ORESS).

Irland har i dag 25 MW havvindkapasitet installert og har som mål å ha en kapasitet på minst 37 GW innen 2050.

-------------------------------

Om oss

Vårgrønn er et smidig, norskbasert havvindselskap som driver energiomstillingen gjennom utvikling, bygging, drift og eierskap av havvindprosjekter. Vårgrønn er et joint venture mellom energiselskapet Plenitude (Eni) og den norske energigründeren og investoren HitecVision.

Vårgrønns nåværende pipeline av prosjekter og potensielle prosjekter spenner Storbritannia og Norge, i tillegg til flere tidlig fase-initiativer i det nordeuropeiske markedet.

Vårgrønn har i dag en andel på 20 prosent i verdens største havvindpark under utbygging, Dogger Bank i Storbritannia (3.6 GW installert kapasitet), og har fått eksklusivitet for å utvikle opptil 1.9 GW flytende havvind i Skottland sammen med partneren Flotation Energy. Vårgrønn søker også om å utvikle flytende og bunnfaste havvindprosjekter i Norge sammen med partnere. I Baltikum leder Vårgrønn et samarbeid med European Energy opp mot de kommende auksjonsrundene i Litauen, Latvia og Estland.

Vårgrønn har som mål å ha minst 5 GW havvind i drift eller sanksjonert innen 2030 i Nord-Europa, og selskapet har som mål å være ledende innen miljø, sosiale forhold og selskapsstyring (ESG) innen havvindindustrien.

Les mer om Vårgrønn: www.vargronn.com

Energia Renewables er en del av Energia Group, et moderne og innovativt energiselskap med fokus på å spille en betydelig rolle i å oppnå energiovergangen på øya Irland gjennom konsernets virksomheter innen fornybar energi, fleksibel produksjon og kundeløsninger.

Som en ledende, langsiktig energileverandør og infrastrukturinvestor i Irland, leverer Energia Group for tiden omtrent 17% av øya Irlands totale elektrisitetsbehov og er ansvarlig for omtrent 20% av vindkraftkapasiteten som er installert på øya. Konsernet forsyner over 828,000 hjem og bedrifter over hele øya Irland med elektrisitet og gass.

Energia Group fortsetter å gjøre fremskritt med sitt ‘Positive Energy’ investeringsprogram på 3 milliarder euro, med fokus på fornybare energiprosjekter. Pågående prosjekter inkluderer vindkraft på land og til havs, solenergi, batterilagring og grønt hydrogen, og det forventes at dette programmet kan tilføre systemet rundt 2.6 GW med ekstra fornybar kapasitet innen 2030 for å bidra til regjeringens mål og opprettholde momentum mot det overordnede målet om netto null.

Konsernet driver også to effektive gasskraftverk nord i Dublin med en samlet kapasitet på 740 MW, og bygger et 50 MW gassfyrt nødaggregat som sammen er avgjørende for sikkerheten i nasjonal energiforsyning og vil fremover spille en viktig rolle i å gi nødvendig støtte til en økende mengde fornybar produksjon.

Lær mer om Energia Group: www.energiagroup.com