Langt flere foretrekker å netthandle fra mobilen
Halvparten av oss foretrekker nå å bruke mobilen når vi netthandler. Det er en kraftig økning fra fjoråret, viser Klarnas shoppingundersøkelse for 2. kvartal 2023.
Mobiltelefonen blir i økende grad også foretrukket som betalingsmetode i fysisk butikk.
Klarnas globale kvartalsvise shoppingundersøkelse, Shopping Pulse*, undersøker handlevaner og preferanser i 18 store vestlige markeder. I Norge går mer enn en tredjedel av all netthandel gjennom de mer enn 13 000 norske nettbutikkene som benytter seg av deres betalings- og shoppingløsninger.
Hele 49 prosent sier nå de foretrekker å netthandle med mobilen. Det er en økning på 40 prosent fra samme periode i fjor.
– For første gang i Norge ser vi nå at mer enn halvparten av alle kvinner (56 %) helst velger mobiltelefonen når de skal netthandle. Mobilen blir også foretrukket av mer enn halvparten i alle aldersgruppene, bortsett fra de som er over 59 år. Det er noe nettbutikkene absolutt bør ta hensyn til når de utvikler sine løsninger, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fire av ti nordmenn foretrekker fremdeles å netthandle fra datamaskinen, mens en av ti (11 %) helst bruker nettbrettet.
Flere foretrekker å bruke mobiltelefonen til betaling i fysisk butikk
Selv om Klarnas siste kvartalsundersøkelse viser at fysiske kort fremdeles er den betalingsmetoden flest nordmenn foretrekker å betale med i fysisk butikk (56 %), øker også bruken av mobiltelefon til betaling – fra 23 prosent i andre kvartal 2022 til 26 prosent i andre kvartal 2023. Det gjelder spesielt blant 18-26 åringer, hvor hele 40 prosent nå foretrekker å bruke mobiltelefonen til dette.
Bruken av mobiltelefon til betaling i fysisk butikk står klart sterkest i Australia (41 prosent) og USA (38 prosent,) men også i Sverige oppgir langt flere at de foretrekker å bruke mobilen til å betale enn i Norge (36 prosent.)
Bare en av ti nordmenn oppgir at de foretrekker å betale med kontanter i fysisk butikk. Det er den laveste andelen i samtlige av de 18 landene i undersøkelsen. Landene hvor flest foretrekker å handle med kontanter er Østerrike (41 prosent) og Tyskland (40 prosent.)
Handler like ofte på nett som i fjor
Ifølge undersøkelsen handlet nordmenn omtrent like hyppig på nett i andre kvartal 2023 som i samme periode i 2022. Mens 24 prosent oppga de handlet ukentlig eller oftere på nett, er den tilsvarende andelen som handlet i fysisk butikk på 74 prosent. Mens de viktigste fordelene med å netthandle fremfor handel i fysisk butikk er muligheten til å sammenligne priser og finne lavere priser, er fordelen nordmenn trekker frem ved fysisk butikk bedre sosial interaksjon og kundeservice.
– Spesielt når det gjelder netthandel har vi sett en økt bruk av vår prissammenligningstjeneste, som nå finnes både i Klarna-appen og på våre nettsider. Dette viser at nordmenn som netthandler, ofte gjør dette for å finne de laveste prisene Tjenesten gjør det enkelt å finne lavest mulig pris og sammenligne produkter både på pris og egenskaper. Den søker dessuten automatisk opp rabattkoder på kjøpene du ønsker å foreta, sier Elvestad.
Mer optimistisk på vegne av egen økonomi
Klarnas kvartalsvise undersøkelse viser også at nordmenn generelt ser mer positivt på sin egne personlig økonomi fremover – både sammenlignet med første kvartal i år og samme kvartal i 2022. Nå mener 37 prosent av de spurte at deres privatøkonomi vil se bedre eller mye bedre ut om ett år. Tilsvarende andel i årets første tre måneder var 34 prosent, mens den var 35 prosent i samme periode i fjor. Menn og de i aldersgruppen 18-26 år er mest optimistiske.
Mens 11 prosent mener økonomien deres vil bli forverret om ett år fra nå, oppgir nesten halvparten (47 %) at de tror den vil være uendret.
* Klarnas Shopping Pulse, som oppdateres kvartalsvis, undersøker kontinuerlig utviklingen av forbrukernes shoppingvaner i 18 land på tre kontinenter. Den siste oppdateringen fra Q2 2023 inneholder innsikt fra en undersøkelse med 19 293 respondenter (1019 nordmenn). Landene som inngår i undersøkelsen er Norge, Sverige, Finland, USA, Australia, Storbritannia, Tyskland, Østerrike, Nederland, Belgia, Frankrike, Italia, New Zealand, Polen, Tsjekkia, Hellas, Portugal og Spania.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektørKlarna Norge
Tel:+47 932 51 163thomas.elvestad@klarna.comBilder
Om oss
Siden 2005 har Klarna jobbet med å revolusjonere bankbransjen for privatkunder. Med over 150 millioner aktive kunder globalt og 2 millioner daglige transaksjoner møter Klarna forbrukernes raskt skiftende behov ved å spare dem for tid og penger, samtidig som de får hjelp til å holde seg informert, og ha kontroll over sin egen personlige økonomi.
Globalt har mer enn 500 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group og Nike, integrert Klarnas innovative teknologi for å levere en sømløs shoppingopplevelse – både på nett og i fysisk butikk. Klarna har mer enn 6000 ansatte og er aktive i 45 land. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Kraftig økning i nettsalget av parfyme: Dufter til menn vokser klart mest6.6.2024 07:32:54 CEST | Pressemelding
Bare i løpet av årets første fire måneder har salget av parfyme og andre duftprodukter gjennom Klarna økt med hele 77 prosent fra samme periode i fjor. Duft til menn, og økt salg blant unge voksne, er blant de viktigste årsakene til den kraftige økningen.
AI hjelper Klarna med å redusere kostnadene til markedsføring med 100 millioner kroner29.5.2024 11:23:28 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, har redusert salgs- og markedsføringskostnadene med 11 prosent i 1. kvartal 2024. AI står for 37 prosent av kostnadsbesparelsene, eller rundt 100 millioner svenske kroner årlig.
900 norske nettbutikker har tatt i bruk Klarnas nye innloggingstjeneste: Enormt potensial28.5.2024 11:56:24 CEST | Pressemelding
Mer enn 900 norske nettbutikker tilknyttet Nordens største netthandelsplattform, Mystore, er nå live med Klarnas nye innloggingstjeneste, «Sign in with Klarna.»
Klarnas betalingsløsninger blir tilgjengelig i Nets kasse15.5.2024 10:01:02 CEST | Pressemelding
Klarna, den AI-drevne globale betalingsleverandøren og shoppingassistenten, og Nets, en del av den ledende europeiske betalingsleverandøren Nexi Group, meddeler i dag at de har inngått et partnerskap som gjør Klarnas populære betalingsmåte tilgjengelig for alle nordiske nettbutikker som selger gjennom Nets.
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom