Vårgrønn og Flotation Energy tildelt eksklusivitet for å utvikle inntil 1,9 GW flytende havvind i Skottland

Ledende utviklere og eiere av havvindprosjekter Vårgrønn, en joint venture mellom Plenitude (Eni) og HitecVision, og Flotation Energy har blitt tildelt eksklusivitet av Crown Estate Scotland for areal for å utvikle totalt opptil 1,9 GW flytende havvind på tvers av to prosjekter, Green Volt og Cenos.

Tildelingen er under Crown Estate Scotlands Innovation and Targeted Oil and Gas (INTOG) runde for havvindprosjekter som bidrar med elektrifisering og avkarbonisering av olje- og gassplattformer.

Det vellykkede budet betyr at havvindparkene Green Volt og Cenos kan begynne å levere kraft fra henholdsvis 2027 og 2028, noe som gjør dem til de mest avanserte prosjektene for elektrifisering og avkarbonisering av olje- og gassplattformer med flytende havvind i Europa.

Vindparkene Green Volt og Cenos vil gi grønn kraft til olje- og gassplattformer i nærområdene, og erstatte kraft som i dag genereres av gassturbiner. Samtidig forventes opp til 7 TWh kraft fra prosjektene å bli levert til det britiske nettet årlig, og gi forbrukerne fornybar elektrisitet. Totalt sett anslås prosjektene å kutte utslipp med 3 millioner tonn karbon hvert år, samtidig som de støtter kommersialiseringen av flytende havvindteknologi.

Ved å sikre arealeksklusivitet, er Green Volt- og Cenos-prosjektene posisjonert til å etablere en lokal leverandørkjede for flytende havvind i Skottland. Erfaringen som leverandørene utvikler under disse banebrytende prosjektene posisjonerer leverandørene til å sikre ytterligere kontrakter, både innenlands og internasjonalt. Det voksende globale flytende havvindmarkedet er spådd å nå 300 GW, tilsvarende rundt 20 000 turbiner, i løpet av de neste 30 årene.

Cenos og Green Volt vil bidra til målet om å halvere utslippene fra britisk olje- og gassvirksomhet i 2030 i tråd med The North Sea Transition Deal, som er tilsvarende målene satt for petroleumsaktiviteten på norsk sokkel. GreenVolt og Cenos vil gi et betydelig bidrag til å oppfylle Skottlands 2045 Net Zero-mål.

Flotation Energy og Vårgrønn er glade for at Crown Estate har anerkjent kvaliteten på søknadene deres for både Green Volt og Cenos, og at de har nå muligheten til å inngå eksklusivitetsavtaler for disse svært ambisiøse prosjektene og fortsette dialogen med interessentene som er nødvendige for å få realisert disse prosjektene.

Lær mer om Green Volt: www.greenvoltoffshorewind.com

Lær mer om Cenos: www.cenosoffshorewind.com

Olav Hetland, administrerende direktør i Vårgrønn, sa:

"Vårt vellykkede bud på tvers av begge våre flytende havvindprosjekter posisjonerer Green Volt og Cenos som viktige pionerer for å utvikle flytende vind i kommersiell skala i Europa.

Prosjektene våre er designet for raskt å bringe fornybar energi til markedet samtidig som vi bygger en lokal forsyningskjede for flytende havvind sentrert rundt Nordsjøen. Med tildelt arealeksklusivitet ser vi nå frem til å utvikle Green Volt- og Cenos-prosjektene videre."

Nicol Stephen, administrerende direktør i Flotation Energy sa:

"Vi er veldig glade for å ha blitt tilbudt havbunnsrettigheter for begge våre avkarboniseringsprosjekter i Nordsjøen. Disse flytende havvindparkene vil gi et enormt bidrag til reduksjon av CO2-utslipp fra offshore olje- og gassplattformer ved å erstatte industrielle gassturbiner med fornybar energi rett fra våre vindparker, samtidig som de blir langsiktige infrastrukturressurser som gir fornybar elektrisitet til millioner av skotske hjem i flere tiår fremover.

Omfanget av disse flytende havvindprosjektene er enormt. De vil levere milliarder av pund med ny infrastrukturinvestering og bidra til å skape tusenvis av lokale arbeidsplasser, noe som gir et stort løft til den skotske leverandørkjeden.

Dagens kunngjøring lar oss komme videre med å levere fornybar elektrisitet til offshoreplattformer i god tid før slutten av tiåret. Vår utfordring nå er å kjøre videre med leveringen av disse spennende prosjektene så raskt som mulig."

Richard Wood, Britisk Ambassadør i Norge, kommenterte:

"Det gleder meg å se ytterligere investeringer fra Norge i utviklingen av Storbritannias havvindkapasitet. Denne tildelingen til Vårgrønn og Flotation Energy vil gi ett ytterligere løft i Storbritannias reise mot ett grønt energiskifte, skape flere arbeidsplasser i den grønne økonomien og langsiktig gi energisikkerhet fra fornybare kilder for britiske forbrukere. Storbritannias partnerskap med norske selskaper bidrar til å levere på en dekarbonisert økonomi mot 'NetZero'."

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Beate Triantafilidis
Senior kommunikasjonsrådgiver, Vårgrønn
beate.triantafilidis@vargronn.no

Vårgrønn er et norsk havvindselskap som driver energiomstillingen gjennom utvikling, bygging, drift og eierskap av havvind-prosjekter. Vårgrønn er en joint venture mellom energiselskapet Plenitude (Eni) og den norske energigründeren og investoren HitecVision. Vårgrønn har i dag en 20 prosent andel i verdens største havvindpark under utvikling, Dogger Bank (Storbritannia), og utvikler flytende og bunnfaste havvindprosjekter i Norge. Vårgrønns ambisjon er 5 GW av installert og sanksjonert havvindkapasitet innen 2030 i det nordeuropeiske markedet.

Flotation Energy er basert i Edinburgh, Skottland, og har vært en betydelig bidragsyter til å bygge en sterk offshore vindindustri i Storbritannia og utover. Flotation Energy har en voksende prosjekt-pipeline med 13 GW offshore vindprosjekter i Storbritannia, Irland, Taiwan, Japan og Australia, og har videre planer om å ekspandere til mange flere nøkkelmarkeder. Kompetansen til Flotation Energy-teamet ligger i prosjekt- og ingeniørledelse av store infrastrukturprosjekter. Flotation Energy har utviklet sine egne prosjekter, men anerkjenner også fordelene ved samarbeid og samarbeid med andre utviklere for å levere utprøvde, kostnadseffektive løsninger.