Enorme muligheter for norske leverandørselskaper til havvind

En analyse av 600 norske leverandørselskaper, den mest omfattende noensinne, viser enormt potensial innen havvindindustrien i Norge og internasjonalt. Det inkluderer alt fra sjøkabler til bruk av kunstig intelligens for å beskytte fugleliv.
Foto: Nicholas Doherty (Unsplash)

Resultatene blir publisert i dag i en rapport laget av RCG Nordic på oppdrag for Brigg Vind, et havvindkonsortium på Sørlige Nordsjø II bestående av Vårgrønn, Å Energi og Corio Generation.

– Denne rapporten bekrefter at havvindprosjekter i Norge vil skape betydelige verdier for samfunnet og nye arbeidsplasser gjennom tilrettelegging for etablering av en sterk leverandørindustri til et globalt marked i stor vekst, sier Olav Hetland, CEO i Vårgrønn, på vegne av Brigg Vind-konsortiet.

Kabler og kunstig intelligens

Rapporten viser at norske selskaper har særlige fortrinn og størst potensial innen produksjon av eksportkabler, fundament- og turbininstallasjon, samt bygging og drift av fartøy og transformatorplattformer. Mange av disse selskapene leverer i dag til olje- og gassindustrien.

Samtidig er det flere norske bedrifter som leverer til havvindindustrien allerede. For eksempel er Nexans, med fabrikker på Rognan, Halden og Langhus, ledende produsent av sjøkabler. Aibel fra Haugesund leverer verdens første ubemannede offshore transformatorplattform til verdens største havvindpark under utbygging, Dogger Bank i Storbritannia. Nordic Steel fra Bryne leverer 360.000 kilo med ventilasjonskanaler til den samme plattformen.

I tillegg til tradisjonelle leverandørselskaper, har også mindre oppstartsselskaper komparative fortrinn innen digitalisering, robotikk og programvaresystemer. RCG har kartlagt over 40 norske teknologiselskaper og start-ups som er klare for å levere nye løsninger til havvind. Med den tøffe konkurransen som har vært i havvindindustrien, har utbyggerne blitt nødt til å ta i bruk mer «radikale» løsninger for å bli lønnsomme og bærekraftige. Spoor er ett eksempel på et slikt selskap, som utvikler programvare for å beskytte fugleliv med bruk av kunstig intelligens (KI).

Mangler erfaring

Selv om enkeltselskaper har vunnet havvindkontrakter internasjonalt, lider imidlertid størsteparten av de norske leverandørselskapene under mangel på et hjemmemarked og praktisk erfaring med havvind.

– Rapporten understreker viktigheten av å få det norske hjemmemarkedet opp og stå. Leverandørselskaper må få muligheten til å bygge og videreutvikle ekspertise på prosjekter hjemme for å nå sitt fulle potensial. Det er imponerende å se all kompetansen som norske selskaper sitter på og kan brukes i havvind, sier Arvid Nesse, leder av bransjeorganisasjonen Norwegian Offshore Wind, som er en av industriorganisasjonene som har bidratt inn i rapporten

En annen bidragsyter til rapporten er teknologiklyngen GCE NODE:

– Rapporten viser at vi har en fantastisk leverandørindustri i Norge og at denne vil være essensiell for at havvindsatsingen i Norge skal nå sine mål, sier Tom Fidjeland, administrerende direktør i GCE NODE.

Læring fra utlandet

Rapporten trekker frem læringspunkter fra landene som har kommet lengst i havvindsatsingen. Her er det i hovedsak to ting som mangler i det norske markedet:

• Konkret regime for å lyse ut arealer med jevne mellomrom. For å investere, oppskalere og ta risiko på å vinne kontrakter, trenger leverandørselskapene en trygghet på at det kommer en kontinuerlig strøm av utlysninger og oppdrag.
  • Systematisk havvindsamarbeid mellom myndighetene, utviklere og leverandørindustri. Britiske myndigheter investerer i infrastruktur sammen med leverandørindustrien for å bygge en solid verdikjede. Tyskland har lagt en forutsigbar plan for ny kapasitet med jevnlige utlysninger, infrastrukturutbygging og nye jobber. Norge må gjøre det samme for å realisere det fulle potensialet i havvindindustrien.

– Med regelmessige tildelinger og mer systematisk samarbeid mellom myndighetene og industrien, kan havvind gi Norge et nytt ben å stå på. Vi anslår at en storstilt havvindsatsing i Norge vil gi grunnlag for over 50.000 varige arbeidsplasser og 80 mrd. kr. i årlig verdiskapning, sier Hetland i Vårgrønn.

Analysen har blitt gjennomført i samarbeid med industrigruppene GCE Node, Norwegian Offshore Wind, Norwegian Energy Partners (NORWEP), Norsk Industri og Norges Rederiforbund.

Helga Rognstad
Senior Advisor Public Affairs
Tlf: + 47 41105865
E-post: helga.rognstad@vargronn.com

Foto: Nicholas Doherty (Unsplash)

Vårgrønn er Norges største rendyrkede havvindselskap, med en eierandel på 20 prosent i verdens største havvindpark under bygging, Dogger Bank i Storbritannia. Vårgrønn har levert anbud på flytende havvindprosjekter i Skottland og jobber med tidligfase havvindmuligheter i Europa.Vårgrønn er prosjektleder for konsortiet Brigg Vind.Vårgrønns team har sterk havvindkompetanse og erfaring fra store internasjonale havvindprosjekter. Vårgrønn kan også trekke på ressursene og kompetansen til eierne, det globale energiselskapet Eni og det norske investeringsselskapet HitecVision.

Å Energi (tidligere Agder Energi) er et av de største norske fornybarselskapene med unik lokal kompetanse og infrastruktur. I tillegg til 11,3 TWh (2,5 GW) egen kraftproduksjon, er Å Energi ekspert på nordisk krafthandel og markedsdesign, og forvalter en kraftportefølje på 35 TWh. Å Energi er nettoperatør i regionen der forbindelsen fra Sørlige Nordsjø II treffer land og har mer enn 20 års erfaring med å utvikle utenlandsforbindelser. Å Energi er en ledende regional utvikler av grønn industri generelt, og opererer på tvers av batterier, hydrogen, sol og digitalisering, samt havvind.

Corio Generation er et rendyrket havvindselskap dedikert til å utvikle fornybar energi over hele verden. Med en unik kombinasjon av sektorledende kompetanse og tilgang til langsiktig kapital, jobber Corio tett med sine partnere i etableringen og ledelse av prosjekter fra opprinnelse, utvikling og konstruksjon, og inn i driften. Corios 20+ GW havvindportefølje er en av de største i verden, og spenner over etablerte og fremvoksende markeder, samt flytende og tradisjonelle bunnfaststeknologier. Corio Generation er et porteføljeselskap fra Green Investment Group (GIG), som opererer på frittstående basis. GIG er en spesialisert grønn investor innen Macquarie Asset Management, en del av Macquarie Group.