Nordmenn har talt – slik svarer dagligvarekjeden

En av fire nordmenn har dette på ønskeliste. – Vi lytter, forsikrer Norges største dagligvarekjede.
Foto: REMA 1000 Norge AS

Sommeren er her, og grillsesongen er godt i gang over det ganske land. En undersøkelse REMA 1000 har gjennomført sammen med YouGov forteller at en av fire nordmenn ønsker sunnere alternativer på grillen.

Dagligvarebransjen har et stort ansvar for å sikre at det er lett å velge sunnere alternativer, både til grillfesten, men også til hverdagsmåltidene, sier tidligere toppidrettsutøver på friidrettsbanen, Ingvill Måkestad Bovim.

I dag er Bovim prosjektleder for helse og ernæring i REMA 1000, og er lidenskapelig opptatt av å sikre at norsk folkehelse trekkes i riktig retning.

At en av fire nordmenn ønsker sunnere alternativer på grillen er en tydelig bestilling til oss som jobber i norsk dagligvarebransje. Jeg kan forsikre at REMA 1000 lytter til dette, sier Bovim.

Skal gå den ekstra milen

Heldigvis har det skjedd mye på grillfronten de siste årene.

– Det finnes en rekke sunnere alternativer til grillen, men vi kan ikke slå oss til ro med det. Det er vår oppgave å gå den ekstra milen for å sikre at butikkhyllene fylles av et stadig rikere utvalg av rimelige og sunne alternativer – både til grillfesten og hverdagen, sier Bovim.

Hun forsikrer at REMA 1000 tar nordmenns helse på alvor. Dagligvarekjeden har som ambisjon at man i 2030 har forbedret helsen til to millioner mennesker.

Ettersom vi selger mat til 25 prosent av Norges befolkning har vi en reell påvirkning på hva nordmenn handler og spiser. Vi er blant de som selger aller mest frukt og grønt i Norge, det er vi selvsagt fornøyde med. I 2022 solgte vi også mest fisk i antall kilo, og har den høyeste andelen grove brød i brødhylla, sier Bovim før hun fortsetter:

Selv om vi har oppnådd mye allerede fortsetter vi å gå på jobb hver eneste dag for å kjempe for norsk folkehelse, sier Bovim

Dropp dårlig samvittighet

Tilbake rundt grillen.

– Vi vet at mange forbinder grilling med pølser, hamburgere og andre kjøttprodukter. Jeg synes det er viktig å presisere at man ikke skal få dårlig samvittig når man koser seg med en god biff eller pølse på grillen på varme sommerdager, sier Bovim før hun avslutter:

Som så mye annet i livet handler det om å finne en god balanse, både til hverdag og fest. Vi skal uansett fortsette å jobbe tett med våre leverandører og produsenter for å utvikle nye og spennende produkter som både er godt for helsen og smaksløkene.

FORBRUKERTIPS: Sunnere grillmat

Magre produkter: Rødt kjøtt må ikke spille hovedrollen når man griller. Både kylling, kalkun, fisk og skalldyr smaker himmelsk på grillen.

Grønnsaker på grillen: Grønnsaker som paprika, squash, aubergine, asparges og mais er gode alternativer for grilling. Både på grillspydet, og som tilbehør.

Grillet frukt: Frukt som ananas, fersken og vannmelon er deilig når de grilles, og kan serveres som en søt avslutning på grillmiddagen. Dette blir garantert en hit blant de yngste.

Sunt tilbehør:Forsøk alternativer til pommes frites. Server grillmaten med fullkornsprodukter som quinoa, brun ris eller fullkornspasta. Eller hva med en deilig grønnsaksalat eller bønnesalat?